Kan er nog wel een sportbetaalzender bij in Nederland?

Formule 1, het darten en Bundesligawedstrijden zijn over een tijdje allemaal te zien achter een betaalmuur bij Viaplay. Het bedrijf mikt op een aantal van 4,5 miljoen subscribers eind 2025. De vraag die een beetje boven de markt hangt, is of er nog wel een betaalzender bij kan in Nederland?

Het Zweedse bedrijf Nordic Entertainment Group zal met Viaplay beginnen in januari van het volgend jaar. Overigens is Viaplay geen sportzender, maar een concurrent van Netflix met grote Europese ambities dat actief is in landen als Estland, Letland en Zweden met series, sport en films.

Zouden er voldoende darts- en Formule 1 liefhebbers te vinden zijn om de bedragen die zijn betaald (naar verluidt 30 miljoen per jaar voor de F1) eruit te halen waarbij je rekening moet houden met de ongeveer 10 euro per maand die je voor de streamingdienst betaalt? Media- en sponsoringdeskundige Marcel Blijlevens twijfelt niet aan de kansen voor nog een betaalzender. ,,Ik heb zelf abonnementen op Netflix, NPO Plus, Videoland, ESPN Totaal, Eurosport Player en Ziggo Sport Totaal. Dat lijkt misschien veel, maar mensen raken er steeds meer aan gewend om voor content te betalen. Wat wel kan gebeuren is dat door zo’n switch groepen kijkers afhaken en dat is niet goed voor de Formule 1 als geheel. Als dat bovendien gebeurt, zullen sponsors zoals Heineken daar niet blij mee zijn.’’ 

Andere tijd
Ruud van der Knaap, senior business consultant bij Triple Double, heeft ook alle vertrouwen in Viaplay. ,,We leven toch echt wel in een heel andere tijd dan 10 of zelfs 5 jaar geleden. Mensen zijn het inderdaad gewend om te betalen voor content, 3,6 miljoen huishoudens hebben immers toegang tot Netflix.’’ Allemaal mensen die dus een tientje per maand overhebben voor kwalitatieve content. ,,En ESPN bewijst ook al jaren dat mensen echt wel bereid zijn om te betalen voor live sport. Ik meen dat er 1,5 miljoen abonnees zijn voor het live Eredivisie voetbal.’’Viaplay heeft dus de live rechten van de F1 gekocht. ,,Na de Eredivisie de meest interessante sportcontent in Nederland. Ik verwacht dat ze dit relatief goedkoop kunnen exploiteren in Nederland; een studio, een paar presentatoren/commentatoren en de techniek staat al klaar, want Viaplay is in Scandinavië al succesvol.’’

Daar hebben ze ook de rechten voor UCL, Premier League en UFC bijvoorbeeld, zegt Van der Knaap. Een maandabonnement kost 449 kronen, dat is 45 euro. Hij maakt de rekensom voor Nederland. ,,Stel dat ze een tientje rekenen per kijker per raceweekend. Dan hebben ze dus ‘slechts’ 150k betalende kijkers per weekend nodig. Ik geloof dat dit wel haalbaar is. Naar de afgelopen races keken er 2 miljoen mensen via Ziggo Sport, waar ook indirect, soms direct voor wordt betaald. Ongetwijfeld zullen er ook pakketjes komen als je voor een heel jaar afrekent. Mogelijk kunnen er gecombineerde pakketten worden verkocht samen met sponsors zoals Red Bull, Heineken of Jumbo. Of met een betting partner, daar zijn er binnenkort ook voldoende van. Darts en F1 zijn kijkcijferkanonnen in mannelijke doelgroepen met veel live, hoogwaardig geproduceerde content. Bijna wekelijks nieuwe live content. En voor een belangrijk deel ook voor een complementaire doelgroep aan die van de voetballiefhebbers, voor wie er al zoveel is (ESPN, Ziggo Sport, NOS, SBS, RTL).Kortom, ik geloof er zeker in!’’

Ook Blijlevens denkt dat Viaplay de kosten er wel uit haalt, maar vult Van der Knaap nog wel wat aan als het om zijn rekensom gaat. ,,Je moet natuurlijk wel veel meer kosten maken om er een succes van te maken. Viaplay moet immers ook investeren in de redactionale omkleding van de rechten op de sporten die ze gaan exploiteren. Die studioprogramma’s die Ziggo Sport en ESPN uitzenden met presentatoren en analisten, die zijn ook niet gratis. En daarnaast is Viaplay primair een mediamerk dat films en series aanbiedt. Enfin. Dat betekent dat er ook geïnvesteerd moet worden in mediarechten van wat men ‘licensed content’ noemt’. Dat zijn de kosten voor de mediarechten van series en films die je van anderen koopt. Weer een andere investeringspost is de productie van eigen content. Dat is de strategie die Netflix in toenemende mate volgt. En dan zijn er ook nog de kosten van de organisatie (lees: het personeel) en alle marketing-investeringen.”

Maar goed. Beide kenners hebben er vertrouwen in dat het allemaal goed komt. En dat Viaplay ook in Nederland geld gaat verdienen.

5 Comments

  1. Inmiddels is er geen nieuwe televisie meer te koop zonder de mogelijkheid om via apps ondemand te kijken. Terugkijken heeft nu geen zin, maar vergelijk het met film- en series apps. Waarom zou een serie app als Netflix succesvol zijn, maar een sport app dan weer niet? Je kan beter zeggen: De markt voor sport ondemand ligt helemaal open. Weinig concurrentie, veel mogelijkheden. De omroepwet staat toe dat sportwedstrijden die geen nationaal belang dienen achter de betaalmuur mogen.

  2. Ik zei het in mijn vorige reactie eigenlijk al. Er zijn weer een aantal mensen zich aan het rijk rekenen. Even meerekenen….
    Ik durf de stelling aan dat er meer mensen geïnteresseerd zijn in speelfilms en series, dan in sport.
    Als 3,6 miljoen Nederlanders Netflix kunnen kijken zijn er minder die daarvoor betalen. Netflix kent namelijk een soort meer-huishoudens-abonnement en daar wordt flink gebruik van gemaakt.
    Netflix kost geen 10 euro per maand, maar 8 euro. En diverse landgenoten delen nemen samen een premium abo waar 4 apparaten tegelijk kunnen kijken voor 14 euro. Dan zijn de kosten 7 euro, of zelfs maar 3,50 euro als je dit met z’n vieren deelt.
    Er zijn in Nederland ca. 8 miljoen huishoudens en men denkt dus dat meer dan 60% daarvoor hun sportabonnement voor 120 euro per jaar neemt?
    Ik kijk zo nu en dan naar darten op RTL7, maar als dat achter een betaalmuur gaat, dan maar niet.
    “We gaan iets nieuws doen”.
    Wie was dat ook alweer…..

  3. Ik kijk F1 omdat het bij Ziggo erbij zit. Ik kijk live darts omdat dat op RTL 7 is. Achter een betaalmuur ga ik beide niet meer kijken.

    Het enige waar ik voor wil betalen zijn de live wedstrijden van het Nederlands Mannen-Elftal op een eindronde bij een EK of WK. Alle ander sportevenementen kijk ik wel in samenvatting of niet.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*