Juryleden en kandidaten ‘Op zoek naar Maria’ bekend

Na tien jaar keert het programma ‘Op zoek naar…’ terug op televisie. Dit keer wordt er gezocht naar Maria. De vierkoppige jury bestaat uit Pia Douwes als juryvoorzitter, Jamai Loman, Richard Groenendijk en Carline Brouwer – zij is de regisseur van de musical The Sound of Music. AVROTROS heeft met een ‘Maria-medley-video’ zojuist ook de kandidaten onthuld, die vanaf zondag 21 februari wekelijks om 20.25 uur schitteren in Op zoek naar Maria op NPO 1.

Pia Douwes was ook in de vorige edities van ‘Op zoek naar…’ te zien als jurylid. In ‘Op zoek naar Maria’ neemt ze voor het eerst plaats in ‘de troon’ als juryvoorzitter.  Alle juryleden hebben zelf ook jarenlange ervaring, als musicalacteur of musicalregisseur. ‘Op zoek naar Maria’ wordt gepresenteerd door Frits Sissing.

Tien kandidaten
De tien kandidaten hebben uiteenlopende ervaring in het musicalvak. Een aantal speelden al hoofdrollen in binnen- en buitenland, maar er zijn ook kandidaten die net zijn afgestudeerd. Wie treedt er in de voetsporen van Brigitte Heitzer (Op zoek naar Evita), Freek Bartels (Op zoek naar Joseph), Noortje Herlaar (Op zoek naar Mary Poppins) en Tommie Christiaan (Op zoek naar Zorro)?

7 Comments

  1. Van alle formats die er zijn die terug op het scherm kunt brengen heeft de de NPO uitgerekend dit format gekozen. Een talenten reclame (voor de musical) show als deze hoort gewoon echt thuis bij de commerciële omroepen en niet bij de NPO.

    De NPO lijkt zich niet zo goed raad te weten met wat voor soort amusement wel en niet bij de NPO past. Breng bijvoorbeeld de scholen quiz de Achmea Kennisquiz MAVO/VMBO + HAVO/VWO terug op het scherm op de zaterdagavond. Het programma Daar bleef je voor thuis, Wie is de Mol België (i.p.v. op NPO1 Extra), koop het format van The Amazing race aan voor in het najaar, De Beste Zangers (terug op de zaterdagavond), de ……. Test (Televisie/IQ, feestdagen/jaren 80 etc) zouden allemaal prima als amusement op NPO1 kunnen doorgaan.
    Maar de talentenjacht Opzoek naar…… of überhaupt een talentenjacht, daar is Nederland inmiddels wel in verzadigd bij de commerciëlen. Daar hoeft in deze tijd de NPO niet meer mee te komen .

  2. Ik gok zomaar dat je de vorige 3 series niet gevolgd hebt? Het is eigenlijk helemaal geen talentenjacht, maar een opleidingsinstituut. Als je het zover weet te schoppen dat je tot de laatste 10 behoort, dan bén je al enorm goed. Hierbij heb je als kijker het voorrecht mee te kunnen kijken hoe een aanstormende lichting in korte tijd het musicalvak leert en elke week wordt getrakteerd op (meestal) mooie optredens.
    Dat de commerciële zenders dit niet kunnen hebben we helaas gezien aan het tenenkrommende Sunday Night Fever wat het predikaat ‘slap aftreksel’ niet eens waard was.
    Je vermoedde het vast al: ik heb er zin an!

  3. @Willem Nijhold Ja het is een mooi programma maar het genre is al om vertegenwoordigd en hoeft niet ook nog eens door de NPO te worden gebracht. Daarbij is het programma in werkelijkheid een reclame spot voor de nieuwe musical van Stage. Niets mis mee maar dit hoort in deze tijd niet thuis bij de publieke omroep.

    U noemt het een opleidingsinstituut maar de kijker wordt opgeroepen om te stemmen op wie er door moeten. Is in mijn ogen een van de onderdelen van een talentenjacht. Overigens (los waar we het hier over hebben) word de kijker ook nog eens misleid. Ik kan mij herinneren bij de vroegere dat er steeds werd werd gezegd dat de kijker bepaald wie er doorgaan in de wedstrijd. Echter was het eind oordeel in handen van Willem Nijholt. (u als u het echt bent) Zo kan Stage de gene die het moet worden er gewoon in houden en zo raakt deze persoon bekend bij het grote publiek. Wat goed is voor de kaartenverkoop. Of dit echt misleidend is kun je natuurlijk over discussiëren.

    De laatste jaren wil men bij de politiek en de NPO dat als het gaat om amusement men er ook nog iets van op kan steken. Ook dat mis ik in dit format.

    In het verleden zijn soort gelijke programma’s geprobeerd bij de commerciëlen. Deze zijn allemaal mislukt. Alles valt of staat met budget, invulling van het programma, gezichten verbonden aan het programma, de zender en de producent. Dit was bij de commerciële varianten veel al niet goed op orde. Het format kan Opzoek is heel goed en zo 1 op 1 zo bij RTL4 of SBS6 kunnen.

    • Moet ik denken aan het tv-programma Wie is Di-rect? uit 2009 van toen nog alleen BNN met een zoektocht en afvalrace naar een nieuwe zanger voor de Haagse band Di-rect. Vorig jaar vertelde de vorige zanger Tim Akkerman op de radio dat al van te voren vaststond dat Marcel Veenendaal het zou worden. Hij werkte al met de band en had een rol in 2008 gehad in de rockopera Tommy van The Who waar Di-rect de muziek deed en Marcel en de bandleden al dikke vrienden werden. Nu is Akkerman wel een wat gefrustreerde, want weinig succesvolle solo-singer/songwriter, maar het geeft toch te denken.

      En om nog terug te komen op de afgelopen verkiezing van de Gouden RadioRing en ik twijfels had over een eerlijk verloop bij de nominatie-stemronde, ook na de uitreiking niets gehoord op mijn vraag wie de notaris was, niet van de organisatie (Wibo Dijksma) of van de directie AVRO/TROS. Nou, dan zal het allemaal wel kloppen en eerlijk zijn gegaan.

  4. @michel: volgens mij zijn we het eens 🙂 het zijn inderdaad toptalenten en het is pure reclame voor het musicalvak. Ik vind het terecht dat er een vakjury zit. Te vaak gebeurt het in andere programma’s dat niet de beste doorgaat, maar degene die de meeste stemmers weet te mobiliseren. Voor mij (en vele liefhebbers met mij) voegt dit programma wel degelijk iets toe. Voor u wellicht niet, maar niemand verplicht u te kijken natuurlijk.

    Groet,
    (Niet dé) Willem Nijholt

    • Beste Willem, We zijn het zeker eens wat betreft het programma zelf en dat de jury bepaald wie er wint. Dat is ook helemaal mijn punt niet. Ik ben echt een liefhebber van media en volg zo’n beetje alles. Of in elk geval check ik het zodat ik er over kan mee praten. Het is geen verplichting om te kijken hoor. Groet!

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*