Janneke van Heugten lanceert boek om vrouwelijke experts zichtbaarder te maken in de media: ‘Slecht 1 op de 5 experts is vrouw

Publiciteitsexpert Janneke van Heugten neemt een baanbrekende stap om de zichtbaarheid van vrouwen in de media te vergroten met haar nieuwe boek “Vaker in de Media, zo kom je als vrouwelijke expert in beeld”. Het boek, dat op 27 februari verschijnt bij uitgever Van Duuren, is een uitgebreide handleiding voor vrouwelijke experts om zichzelf succesvol te profileren en hun plek in de media te veroveren.

Het boek komt op een cruciaal moment, aangezien uit onderzoek van het Global Media Monitoring Project blijkt dat slechts één op de vijf experts in de media vrouw is. Bovendien worden vrouwen die wel in beeld komen vaak stereotiep afgeschilderd en lopen ze het risico op haatberichten. Van Heugten biedt in haar boek praktische tips en inzichten voor een effectieve profilering, het verkrijgen van media-aandacht en het omgaan met kritiek.

“Vaker in de Media” bevat bijdragen van meer dan vijftig professionals, waaronder hoofdredacteuren, journalisten, mediatrainers en succesvolle vrouwelijke experts. Bekende namen zoals Wanda de Kanter, Carolien Gehrels, Marieke Blom, Khadija Bozia, Tineke Ceelen, Lisa Westerveld, Emine Uğur en Beatrice de Graaf delen hun ervaringen en adviezen.

Janneke van Heugten benadrukt het belang van het normaliseren van vrouwen in expertrollen. “Media spelen een cruciale rol in het laten zien dat experts ook vrouwen kunnen zijn. Dit draagt bij aan meer kansengelijkheid,” zegt Van Heugten.

Over de auteur: Janneke van Heugten is een ervaren publiciteitsexpert en directeur van het mediaplatform Vaker in de Media (vidm.nl). Haar carrière begon bij Amnesty International in Sydney, waarna ze in de uitgeverijwereld werkte en het eerste PR-bureau voor vrouwelijke ondernemers en experts oprichtte. VIDM is de grootste onafhankelijke expertdatabase in Nederland gericht op diversiteit in de media, met meer dan vierduizend deskundigen, waarvan ruim 90 procent vrouw.

Rolmodellen zijn van cruciale waarde. Dan vallen kwartjes: dus zo kan het dus ook.” – Angela de Jong, AD

“Ik wil een rolmodel zijn door te laten zien dat je ook als vrouw en met mijn achtergrond serieus genomen wordt op de inhoud.” – Nadya Aboyaakoub-Akkouh, wethouder gemeente Amersfoort

“Als je op televisie bent geweest, loopt je mailbox vol met commentaar op je uiterlijk. Ik zat daar toch niet om topmodel te zijn? – Rianne Letschert, bestuursvoorzitter Universiteit Maastricht

Het boek “Vaker in de Media, zo kom je als vrouwelijke expert in beeld” telt 336 pagina’s, is geprijsd op € 35,99 en zal vanaf 27 februari 2024 beschikbaar zijn. ISBN: 9789089657268.

2 Comments

  1. Nee hoor, in Nederland bestaat geen racisme en seksisme, zit allemaal tussen de oren en ja, deze mensen kunnen nu eenmaal weinig. En dan zwart en vrouw zijn, die moet je helemaal negeren.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*