Jim Souren (Nederland.FM): ‘Behoefte blijft, techniek en consumentengedrag veranderen’

Het begon als een dienst voor Nederlandse expats, nu is Nederland.FM al 20 jaar marktleider in het aanbieden van internet radio. Oprichter Jim Souren ziet nog steeds groeimogelijkheden en is inmiddels zelfs ook in India actief.

Souren, van beroep orthodontist, was op zijn tiende al bezig met programmeren. ‘Ik kende al vroeg mensen die met computers bezig waren, van hen en uit boeken heb ik veel geleerd. Zo heb ik mijzelf voor de lol leren programmeren in BASIC en DOS.’ In de jaren ’90, toen hij de opleiding tot orthodontist volgde, had hij een groep vrienden, met wie hij onder meer op wintersport ging. ‘In die periode gingen veel van die vrienden voor grote bedrijven een tijd in het buitenland werken. Dat was toen erg in. Die expats bleken allemaal Nederlandse dingen te missen, zoals het eten, muziek en nieuws. Dat Nederlandse eten konden ze al wel wereldwijd bestellen via een Nederlands telefoonnummer, maar Nederlandse muziek en nieuws niet, dus wilde ik op dat gebied iets voor hen doen. Indertijd zat ik in 1995 op de universiteit bij een technisch ingenieur, Alex Laan, op de kamer. Naast het programmeren van orthodontistische software hadden we het in onze vrije tijd vaak over de opkomst van het internet en de potentiële mogelijkheden. Alex was technisch verantwoordelijk voor de eerste versie en is nog steeds hoofd techniek van Nederland.FM en de overige radiosites.’

Kracht van logo’s
Op 2 juli 2000 ontstond de eerste testversie met als webadres: www.acta.nl/orthodontie/jimsouren/radio/index.nl. Souren: ‘Eind 2000 studeerde ik af als orthodontist en werd mijn universitaire account opgeheven. Van de systeembeheerder moest ik het toen overzetten naar een andere provider en toen heb ik de huidige domeinnaam bedacht. Indertijd kwamen de wat meer exotische landen domeinnaam extensies uit, zoals .to (Tonga), .nu (Niue), .tv (Tuvalu), maar ook .fm, de landenextensie van de Federated States of Micronesia. Ik zocht naar een logische en makkelijk te onthouden radio domeinnaam voor expats en vrij snel ben ik toen op Nederland.FM gekomen, vooral om de associatie met geboorteland Nederland en door de FM-band met radio te benadrukken.’

Van een als hobby begonnen dienst voor Nederlandse expats met heimwee is Nederland.FM vanaf het begin af aan marktleider op het gebied van digitale audio. ‘Er zijn nu ruim anderhalf miljoen mensen per maand die tezamen ruim 10 miljoen keer op een radiostation logo klikken en zo via Nederland.FM naar radio luisteren. Dat had ik destijds nooit verwacht. Er was ook geen verdienmodel toen, geen banners op de site of wat dan ook. Ik heb vanaf het begin in 2000 al direct alleen maar logo’s van de radiostations op de site gezet. Die logo’s gaven, in plaats van alleen de radiostationtitel in tekst, meer de herkenbaarheid en de uitstraling van de bijbehorende zenders weer. Dat bleek direct al goed te werken. Het bizarre is ook dat vroeger 95 procent van de gebruikers uit het buitenland kwam, nu komt 95 procent van de gebruikers gek genoeg gewoon uit Nederland zelf. Blijkbaar vinden mensen in Nederland zelf onze radiodienst ook best handig.’

‘In de loop van de jaren hebben we heel veel geleerd over hoe mensen omgaan met internetsites, onder meer dankzij de vele e-mails met vragen die we krijgen van onze trouwe gebruikers. Zo bleken gebruikers op de achtergrond naar de radio te willen blijven luisteren, terwijl ze verder wilden surfen op internet. Alleen wisten ze nog niet hoe ze een nieuw tabblad moesten openen. We hebben toen een kleine banner op de site gezet die dat deed met een tekst erop “Klik hier om verder te surfen en te blijven luisteren”. Dat was een groot succes!’

Concurrentie
‘We hebben natuurlijk ook concurrentie gekregen. Vijftien jaar geleden verschenen al de eerste kopieën van onze site. En ook Spotify, Juke, DAB+ en de opkomst van podcasts zijn serieuze/potentiële gevaren. Maar we zijn al jaren stabiel en we doen nog steeds niet veel aan internet marketing. We hebben destijds duidelijk voordeel gehad van het ‘first mover advantage’, maar het lastigste is altijd om dat voordeel vast te houden en marktleider te blijven. Wij zijn altijd gewoon dicht bij onszelf gebleven. Ik vind het heel belangrijk om vast te houden aan ons concept: geen eindeloze hoeveelheden stations, eenvoudig gebruik en alle radiostations moeten altijd werken. Daar stoppen we veel tijd en moeite in. We draaien op alle platforms (laptop, tablet, mobiel, Apple apps met Carplay, Android apps met binnenkort ook Android Auto) en zorgen ervoor dat je via Chromecast, Apple TV en Bluetooth onze apps kan verbinden met bijna alle smart speakers.’

‘Ik zie ook zeker nog kansen voor ons om verder te groeien. Het huidige uitschakelen van het analoge radiosignaal op de kabel zal ertoe leiden dat er ook meer via internet geluisterd gaat worden via internet. Het afschakelen van de FM-etherfrequenties over enkele jaren zal ertoe leiden dat er ook veel meer via internet radio geluisterd gaat worden, vooral ook in de auto.

Mede doordat mobiele internetdata-pakketten nu in de hele EU geldig zijn, zal men nu ook bij auto vakanties naar/in het buitenland in de auto tijdens de hele reis via internet, hopelijk via Nederland.FM, naar Nederlandse radiostations kunnen blijven luisteren. En er liggen groeikansen in het buitenland. We zijn al actief in België, Duitsland, Denemarken, Spanje, Italië en India, het land dat de meeste expats in de wereld heeft. En verder hebben we sinds een jaar Nederland.TV, hetzelfde idee als Nederland.FM maar dan voor Nederlandse televisiestations en tv-programma’s.’

Luistercijfers
Souren biedt niet alleen digitale radiozenders aan, hij houdt ook luistercijfers bij. ‘Dat doen we om iets terug te geven aan de radiostations. Op www.internetluisteronderzoek.nl (ILO) kunnen de deelnemende radiostations vanaf 8 uur ’s ochtends de luistercijfers zien van de dag ervoor. Vooral voor kleine radiostations is dat interessant, die vinden het te duur om mee te draaien in het Nationaal Luister Onderzoek. Er zijn duidelijke verschillen tussen de twee. Het NLO werkt wel met uitgekiende panels/groepen mensen die een radiodagboek bijhouden. Daarmee wordt een uitspraak gedaan voor het radiostation bereik in heel Nederland. Dat vinden adverteerders interessant. Maar die cijfers komen maar een keer per maand beschikbaar. In ons ILO worden naast basale gegevens als het aantal (unieke) bezoekers en luisteraars, luisterduur en marktaandeel ook meer complexe analyses verricht zoals bereikte doelgroep, concurrentieprofielen en loyaliteitsindexen welke in overzichtelijke tabellen en grafieken worden getoond.’

‘Ik ben orthodontist, geen radiomaker. De afgelopen 20 jaar heb ik echter zo’n groot respect gekregen voor het medium radio, mede door het veelvuldig contact met de radiostations, dj’s, programmamakers en alle technische en overige mensen erachter. Tien jaar geleden was er vanwege de destijds populaire “long tail gedachte” de discussie dat de bekende grote radiostations zouden verdwijnen en dat er veel meer kleinere radiostations gericht op niches (speciale genres/thema’s) zouden ontstaan en overblijven. Dat is niet gebeurd, de grote radiostations zijn er nog. Dat komt denk ik doordat luisteraars een goed gemaakt professioneel radiostation gemakkelijk herkennen. Er zit zoveel passie, kennis en kunde achter.’

‘Er is nog nooit zoveel naar radio geluisterd als vorig jaar. Je hebt geen apart/fysiek radiotoestel meer nodig. Radio is altijd dichtbij en maar 1 klik verwijderd op je mobiele telefoon, tablet en laptopcomputer. De behoefte aan radio is niet wezenlijk veranderd en dat zal ook zo blijven. Alleen ons gedrag om radio te luisteren is door de techniek anders en gemakkelijker geworden.’

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*