Innovatie-ambities Mediapark Hilversum komen nog niet van de grond

Wegens concurrentieoverwegingen lijkt de gezamenlijke subsidie-aanvraag vanuit de mediasector niet van de grond te komen.

De Mediastad staat er een stuk beter voor dan enkele jaren geleden. De grote uittocht van mediabedrijven is tijdig tot een halt geroepen en grote mediabedrijven, waaronder NENT, Discovery en Eurosport zijn afgelopen jaren zijn op het Mediapark neergestreken. Ook worden vrijwel alle grote uitzendingen weer in Hilversum opgenomen.

Op langere termijn zijn er wel zorgen over de impact van grote internationale platformen. Hilversum wil daarom internationaal de strijd aanbinden met techreuzen zoals Netflix, Youtube en Disney+. Het Nederlandse mediahart moet de Nederlandse hub worden waar innovatie en kunstmatige intelligentie voor de mediaindustrie.  Maar de gemeentelijke plannen om honderden miljoenen rijkssubsidie aan te trekken om dit op te zetten, zijn door diverse mediapartijen afgeschoten. Dat meldt dagblad De Gooi en Eemlander vandaag. 


Met een bedrag tussen de honderd en tweehonderd miljoen uit het Nationaal Groeifonds, een subsidiepot van de Rijksoverheid voor economische groei, wilde mediawethouder Gerard Kuipers nieuwe bedrijven en onderwijsinstellingen op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) aantrekken en een campus bouwen. Hilversumse mediabedrijven zien het belang van deze investeringen, maar zijn huiverig om aan de eisen van het fonds te voldoen. Er wordt namelijk een verregaande samenwerking en openheid van kennis verlangd om deze subsidie aan te vragen en dat ligt voor enkele grote mediaconcerns, waaronder RTL, EMG en NEP, wegens concurrentieoverwegingen gevoelig. 

lees verder op Gooieneemlander.nl

lees ook: ’Vernieuwing Media Park broodnodig voor Mediastad’ (2018)

1 Comment

  1. Ja sorry hoor, maar de concerns waar YouTube enzo bij horen, kopen het hele media park op een rustige maandag middag gewoon op. Als ze even niks te doen hebben.
    Alweer vergeten dat hier een volledig onbekende Mexicaan even KPN wilde kopen?

    Nederland is gewoon een kleintje in de wereld, ongeveer 0,2% van de wereldbevolking.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*