MediaMeesterschap: Hoe Adam Curry de audiowereld veranderde

In de reeks ‘MediaMeesterschap’ verkennen we de carrières van professionals uit de Nederlandse media.

Adam Curry staat bij velen bekend als een van de pioniers van het podcasten. Maar zijn invloed strekken zich uit over veel meer dan alleen deze ene innovatie.

Voordat Adam Curry bekend werd als podcaster, maakte hij naam als VJ op MTV. In de jaren ’80 en ’90 was hij een van de meest herkenbare gezichten op de zender, waar hij zich onderscheidde door zijn charisma en unieke presentatiestijl. Maar terwijl de meesten zich zouden hebben gevestigd in zo’n rol, keek Curry verder dan de televisiecamera’s en zag hij de potentie van het internet.

Aan het begin van de jaren 2000, toen het internet nog in de kinderschoenen stond, zag Curry de potentie van online radioshows, of wat we nu kennen als podcasts. Samen met Dave Winer, een softwareontwikkelaar, creëerde hij een programma genaamd “iPodder”. Dit was de eerste tool waarmee gebruikers audiofeeds konden downloaden en synchroniseren met hun iPod, waardoor de term “podcast” werd geboren.

Het was deze visie die podcasting tot een wereldwijd fenomeen maakte. Door het toegankelijk maken van audiocontent voor een breder publiek, hielp Curry niet alleen de weg te banen voor een heel nieuw medium, maar ook voor een nieuwe generatie contentmakers en luisteraars.

Maar de vindingrijkheid van Curry stopte daar niet. Hij bleef actief betrokken bij de technologiewereld en was een vroege voorstander van de gedecentraliseerde webbeweging, die pleit voor een vrijer en opener internet.

Adam Curry startte de “No Agenda” podcast samen met John C. Dvorak in 2007. Sindsdien heeft de show een toegewijde aanhang opgebouwd, vaak aangeduid als “producers” door Curry en Dvorak, omdat ze bijdragen aan de show zowel in termen van inhoud als financiering.  Hij was daarmee een van de voorlopers in het benutten van crowdfunding als model om onafhankelijke mediaprojecten te financieren. Door directe steun van zijn luisteraars te zoeken, demonstreerde hij een innovatieve manier om content te creëren zonder afhankelijk te zijn van traditionele adverteerders of sponsors.

Adam Curry startte de “No Agenda” podcast samen met John C. Dvorak in 2007. Sindsdien heeft de show een toegewijde aanhang opgebouwd, vaak aangeduid als “producers” door Curry en Dvorak, omdat ze bijdragen aan de show zowel in termen van inhoud als financiering. De “No Agenda” podcast van Adam Curry onderscheidt zich door zijn diepgaande en vaak kritische analyse van wereldnieuws zonder de invloed van traditionele media of adverteerders. Curry en zijn co-host, John C. Dvorak, nemen de tijd om verhalen vanuit verschillende perspectieven te onderzoeken, waardoor luisteraars een genuanceerder beeld krijgen van actuele gebeurtenissen. De podcast prijst zichzelf om “mediawaarheidsanalyse” te bieden, en het gebrek aan externe sponsoring stelt het duo in staat om ongefilterde en onbevooroordeelde gesprekken te voeren.

Enkele jaren geleden lanceerde hij Podcast Index.Podcast Index is een initiatief dat als doel heeft een open en gedecentraliseerde index van podcasts te creëren, vrij van platform-specifieke beperkingen of censuur. Het initiatief streeft het ernaar om podcasting te behouden als een vrij en open medium door ontwikkelaars en luisteraars een universele en onbevooroordeelde toegang te bieden tot podcasts van over de hele wereld.

9 Comments

  1. Nu gaat het vooral over onderwerpen die commercieel goed liggen, waarbij ze op de meest aparte manieren reclame erin stoppen. Het ontbreken van reclame en het gegeven dat er geen commerciële reden achter het onderwerp zat maakt de oude podcasts veel interessanter. Ze kwamen ook veel verspreider uit, alsof er meer tijd was om er wat goeds van te maken.

    Daarbij mis ik vooral de podcasts met hele nummers muziek erin. Vanwege de rechten maakt vrijwel niemand meer podcasts met hele muzieknummers erin. Die waren juist fijn om onderweg mee te nemen en vond ik een goede vervanging van radio. De CAZ! welcome to your weekend mix mis ik nog steeds.

    De beste podcast was de CAZ! welcome to your weekendmix. Een podcast met goed gemixte muziek, elke week opnieuw.

  2. Citaat; “toegewijde aanhang opgebouwd, vaak aangeduid als “producers” door Curry en Dvorak, omdat ze bijdragen aan de show zowel in termen van inhoud als financiering. De “No Agenda” podcast van Adam Curry onderscheidt zich door zijn diepgaande en vaak kritische analyse van wereldnieuws zonder de invloed van traditionele media of adverteerders. ”

    Maw ..De goed betaalde “producers” beinvloeden het programma niet?

    En gij geleuf da?

  3. In de wereld van Adam Curry betekent diepgravend het doornemen van de Donald Duck en kritische analyse van wereldnieuws is zoveel als vraagtekens zetten of de wereld wel echt rond en niet plat is. En Curry is niet de mede-uitvinder van de podcast, maar heeft het omarmd en populair gemaakt. En vooralsnog is de muziekpodcast hier nog geen succes, want dan moet je betalen en dat met zoveel gratis radio en streamdiensten. En pas op, Adam kan een reptiel zijn met een geheime agenda om de wereld over te nemen! Thze mastzerplan.

  4. Ik ken Adam Curry vooral van zijn tijd bij Veronica, Countdown en Curry & van Inkel en van Patricia Paay natuurlijk……Wat hij daarna gedaan heeft weet ik niet veel van, hij is met Patricia naar Amerika vertrokken om te gaan werken voor MTV, dat weet ik nog weer wel……Hij had later ook nog een programma voor BNN op Radio 2 met Jeroen Kijk in de Vegte (Curry & Kid-V)…..

  5. uitvinden is wat te veel eer. een rss feed (bestond al) vullen met linkjes naar mp3 bestanden van radio uitzendingen.

    dus goed toegepast van bestaande techniek. wat dat betreft past het wel bij appel

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*