ESPN eert 65 jarige Eredivisie

Elementen uit logo’s van alle 54 clubs die ooit in de Eredivisie hebben gespeeld, sieren de officiële bal voor het nieuwe Eredivisieseizoen. Aanleiding is het jubileum dat de Eredivisie viert: de hoogste Nederlandse profcompetitie bestaat 65 jaar. Per club ontvangt een clubicoon een unieke, ingekleurde bal.

Het hele seizoen 2021-2022 wordt met de nieuwe bal van Derbystar gespeeld in de Eredivisie. Floor Wesseling, Creative Director van Studio Wesseling, tekende voor het ontwerp. Wesseling: “Het was een flinke uitdaging om 65 jaar voetbalgeschiedenis op de bal terug te laten komen. Ik ben uiteindelijk uitgekomen op een ontwerp met elementen van alle 54 clubs in klassiek zwart-wit. Een rijke, veelzijdige mix, maar samen toch een sterk en krachtig geheel.”

De jubileumbal maakt zijn officiële debuut bij de start van het nieuwe Eredivisieseizoen: de wedstrijd Go Ahead Eagles – sc Heerenveen. Deze trapt af op vrijdag 13 augustus om 20.00 uur.

Fans kiezen clubicoon voor uniek exemplaar

In totaal zijn 65 unieke exemplaren door Derbystar geproduceerd en door ontwerper Floor Wesseling van een persoonlijke tekening voorzien. Hiervan gaan 54 exemplaren naar Eredivisie-iconen, één per club die ooit in de Eredivisie actief is geweest. Via eredivisie.nl/iconen kunnen fans vanaf nu bepalen welk clubicoon een ingekleurde bal verdienen. Welke iconen een exemplaar ontvangen wordt op 2 septemberbekendgemaakt, de verjaardag van de Eredivisie. De overige 11 ballen worden verloot onder fans die op hun favoriete icoon hebben gestemd.

Floor Wesseling is de vijfde ontwerper die door de Eredivisie is uitgenodigd de officiële wedstrijdbal vorm te geven. Eerder gaven talentvolle artiesten van Top Notch, het Rijksmuseum, Johnny de Mol en Henk Schiffmacher de Eredivisiebal vorm.

1 Comment

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*