Eén miljoen podcast-luisteraars voor BNR

BNR Nieuwsradio bereikte dit weekend één miljoen luisteracties met haar eigen podcasts.

Sjors Fröhlich, hoofdredacteur BNR Nieuwsradio: ‘De toekomst van audio ligt in podcast. Inmiddels luisteren 5 miljoen mensen in Nederland naar podcasts. Dat zal alleen maar meer worden. Vandaar dat BNR al jaren geleden heeft ingezet op podcast. Met het bereiken van 1 miljoen luisteracties per maand lijkt dat een goede strategie. Op naar de 2 miljoen!’

De BNR podcastluisteraar is een hoogopgeleide, werkende professional, die gemiddeld tussen de 25 en 39 jaar is blijkt uit onderzoek. Hij of zij  woont of werkt in de grote steden, is geïnteresseerd in de wereld om zich heen en wil alles uit het leven halen op zakelijk en privé-gebied.

8 Comments

  1. Misleidende kop. Het is maar wat je een miljoen luisteraars noemt. Het gaat om zo’n 30.000 podcastluisteracties per dag. En ze hebben geloof ik meer dan 100 (betaalde) commerciële podcasts. Tja.

    • Er is een verschil tussen momentaan en cumulatief tellen. Daarnaast moet je nog rekening houden met het onderscheid tussen 1-malig of incidenteel en regelmatig, herhaald, structureel luisteren. Is er veel verloop onder publiek of bereik je een vaste doelgroep? Het wordt nog ingewikkelder als je ook nog moet onderverdelen in spontane, gratis toehoorders en geabonneerde, betalende volgers. ‘How to lie with statistics’ blijft een interessante hobby.

  2. 1 miljoen ‘luisteracties’ lijkt me echt iets heel anders dan 1 miljoen luisteraars… Een erg misleidende kop.

    • Ik denk dat je explicieter moet vermelden hoe er geteld is en welke index er precies vermeld wordt. Misschien is de kop niet zozeer misleidend als wel onvolledig. Een kop moet de “kortst mogelijke” samenvatting van de inhoud zijn. Dat maakt het lastig om genuanceerd te zijn, wanneer die content complex en veelzijdig is. Ik meen verder dat het tellen van “contacten” i.p.v. “relaties” met individuele luisteraars ook iets te maken heeft met de moderne sociale media, waar het aanklikken, even kijken en meteen weer wegklikken al meetellen als betekenisvol. Dat werkt oppervlakkigheid, vluchtigheid, eenzijdigheid en nadruk op kwantiteit in de hand.

      • Er leuk al die podcasts. Ik zou ook graag losse onderdelen uit radioshows via Spotify beluisteren zoals bijvoorbeeld de columns van Peter Heerschop, Jan Dijkgraaf en Willibrord Frequin.

  3. @Paul Plaizier: een kop moet wel een juiste samenvatting zijn. Hoe je het went of keert: 1 miljoen ‘luisteracties’ zijn echt geen 1 miljoen luisteraars, maar hooguit een paar honderdduizend.

    • Dat kan ik wel met u eens zijn. Maar of er dan meteen een “misleidend motief” achter gezocht moet worden … Integriteit en intentie zijn, denk ik, te complex om snel en simpel te veroordelen.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*