DPG Media, Mediahuis, NPO, RTL Nederland en Talpa Network gaan samenwerken in onderzoek naar Nederlandse Datakluis

DPG Media, Mediahuis, NPO, RTL Nederland en Talpa Network gaan samenwerken in onderzoek naar Nederlandse Datakluis

DPG Media, Mediahuis, NPO, RTL Nederland en Talpa Network gaan samenwerken om een nieuwe data-infrastructuur te onderzoeken: een persoonlijke datakluis. De media-organisaties delen de visie dat persoonsgegevens en gebruiksgegevens over enkele jaren niet langer worden opgeslagen in centrale systemen van aanbieders, maar in een persoonlijke omgeving van gebruiker zelf. Met een datakluis kan de gebruiker de volledige controle over de toegang tot zijn of haar gegevens krijgen. Dat zorgt voor betere privacybescherming en kan tegelijk zorgen voor veel betere personalisatie van diensten en advertenties omdat de gebruiker echt zelf kan bepalen wat hij of zij wil delen met wie, wanneer en voor hoe lang.

De media-organisaties verwachten dat deze nieuwe visie op data en decentralisatie van het internet binnen enkele jaren gemeengoed wordt en willen daarom nu het gezamenlijk onderzoek starten. Om het onderzoek en ontwikkeling te kunnen financieren, zal een aanvraag worden voorbereid voor het Nationaal Groeifonds. Het Groeifonds van de Rijksoverheid is bedoeld om samenwerkingen te ondersteunen die kunnen bijdragen aan het groeivermogen van de Nederlandse economie en die positieve maatschappelijke effecten hebben. De samenwerking krijgt vorm in de stichting Nederlandse Datakluis. Martijn van Dam en Arno Otto zullen als bestuurders van deze stichting de samenwerking aansturen, met een team van specialisten uit de vijf organisaties.

Martijn van Dam: “Door de datakluis krijgen gebruikers de controle terug over hun eigen gegevens. Dat is een grote innovatie voor de digitale wereld. Nederlandse publieke en commerciële organisaties kunnen ervan profiteren en worden minder afhankelijk van de grote techbedrijven. Ik heb deze ontwikkeling al heel lang in mijn vizier en vind het een unieke kans om samen met de vijf grote media-organisaties van Nederland deze ontwikkeling te gaan vormgeven. Ik stop dan ook als bestuurder bij NPO om me hier volledig voor in te kunnen zetten.”

Arno Otto: “Door deze samenwerking tot een succes te maken, kan Nederland geschiedenis schrijven. Privacy by design en gezonde business modellen gaan heel goed samen. Het vraagt nog veel onderzoek en ontwikkeling en we hopen dat het Nationaal Groeifonds dat wil gaan ondersteunen. We kunnen in Nederland een innovatie tot stand brengen die internationaal navolging gaat krijgen. Een internet dat mensen en makers centraal zet – ik noem dat human centric- is dé oplossing voor veel maatschappelijke en economische uitdagingen. Ik ben al jaren bezig met dit soort innovaties en ik denk dat we met deze publiek-private samenwerking een gamechanger in handen hebben.”

Eppo van Nispen zal de onafhankelijke voorzitter worden van de Raad van Toezicht van de stichting. De Raad van Toezicht bestaat verder uit Mark Minkman namens NPO en Sven Sauvé namens RTL.

1 Comment

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*