‘Disney vooral grote concurrent van cable-tv’

[BLOG] Netflix presenteerde vorige week haar verwachtingen voor komende jaren. Opvallend is dat Netflix zich geen zorgen maakt over de nieuwe SVOD-platforms van Apple en Disney. Naar verwachting zullen vooral de kabelmaatschappijen zich zorgen moeten maken over deze nieuwe online videoplatforms.

Disney gaat zijn videodienst aanbieden in combinatie met het populaire sportplatform ESPN en Hulu. Dat laatste is een soort NLZIET, waarbij de consument Uit zo’n 70 live kanalen van oa ABC, CBS, NBC, National Geographic en Fox kan kiezen. Het is in feite een ‘power-combinatie’ die een kabelabonnement (gemiddelde prijs $85 per maand) voor Amerikaanse huishoudens niet meer noodzakelijk maakt.

Nu al is bekend dat Disney haar Disney+-dienst voor een scherpe maandprijs van $6,99 ($69,95 per jaar) gaat aanbieden, waarbij zij hun gehele Disney-filmcollectie beschikbaar gaat stellen. Wanneer Disney het combi-pakket ook een voordelig prijskaartje geeft dan is er een grote kans dat het aantal ‘cable-cutters’ in de Verenigde Staten nog harder gaat groeien en kabelaars een groot probleem hebben.  

Helemaal gerust moet Netflix overigens niet zijn, want aan het Hulu-platform zijn ook de filmdiensten als HBO, Showtime, Cinemax, Starz als ‘add-on’ toe te voegen. Daarnaast heeft Netflix onlangs haar maandprijs verhoogd naar $12,99 (HD kost zelfs $15,99). Ondanks de sterke groei in abonnees, moet Netflix zich ook zorgen gaan maken. Om de concurrentiestrijd aan te kunnen zal Netflix door moeten investeren in eigen Originals. De kosten van deze investeringen kunnen ze niet telkens bij de kijker neerleggen. Onlangs werd uit onderzoek bekend dat een kwart van de Netflix-klanten aangeeft bij een volgende prijsverhoging haar abonnement op te zeggen. Apple en Disney komen pas later dit jaar met hun videodienst. De strijd der giganten om de videokijker moet dus nog uitbreken.  

Richard Otto is uitgever van Spreekbuis.nl en extern consultant op gebied van marketing, communicatie en PR voor diverse (media)bedrijven.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*