Deelnemers nieuw luisteronderzoek klagen steen en been over app

De nieuwe luistercijfermeetmethode ligt niet alleen onder vuur bij bepaalde deelnemende radiostations, ook diverse deelnemers aan het NMO mediapanel onderzoek laten hun ongenoegen blijken door middel van een lage beoordeling en recensie onder de app in de Apple store. Vooral het energieverbruik en andere ongemakken worden gemeld.

Een totaal van 44 beoordelingen levert een 1,3 uit 5 score op en deze recensies. Er moet wel bij vermeld worden dat de Apple recensies al wat ouder zijn, dus wellicht dat een nieuwere versie minder problemen oplevert. De Apple app is de afgelopen maand drie keer geupdate, de Android app in december.

Gelukkig krijgen de gebruikers er wél een uitgebreide handleiding bij hoe de app te gebruiken. Maar dat de app nog wat schoonheidsfoutjes heeft waardoor deelnemers vroegtijdig afhaken is duidelijk. De Ipsos mediacell app bij Google Play is hier te bekijken. De recensies door anrdoid gebruikers lijken iets positiever (2,3 uit 5) maar ook hier komt het snel leegraken van de batterij steeds terug als kritiek en een stortvloed aan mailtjes en smsjes. Ipsos reageert door het uitdelen van powerbanks aan gebruikers die hier last van hebben:

30 Comments

  1. Ik gebruik de app ook, ik kan je melden dat hij nog steeds niet werkt, zoals het hoort. Hoog batterij verbruik, Apps die niet werken, geluid wat het niet doet, steeds de app opnieuw opstarten als er gebeld is of wordt, apple CarPlay werkt niet, bij bepaalde apps moet ik eerst de VPN uitzetten voor ik deze kan openen, maar het ergste is dat ze gewoon liegen tegen je, ik heb mensen gesproken daar die gewoon toegeven dat het niet goed werkt, en dat de app veel te snel gelanceerd is ook na de nieuwe updates twee mensen hebben daar ruiterlijk toegegeven dat de meeting op dit moment niet betrouwbaar is. Maar meneer de manager die mij gebeld heeft zegt dat het wel meevalt, dat de problemen die ik had niet door hun kwamen maar door Apple. Dus ik zou als radio station toch wel een zeer sterk punt gaan maken

    • Dit bedoel ik! En dit verklaard ook het missen van de jonge doelgroep in de uitslag van het luisteronderzoek. Bij jonge doelgroep heeft het merendeel een iphone en vaak ook nog eens voorzien van airpods…(met airpods geen meting mogelijk) Zie elke dag de uitslag bij internetradioonderzoek.nl, die verhoudingen van de stations zijn zo extreem anders?

  2. Beter is gewoon te stoppen totdat de problemen zijn verholpen. Terug schalen naar de oude methode is niet meer mogelijk of er moet nog een plan B zijn? Zo ja, dan zou ik daar op terug schalen en get your shit togheter in de nieuwe app.

    • Helemaal mee eens! En ik ben nieuwsgierig hoe NLO aan deze luister onderzoek uitslagen komt, ook met een betaalde versie zijn de verhoudingen ios vs android niet te achterhalen. Ik ben nog steeds van mening dat we door ios problemen de jonge doelgroep (>13J) te kort doen in het onderzoek. Ik zou daar graag meer over te willen komen, maar werkelijk niemand kan openheid van de verhoudingen ios, android, desktop, dab, ether geven. Dit is het enige waar ik naar uitkijk!

  3. Deze app staat continu aan maar geef regelmatig een melding dat die niks kan waarnemen terwijl de radio gewoon aan is. Deze app is zo ontrouwbaar en zo kun je geen juiste luistercijfers weergeven.

  4. Als je een privacyschending op je telefoon moet installeren die alle andere functies ook nog eens onbruikbaar maakt, dan draait het luisteronderzoek zichzelf de nek om. Waarom niet een digitaal dagboekje (app) wat je elke uur of elke halve dag even invult? Niet zo precies, maar technisch voor vrijwel iedereen te doen.

    Als ze vorig jaar in maart al wisten over de gebreken hadden ze het plan ook om kunnen gooien.

    Daarnaast zijn het vooral radioliefhebbers die wel de moeite nemen om die app te installeren. Op Radioforum tref je mensen die 24 uur per dag alles over elk programma weten. Ze praten er meer over Veronica dan dat er mensen naar luisteren. Is dit dan de groep die bepaalt hoe de luistercijfers zijn? Lijkt mij juist verre van standaard luistergedrag.

    • Op Radioforum is het toch enkel ‘Phoenix’ wie dit ook moge zijn, die in elke discussie met name over Veronica, het laatste woord wil hebben? Dus ik zou dat forum echt niet groter maken dan dat het is.

      • die veronica discussie daar dat zijn dan ook wel de groupies van rob stenders. vorig jaar had je ook nog density1 (3fm is kut, talkradio is gaaf en bbc 6 ook, net als vintage veronica) die is er afgeschopt al is hij stiekem weer actief onder een andere naam lekker elke keer de zelfde plaat afspelen

        • Density1 verpeste de sfeer daar. Blij dat die staatsidioot vertrokken is. Maar goed zo bijzonder moeten we het radioforum niet nemen. Hier in Hilversum op de Bergweg lachen we hierom.

          • hij is nog niet vertrokken heeft gewoon een ander account nu al kan hij zich nog redelijk gedragen benieuwd voor hoe lang

  5. De mensen die meedoen aan deze meting zijn niet onpartijdig en zullen juist naar hun zender luisteren zonder te luisteren. Voorlopig weet geen hond dat ik vrijdagmiddag twee uur Radio10 heb aangehad.

  6. Dag Patrick,

    Erg makkelijk maar niet journalistiek of correct wat je hier doet Patrick.

    Feitencheck, hoor- en wederhoor ontbreekt. Je hebt vooral oude reacties genomen. Je hebt je misschien niet gerealiseerd (je vermeldt het niet!) dat ook algemeen veel gebruikte apps lage beoordelingen krijgen. RTL Nieuws krijgt bijvoorbeeld een 2,4 en NOS Teletekst een 2,9.

    Je hebt je niet afgevraagd hoe de techniek erachter zit. Niet aan ipsos gevraagd hoe het precies zit met het batterij verbruik.

    Niet afgevraagd om welke smartphones het gaat. Of dit een algemeen of specifieke Issue is. Niet afgevraagd hoe het precies zit met de huidige versie van de app.

    Allemaal van die dingen die jouw artikel zoals het nu is tot stemmingmakerij leidt.

    Ga je onderzoek eens doen voor publicatie zoals je radiomakers ook adviseert. Als je degelijk onderzoek hebt gedaan dan kan je met een conclusie komen met hoor en wederhoor.

    Krijg je hiervoor betaald trouwens?!

  7. Ik ben benieuwd naar de algemene voorwaarden van het luisteronderzoek. Als blijkt dat deze cijfers niet correct zijn weergegeven of de meting aantoonbaar een jonge doelgroep benadeeld heeft, Wie is hier dan aansprakelijk voor? Radio stations worden qua reclame inkomsten gecalculeerd op deze cijfers toch? Betalen de bedrijven voor reclame nu te veel? te weinig? Wat zijn de gevolgen hiervan?

  8. dat zijn alleen gegevens van nederland.fm. het meeste online luisteren gebeurt via de eigen app, smart-speaker, internet radio dus dit lijkt me ook beperkt

    • Zeker beperkt, maar kan nimmer zo haaks op incompleet onderzoek NLO staan. De verschillen onderling van de stations zijn te groot.

    • Dank Freek, yes dat is ook beperkt maar geeft wel inzicht qua aantallen en verhoudingen van de meet bronnen. Dit is realtime en over een grote groep luisteraars. Zeker niet exact maar dichter bij de realiteit. Hoe kunnen ze zenders onderling zo verschillen met de meting van het NLO? Ik heb sterk het vermoeden dat dit is veroorzaakt door het tekort/missen van de (jonge) doelgroep IOS & Airpod gebruikers. Hoeveel van de 3100 luisterapp gebruikers bestaat uit IOS meetgegevens die ook daadwerkelijk data hebben aangeleverd? Ik gok <50 !! Hoe serieus kan je de meetgegevens tot tot je nemen? Immers functioneert je Apple telefoon niet meer naar behoren bij gebruik van de luisteronderzoek app…

      • ik zou als android gebruiker die rommel ook niet op mijn toestel willen. alleen is nederland fm misschien wel net zo onbetrouwbaar als nlo.

        • @Freek, met Android zijn minder problemen bij gebruik van die luister meet app, dan heb je tenminste nog een keuze…
          Met IOS is het werkelijk een drama, ik vraag mij überhaupt we of of er IOS meting data beschikbaar is/was…

2 Trackbacks / Pingbacks

  1. Patrick Kicken: Is het nieuwe luisteronderzoek echt zo'n puinhoop als het lijkt? - Spreekbuis.nl
  2. Patrick Kicken: Op deze manier heeft Grand Prix Radio ineens zogenaamd miljoenen luisteraars - Spreekbuis.nl

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*