Publieke omroep en jongeren

[BLOG] Het bereiken van jongeren is al jaren een uitdaging bij de publieke omroep. Door de opkomst van Youtube, Spotify, smartphones en gaming heeft radio- en tv er grote concurrenten op het gebied van tijdsconsumptie erbij gekregen. Wat zou de publieke omroep hier zelf aan kunnen doen?

De gemiddelde leeftijd van jongerenzender 3FM ligt tegenwoordig tegen de veertig. De ooit voor jongeren gepositioneerde NPO 3 ligt zelf tegen de 50 jaar aan. Niet alleen binnen de NPO, maar ook in Den Haag zijn er zorgen of jongeren niet steeds meer de ‘generation lost’ zijn voor de publieke omroep. Is deze doelgroep als zij ouder worden wel weer ‘te vangen’ en in hoeverre wordt het publieke bestel in de toekomst nog breed door hen gedragen?

In een interview met Ernst Jan Pfauth en Alexander Klöpping vertelde Omroep MAX-baas Jan Slagter dat zijn kinderen al amper meer naar de publieke omroep keken. Volgens hem zou je deze doelgroep kunnen omarmen door een eigen ‘netflix-achtig’-platform geheel gericht op jongeren te ontwikkelen met hoogwaardige producties van de NPO én andere Europese publieke omroepen. De publieke omroepen in Europa zouden inderdaad nog veel beter kunnen samenwerken om een vuist te bieden tegen de opkomst van Internationale contentplatforms.

Youtube only
Binnen de publieke omroep heerst bij sommigen ook de gedachte om NPO-content gewoonweg vrij te geven aan ieder platform die daar interesse in heeft. Er zijn nu ook al producties die ‘Youtube-only’ zijn, bijvoorbeeld #BOOS, 101BARZ en Powned. Met de gedachte dat Youtube dé plek is om jongeren te bereiken. Opvallend is dat deze producties niet eens te kijken zijn op eigen platforms zoals NPO Start, NPO Start Plus of NLZIET, terwijl de extra kosten om zelf online te broadcasten daarvoor minimaal zijn. De afhankelijkheid aan Youtube wordt op deze wijze alleen maar sterker, terwijl jongeren dan helemaal hun neus ophalen voor de NPO-platforms. Onbegrijpelijk, vooral als je bijvoorbeeld kijkt naar een Youtube-hit #BOOS van Tim Hofman (BNNVARA), die op Youtube per aflevering rond een miljoen views weet te genereren.

Content snacks
De volledige afleveringen ‘Zondag met Lubach’ zijn wel te zien op eigen NPO-platforms, maar op Youtube scoren de korte fragmenten scoren op Youtube ook zeer goed (vaak 1 miljoen views). De NPO platforms hebben deze fragmenten niet, want zijn enkel gericht op longform. Weer een gemiste kans om jongeren met ‘korte contentsnacks’ via eigen platforms te bedienen, maar deze wel te ontwikkelingen voor Youtube. Shareable contentsnacks op social media-platforms bieden een mooie manier om met twee clicks geïnteresseerden naar je platfom te krijgen.

Uit onderzoek door 5PM blijkt overigens ook al dat NPO-content goed scoort. Aan de content ligt het dus niet. Aan de distributievorm wellicht wel. Een nieuw videoplatform opzetten geheel gericht op jongeren -zoals Jan Slagter eerder opperde– is ook niet nodig. Met de juiste aanbevelingtechnologie/algoritmes kunnen jongeren ook met de huidige NPO-platforms prima-bediend worden (zoals het Youtube-platform alle doelgroepen kan bedienen). Alleen moet NPO-topman Martijn van Dam dan nog wel even over zijn filterbubbelangst heenstappen en met net zo goede aanbevelingstechnologie komen als Youtube en Netflix.

Richard Otto is uitgever van Spreekbuis.nl en extern consultant op gebied van marketing, communicatie en PR voor diverse (media)bedrijven.

11 Comments

  1. Mooie column. Het online beleid van de NPO kent inderdaad weinig logica. Dit zou ook kunnen komen door de complexe organisatie, waarbij elke omroepvereniging voor een groot deel zijn eigen visie kan uitstippelen. Dat heeft zijn voor en nadelen.

  2. Ach, ik zeg het al jaren. Lineaire media, komt uit de tijd dat er schaarste was mbt frequenties. Nu is er een overvloed van mogelijkheden op internet. Iedereen kan zijn eigen radio/tv station beginnen. Influencers hebben een bereik waar menig manager in Hilversum jaloers op wordt. Wanneer worden ze in Hilversum eindelijk eens wakker?
    Als je wilt dat jongeren naar je luisteren dan zal je zelf actie moeten ondernemen.
    Vroeger was er geen muziek voor jongeren op de radio en toen kwamen de zeezenders waar wel muziek was te horen die ze leuk vonden.
    Later op tv het zelfde liedje, The Musicbox, MTV en meer muziek zenders.
    Nu is er internet, en kunnen de jongeren zelf uitzenden zonder eindeloze directie vergadering. Je zet de stream aan en je ben in de lucht.
    Voor de oudere lezertjes, probeer het zelf ook eens, leuk om te doen. De media is totaal versplinterd en zal nooit meer worden hoe het vroeger was. Samen met je ouders naar de tv kijken.
    Met vriendelijke media groet,
    Jack de Prenter

  3. @ Jack,

    Hier een “ouder lezertje”,

    Dank voor je advies. Mag ik ook zelf nog uitmaken hoe ik TV kijk ? Op mijn leeftijd ben ik tevreden met de manier waarop ik kijk en ook luister.
    Jij bent zeker een “jeugdige” schrijver en overal een mening over hebbende ?

    • @Juul Natuurlijk mag je zelf weten hoe je tv kijkt en naar de radio luistert. Jij bent de consument. Het gaat mij meer om de huilebalken van managers in Hilversum die meer kijkers en luisteraars willen. Maar dat tijdperk is voorgoed voorbij. Heel vroeger waren er shows op de radio waar iedereen naar luisterde. Toen kwam de tv waar iedereen naar keek met het hele gezin. En nu is er internet, dat maakt het medialandschap gedifferentieerd, voor iedereen is wel wat te vinden.
      Alleen bij live events is lineaire tv en radio nog functioneel, hoewel alles ook op internet wordt gestreamd.
      Mijn kritiek is nooit op de consument, die heeft altijd gelijk, het is alleen het trage management I Hilversum die nog wakker moet worden.

  4. HAHA de jeugd laat zich niet meer beïnvloeden door de politieke correcte kliek!
    Maar goed ook dat het langzaam als een kaars gaat doven, als de generatie die nog
    met de publieke omroep is opgegroeid, in een tijd dat er verder niets was, zal het eindelijk
    gedaan zijn er mee!

  5. @ de Koot

    Heb je niks anders te doen dan je politieke standpunten en je niets ontziende ergenis over de PO te spuien?
    Dat weten we nu wel.
    Ga iets nuttigs doen zeg. Of ga naar de inhoudsloze commerciele zenders kijken dan wel luisteren.

    • @Juul, de publieke omroep zou zich als publieke omroep moeten gedragen. En zich niet moeten blindstaren op de kijkcijfers. Maar kwaliteit moeten leveren, en ze leveren zeker kwaliteit maar als je wil gaan concurreren met plat amusement dan sla je als publieke omroep de plank mis.
      En

      • Publieke omroep zou programma’s waar eigenaar van zijn op YouTube moeten zeggen. Via YouTube kan ik Amerikaans/Engels/Frans/ nieuws, documentaires zien
        De NPO website/app werkt voor geen meter

    • Juul, niet alles is kommer en kwel hoor ik zou graag zien dat een programma als opsporing verzocht avond vullend zou worden en 2x perweek, daar zou ik achter staan dan het inkorten van zo’n programma en waarom Nederland en vooral de politiek moet op zo’n soort wijze hard geconfronteerd moeten worden van alle problemen binnen nederland veroorzaakt door buitenlanders zo dat niemand hier nog voor kan weg kijken iets wat Geert W altijd erg duidelijk over is en derest de koppen in het zand steken

  6. Tja de NPO en jongeren. De NPO heeft nog steeds geen eigen jongeren platform. Een die samenwerkt met reeds bestaande platforms en merken waar jongeren al gebruik van maken. Waar radio en televisie ook een onderdeel van zijn. En waar ook FunX onder valt. Nu zijn er allerlei dingetjes voor jongeren die verspreid te zien zijn, niet samenwerken en waar je echt naar op zoek moet. BOOS wel op YouTube maar niet op NPO Start en NL ziet is daar een goed voorbeeld van. 3FM en NPO3 nog steeds gericht op jongeren. Houd hier nou eens mee op. Zonde van het geld.

    Maak van 3FM een pop/rock/alternatief station onder de naam 3 voor 12 gewoon gericht op iedereen die van dat soort muziek houd. Alla Studio Brussel. Geen spelletjes, gesprekjes aan de telefoon en andere schijtlollige dingen. Gewoon muziek en een paar dj’s en en elk uur kort het nieuws. Doneer Serious Request aan Radio 2 (die er dan mee verder gaan onder de naam Het Glazen huis) en nog wat andere evenementen.

    Maak van NPO3 een zender die aanvullend is aan NPO1, NPO2 en NPO Start. Met tot 20.00u Zappelin en ZAPP en ook weer gewoon nieuwe afleveringen van Sesamstraat om 19.00u

    Daarna in de avond:
    1) Sport, muziek, films, specials, thema (avonden/weekenden/weken), experimentele tv etc.
    2) Doorkijk tv: Moltalk, Doorbakken. BZV napraat etc. Maar ook een talkshow of andere live programma van NPO1 & NPO2 dat nog even door wil krijgt gelijk ruimte op NPO3
    3) Elke avond een lang sportjournaal en ook de Eredivisie uitzendingen van vrijdag en zaterdag verhuizen naar NPO3
    4) Heimwee TV – Programma’s, series en film uit het Beeld en Geluid archief (ook op NPO1 en NPO2 in de middag)
    5) Herkansing TV – Een programma of Nederlandse serie later in de week nogmaals te zien op NPO3

    NPO3 wordt in deze een zender die in dienst staat van NPO1, NPO2 en NPO Start en heeft niet echt eigen programma. NPO1 & NPO2 verwijzen voortaan als je meer wilt naar NPO3 of NPO Start. NPO3 verwijst enkel naar NPO Start. Creëer als NPO is voor de oudere doelgroep zodat ze iets als NPO Start (en andere online activiteiten) kunnen gebruiken en gaan waarderen.

    NPO3 programma’s gericht op jongeren verhuizen naar het nieuwe online platform (dat dus samenwerkt met andere bestaande merken waar jongeren gebruik van maken) Andere programma’s als TOP 2000 a gogo, Bureau Sport, Nederlandse series en films, Hunted etc. verhuizen naar NPO1 en NPO2. Enkele programma’s houden op te bestaan. Ook de zenders NPO1+2 Extra houden op te bestaan.

    In het kort zou dit het moeten worden. Een beetje ingewikkeld misschien zo maar als ik net uitgebreider zou laten zien dan zal het heel duidelijk worden. Voor nu hier te lang.

  7. Goed bezig Michel,
    Zo zie je dat het doormodderen hoe de omroep nu bezich is einde oefening gaat worden op lange termijn.

    De zaak moet daar worden opgeschud, en jou voorstellen klinken goed.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*