‘De bedroevende bekendheid van radiodeejays’

[BLOG] Er wordt me regelmatig gevraagd hoe het nou komt dat we er de laatste jaren zo weinig écht bekende deejays meer bij krijgen. Het stikt van de vakkenvullers die niemand kent. Hoe komt dat nou?

Het antwoord is denk ik simpel en tweeledig. Allereerst komen jocks nog maar weinig in het nieuws met écht spraakmakende dingen. Ja als ze een baby krijgen. Of gaan trouwen. Zelden met iets spannends wat aan ze zou kunnen blijven kleven. Trouwen en een baby krijgen doet minstens de helft van de Nederlandse bevolking. Leuke vulling voor De Telegraaf maar het maakt jou alleen maar meer doorsnee en wat je nou net niet wil is een nietszeggende naam zijn op je zender.

‘Ja maar als jock of station moet je ook geen spannende publiciteit willen. Want het zou wel eens negatief kunnen uitpakken’. Wat mij betreft bestaat er niet zoiets als slechte publiciteit. Wel saaie. Kijk eens wat er allemaal over René van der Gijp en Johan Derksen gepubliceerd is de afgelopen jaren. Het helpt hun programma, kijkcijfers en TV zender alleen maar.

Artiesten doen hun stinkende best om bekend te worden. Maar wel bekend óm iets. Om dat ene bekende nummer. Of dat ene legendarische optreden. Niet alleen maar bekend. Dat kan ook niet, mensen moeten je ergens van kennen. Alleen een bekende naam is niet genoeg. Zo werkt dat in een mensenbrein. Bakken met marketinggeld wordt er uitgegeven aan een merk om het te ‘laden’ met iets unieks. Jij als jock bent net zo goed een merk. Alleen maar foto’s van jezelf op Instagram zetten iedere dag doet niks, hoeveel likes je ook krijgt. De helft van Nederland doet dat. Hoe sexy je ook probeert te kijken of hoeveel filters je er ook overheen gooit, het streelt alleen je ego. Niet je luistercijfers.

Waar kennen we Domien van? Niek van der Bruggen? Ivo van Breukelen? Mark Labrand? Barry Paf? Sander Hoogendoorn? Annemieke Schollaardt? Wat is dat éne wat alleen zij kunnen? Waar zij alleen goed in zijn? Of wat zij voor elkaar gekregen hebben?

Zo zorgde ik in mijn jaren op de radio en in de ochtend dat er een Michael Jacksonstraat kwam in Almere. Dat Mark van Bommel toch mee mocht naar het WK. Gaf zakjes wiet weg op de sterfdag van Bob Marley. Belde bijna dagelijks met een verstandelijk gehandicapte jongen (Ivo) die de harten stal van luisteraars. Dat ik de eerste was met een website in de nineties met grappige (audio)fragmenten. Daarna miljoenen views kreeg op YouTube in het pre-vloggers tijdperk met animaties bij audiofragmenten. Liet m’n nieuwslezer Arend Langenberg meezingen met muziek. Zond iedere dag cabaret uit. Organiseerde het Nederlands Kampioenschap Typemachine Werpen op Secretaressedag (voorpagina Telegraaf!). Allemaal dingen die anderen niet deden en als ze het deden ik er de credits voor zou krijgen. En waar mensen me 10 jaar later nog steeds van kennen. Niet dat ik zo strak een intro vol sprak, die lekkere doorstart of die ene enthousiaste winnaar. ‘Jij bent toch die jongen die..’. Precies dat.

Het eerste waar je als jock je focus op moet leggen is unieke dingen doen waarmee je opvalt. Waarmee je spannende pers scoort. Zodat er een belletje gaat rinkelen als ze je naam horen. Niet ‘wel eens van gehoord’. Ook het uitnodigen van bekende artiesten of vloggers in de studio helpt jou en je show niet veel. Alleen de gast heeft er wat aan. Want ook dat doet iedereen. Misschien krijgt zelfs je concurrent er de credits voor. Jij moet zorgen dat je je unieke talent ontwikkelt, laat horen en vooral claimt. Van iedere aankondiging, hoe kort ook, op z’n minst iets speciaals -probeert- te maken. Dan ga je ergens om bekend staan, anders ben je de zoveelste in de rij die vooral bekender is bij vrienden en familie maar daar houdt het dan ook mee op. Prima als je daarmee tevreden bent, maar dan word je inderdaad een inwisselbare kracht waar je station niet veel voor over heeft. Want voor jou 10 anderen. En kunnen we over 5 jaar als de spraaksoftware 100% is ontwikkeld de discjockey helemaal afschaffen. De programmaleider voert wel de tekst in die tussen de muziek is te horen, een avond vantevoren. Lekker goedkoop. En de definitieve doodsteek voor de radio.

Patrick Kicken is blogger, radio-dj en social-entertainer

22 Comments

  1. Jammer zo’n schrijfsel van Patrick. Dat moet je niet doen als je zelf uit die “ruif” gegeten hebt. En toen hij nog “beginnend” dj was schreven – zeiden we dat ook niet. Ik was er bij toen hij in “Hillywood” binnen kwam. En we hebben hem toch mooi de kans gegeven. En dan nu dit……….jammer Patrick.

  2. Het erge is overigens nog dat veel onzichtbare jocks zich wel als een superster presenteren. Maar daar weinig tot geen risico’s voor willen nemen. Dat je een plaatje aan- en afkondigt bij een landelijk radiostation maakt jou nog geen ster. Daar is veel meer voor nodig. En mogelijk, mits je eens ophoudt met al die ijdeltuiterij op sociale media en op zoek gaat naar jouw eigen, unieke ‘carpool karaoke’. (een hit die jouw bekendheid vergroot en zorgt voor unieke, spannende, sprankelende radio)

    • In essentie ben ik het wel met je eens. Er zijn er maar weinig die er wel in slagen om écht bekend te worden. Maar zou het ook niet komen door de veelvoud aan stations ? Vroeger moest je Top-Of-The-Bill zijn om op een landelijke zender te kunnen komen plaatjes draaien. Nu zijn er zoveel stations, dat het niveau daardoor wel moét dalen, omdat het anders niet te bemannen is.
      Maar je zit het ook op TV. Een programma met bekende Nederlanders die er aan mee doen, waar ik de meesten niet eens meer ken. Of zogenaamde deskundigen die aan een deskje de geboortes van de kinderen van die door jou bedoelde jocks oplepelen. Hoe vaak ik wel niet, haast spottend, denk en zeg “En wie ben jij dan wel niet?”…..

      • Zit zeker wat in Sjacko, de hoeveelheid van verschillende media maakt het moeilijker om op te vallen. Maar niet onmogelijk. Als je kiest voor één ding wat bij jou past en wat jij goed doet en dat ventileert sta je zo om íets bekend. Veel jocks (en stations) zijn maar bezig iedereen te vriend te houden. Doet me denken aan een uitspraak van een beroemd acteur: ‘I don’t know the key to succes, but I know the key to failure is trying to please everybody’.

  3. Howard Stern is voor mij de beste radio maker en in Nederland was dat voor mij Giel Beelen. Maar je moet ook een karakter zijn hoor wil je mensen kunnen entertainen, dat is nergens te leren.

  4. Precies Patrick zo is is het juist verwoordt !

    Waar is de Frits Spits van 2019 ?

    Gelukkig ben ik dan nog de jock die radio spannend houdt en iets onverwachts doet op de radio , bv Zumba les op de Radio verzin het maar het is Nieuw en het is anders . Radio moet sprankelen , moet verrassen !!!!!!!

  5. Komt ook door de vaste radioformats, waar dj’s maar beperkt zichzelf kunnen laten zien. De zender of het format is het merk en steeds minder de dj. Bij sommige stations is het ook wel lastig om een bekende dj te worden (bijvoorbeeld 3FM met 2,3% marktaandeel). Niet alle radiomakers zijn gelukkig met hun bekendheid bezig, maar met het vak.

    • Het gaat hand in hand. Wat de boer niet kent vreet ie niet. Je wil voor je station een toegevoegde waarde zijn, dus zorg je dat mensen je ergens van kennen. Dat betekent echt niet dat je iedere dag je broek moet laten zaken voor de webcam. Een spannende, doordachte talk van 15 seconden met een leuke kwinkslag kan je al interessant maken!

  6. Veel zijn bang om boven het maaiveld uit te springen. Vanmorgen was Wendy van Dijk bij Gerard Ekdom om te praten over koetjes en kalfjes. Mijn 3e vraag zou zijn.. “wat lees ik nou Wendy? Zijn er troubles in paradise?” Dat wil “het volk” toch weten?

  7. Hi Patrick, mooie blog. Kritische vraag: is de radio-personality van weleer tegenwoordig niet gewoon een vlogger met een Youtube kanaal? Vroeger was radio een medium waar je inderdaad snel met gekke/grappige dingen bij een groot publiek op de radar kon komen, maar die rol is nu volledig ingevuld door Youtube, Twitch en de zijnen. Dat is nu cool. En veel makkelijker om viraal mee te gaan dan radio. Ik hoop dat de huidige generatie radiojocks een goed Plan B heeft, want het zou mij verbazen als je de pensioengerechtigde leeftijd met ‘radiomaken’ haalt. Groet, Robin (van de nog wél luisterende radiogeneratie 😉

    • Hoi Robin, wat op YouTube kan kan natuurlijk ook op de radio. Sterker nog: daar hoef je niet alles in beeld te brengen. Je kunt in het hoofd van de luisteraar een hele spannende wereld tevoorschijn toveren. Met je woorden, geluiden, een beller, een gast, watdanook. Ik heb het overigens ook niet alleen over viral gaan, een spannend stukje radio van 30 seconden kan al het verschil maken. En je kunt het daarna zelf viral proberen te laten gaan via de door jou genoemde platformen. En vergeet WhatsApp niet! Ik knip iedere week een paar stukjes uit mijn show op Wild op vrijdagavond, met een leuke kop en staart en stuur deze naar duizenden mensen via WhatsApp. Soms met video animatie erbij, soms louter audio. Werkt goed!

  8. Een goeie DJ weet mij weg te houden van spotify, andere kanalen waar ik zelf de muziek kan bepalen. Want muziek is op zich geen reden meer om radio te luisteren. Mits de DJ er een goed verhaal over kan vertellen. Als ik naar gepraat wil luisteren kan ik een podcast opzoeken over een onderwerp dat mij aanspreekt. Dus een goede DJ hoeft geen gekke dingen te doen. Masr wel een goed verhaal kunnen vertellen en mij overtuigen waarom die ene plaat juist wel zo geweldig is. In het verleden maakte jij fantastische radio Patrick. Ben het maar op gaan nemen, anders sliep ik gewoon niet. Je podcastst luister ik erg graag naar.
    Ander voorbeeld is Rick van Velthuysen op Radio 2 weer helemaal op zijn plaats. Daar gaan weert de nodige uurtjes nachtrust.

    • Dank voor het compliment Danny. Doet me deugd om te lezen. Ja op podcastgebied gebeuren hele spannende dingen, omdat je het daar helemaal zelf in de hand hebt. Leuk dat je m’n podcasts gevonden hebt. Praten over Bewustzijn loopt in september van dit jaar 10 jaar!

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*