D66 wil tv-reclame NPO verbannen, maar is ook de grootste tv-adverteerder

D66 is voorstander van een reclamevrije publieke omroep. Ze stellen voor om de publieke omroep te compenseren voor het verlies aan reclame-inkomsten door extra staatsinkomsten en het zoeken naar andere inkomstenbronnen via de omroepen zelf. Dit beleid zou volgens D66 meer kansen bieden voor kranten​​. In deze verkiezingstijd is D66 echter wel de grootste tv-adverteerder van alle politieke partijen, aldus Ster-directeur Frank Volmer.

Volmer: ‘D66 is de grootste adverteerder bij ons..’ Volgens de Ster-directeur heeft hebben ze bij D66 veel boter op hun hoofd.

Een reclamevrije publieke omroep zorgt er volgens hem voor dat het kijktijdsaandeel van de publieke omroep nog veel verder omhoog gaat ten koste van de commercielen. Hij geeft aan dat RTL en Talpa er dus niet bij gebaat zijn en dat het ervoor zorgt dat het geld wat niet besteed kan worden bij de Ster echt niet bij henin de zakken gaat verdwijnen, maar naar buitenlandse partijen, zoals Youtube, Meta en TikTok zal schieten.

Volmer: ‘Vanuit de politiek kan je natuurlijk denken dat een reclamevrije publieke omroep een mooi ideaal is, ik denk dat het zorgen dat er een plek is voor het bedrijfsleven en voor andere organisaties om je boodschap kwijt te kunnen, dat dat ook een maatschappelijke betekenis heeft.

De partij kwam twee jaar geleden ook al negatief in het nieuws door in Utrecht reclamedrukwerk te willen verbieden, maar wel zelf huis-aan-huis folders te verspreiden.

Bron: DutchMedia podcast

3 Comments

  1. Ik globaal 25 jaar via mijn Schotel,en de Duitse publieke en de Deelstaat Radio/TV omroepen.En die zijn FTA(FREE TOU AIR) Te ontvangen,maar ook De BVN,zonder die verveelde reclame blokken. Maar de Duitser betalen wel 60 Euro per 3 maanden.In Nederland 9 Euro per maand, verdisconteerd in onze verplichte omroep bijdrage. JE BETAALD HEEL WEINIG, MAAR JE HEBT OOK HEEL WEINIG IN KWALITEIT TV.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*