Bindinc. bestaat 30 jaar

Bindinc is jarig! In 1995 bundelden VNU Media, AVRO en KRONCRV hun gidsactiviteiten in toen nog ‘Programmabladen AKN’. Niet omdat het moest, maar omdat ze zagen wat er mogelijk was als je krachten bundelt.

Dat uitgeven ‘in opdracht’ doen ze nog steeds: alle Nederlandse programmagidsen komen (deels) uit Bindinc’s keuken. En nog steeds helpen ze met miljoenen mensen kiezen wat ze willen kijken. Maar inmiddels zetten ze hun vakmanschap (gidstechnologie, content- en kijkersdata) niet meer alleen in voor papieren of digitale gidsen (TVgids en Binge.nl). Er is inmiddels zóveel content (ruim 60.000 actuele titels in de gidsdatabase) dat het gidsen van kijkers steeds belanger is geworden.

De gids van nu is slim en helpt klanten – content(makers), omroepen, streamers en telco’s – kijkers te vinden, in plaats van andersom. Het combineert redactionele keuzes met kunstmatige intelligentie. Het leert van wat zij kijken en, wat zij waarderen, en hoe videocontent in elkaar zit. Met AI analyseren zij welke emotie of thema content draagt en koppelen dat aan mensen die erom vragen — of dat nu nachtelijke bingewatchers zijn of beleidsmakers die impact willen meten.

Bindinc. verrijkt daarmee metadata, handig voor betere aanbevelingen en daarmee meer kijkers (of retentie). Een wereld van verschil met 30 jaar geleden. En ook weer niet. Want het gaat nog steeds om kijkers met content verbinden.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*