AVROTROS positioneert zich als ‘de omroep voor cultuur’

In het jaar dat AVROTROS haar 100-jarig jubileum viert introduceert de omroep een nieuwe campagne die bevestigt wat AVROTROS al decennialang is: de omroep voor cultuur. Van klassieke concerten tot Nederlandstalige muziek, van beeldende kunsten tot podiumkunsten en van onze gedeelde geschiedenis tot de gezamenlijke beleving van het Eurovisie Songfestival. In samenwerking met de omroep ontwikkelde INDIE Amsterdam een nieuwe merkstrategie en -campagne waarin cultuur centraal staat. Vanaf 6 maart is de campagne ‘Cultuur maakt ons’ te zien op radio, televisie, online, social en outdoor.

Medio 2022 is AVROTROS de samenwerking aangegaan met INDIE Amsterdam voor een herpositionering van de omroep. Cultuur zit al tientallen jaren in het DNA van AVRO en TROS en vormt sinds 2014 een pijler in de programmering van AVROTROS. De omroep maakt cultuur toegankelijk voor iedere Nederlander en doet dat met haar uitgebreide cultuuraanbod. We leven mee met de kandidaten van Maestro, luisteren naar de verhalen in Het geheim van de meester, beleven gezamenlijk het Muziekfeest op het Plein, juichen voor ‘onze’ artiest op het Eurovisie Songfestival, zijn ontroerd bij Beste Zangers en worden meegesleept in een dramaserie als Het Jaar van Fortuyn. We maken kennis met nieuwe muziek via Aan De Slag! en halen herinneringen op met Arbeidsvitaminen. De podcast Fit op 4 geeft ons energie en de Nederpopcast leert ons alles over de kracht van muziek van eigen bodem. 

AVROTROS maakt cultuur toegankelijk voor iedereen en dat zorgt ervoor dat mensen zich met elkaar verbonden voelen. Cultuur is het cement van onze samenleving en dat maakt dat AVROTROS ook echt ‘de omroep voor ons’ is.

Cultuur maakt ons 
In de nieuwe campagne ‘Cultuur maakt ons’ laat AVROTROS zien dat ieder op z’n eigen manier (en vanuit z’n eigen perspectief) geraakt wordt door cultuur terwijl het gezamenlijk wordt beleefd. Het kijken naar hetzelfde vanuit verschillende perspectieven van kunstenaar David Hockney vormt de inspiratiebron voor een onderscheidend en herkenbare vorm voor deze campagne. Fotograaf Robin de Puy heeft uiteenlopende Nederlanders vastgelegd die van de verschillende cultuurvormen genieten. Het laat zien dat cultuur Nederlanders bij elkaar brengt en houdt.

Later dit jaar staat AVROTROS stil bij het 100-jarig bestaan en viert dit met Nederland. Vanzelfsprekend staat ook dan cultuur centraal.

9 Comments

  1. De omroepen viert dit jaar het 100 jarig bestaan van AVROTROS. Dat moet doen AVRO zijn want, de TROS kwam er pas in de jaren 70. De TROS zie ik ook steeds minder terug in de programma’s van de fusie omroep. Nog niet zo erg als bij BNN dat met VARA gewoon compleet kapot is gemaakt maar het lijkt wel die kant op de gaan. Wat er nog wel aan TROS programma’s word gemaakt is een beetje zingen op een plein en de bekende heren uit Volendam die een programmaatje mogen maken. Dat is niet meer de TROS zoals die zou moeten zijn. De omroep had jaren leden de namen niet aan elkaar moeten plakken maar met elkaar het omroep bestel moeten verlaten en zich moeten aansluiten bij een commerciële partij. Daar kunnen beide omroepen met merken en programma’s in de amusement sector doen wat ze willen. Het geen toch lastiger is geworden bij de NPO. Het kan nog steeds zich aansluiten bij Talpa, Mediahuis of DPG. Zou zouden de merken AVRO en TROS op meerdere sporen weer meer kunnen uitgroeien tot sterke merken. Nu als fusie omroep en de naam aan elkaar geplakt (slaat echt nergens op de afkorting) vallen ze nauwelijks op. Kun je herpositioneren wat je wilt maar voor de kijker is die allemaal bullshit.

  2. @Michel,
    Je hebt te weinig kennis van de tv-industrie en vooral de reglementen van een omroepvereniging. Alles wat onder de AVROTROS (en niet buitenproducenten) is gemaakt zullen ze achter moeten laten als zij uit het bestel stappen, inclusief het jaarlijkse budget. Wanneer een omroepvereniging uit het bestel stapt dan zijn ze dus vrijwel platzak: vrijwel geen programma’s en budget. Ook het grootste deel van het personeel zijn ze dan kwijt. Niet zo interessant voor Talpa, DPG of een andere partij. Alleen Veronica heeft in de vorige eeuw de stap gewaagd. Toen waren er nog andere regels (en was het een andere tijd). Dat avontuur heeft hen overigens ook nooit groot succes gebracht.

    • @Fred De vereniging Veronica heeft destijds verkeerde keuzes gemaakt. Ik heb er genoeg kennis van en het heeft veel haken en ogen. Daarbij denk jij te klein en met oude gedachten. Het is ook best een lang verhaal om hier allemaal te typen. Het gaat mij niet om de huidige omroep of koers of om medewerkers achter de schermen. Het gaat mij om de merken AVRO en TROS waarmee veel meer gedaan kan worden dan het aan elkaar plakken van de namen en het zoveelste omroepje spelen die het zelfde doet als alle andere omroepen. De kijker ziet het verschil niet en daarbij is AVROTROS eigenlijk al een verkapte commerciële omroep binnen het omroep bestel. Met de losse merken kan veel meer dan alleen radio en televisie. Er kan een heleboel op allerlei vlakken. Dan kan buiten het bestek alleen maar als ze zich aansluiten bij een andere grote partij. Met tv, radio, blad, online, streaming, events en in het land. Daarbij kunnen ze vrij uit het omroep bestel weer echt de dingen doen waarvoor ze ze in oorsprong zijn opgericht. Een heleboel programma’s die ze nu maken horen niet persé bij AVRO en TROS maar zijn ze gaan maken (of juist mee gestopt) onder druk van de NPO.

      Talpa heeft op tv geen sterkte merken en daar gaat het om te beginnen al mis met de zenders. Andere genoemde partijen willen graag (meer) tv/radio zenders maar er zijn geen kanalen. Ik heb dit met diverse mensen en bedrijven besproken en deze reageerden allemaal eerst zoals jij. Toen ik verder ging uitleggen zagen ze het toch wel zitten. Commerciële bedrijven willen wel maar AVROTROS wil niet. Die gaan zich nu herpositioneren waardoor het nog meer een omroep word zoals de NPO graag wil maar waarvoor de merken los van elkaar echt staan.

      Lineaire televisie zal blijven bestaan maar met de jaren steeds minder worden. Ook bij de publieke omroep. Aangezien de omroepen steeds minder verschillen voor de kijker zal onderdruk van deze kijker en de politiek dat omroepsysteem uiteindelijk niet meer houdbaar zijn. Al eerder dan lineaire televisie nog minder of helemaal verdwijnt zal het omroepsysteem al zijn opgeheven. En dan heeft AVROTROS niet zoveel meer aan die herpositionering die ze nu doorvoeren en die niemand ziet en waar niemand het over zal hebben.

      Als ze het uit omroepbestel stappen kunnen ze de merken klaar maken voor de toekomst op alle gebieden van media en bereikbaarheid van mensen. Doen ze dit niet dan zullen ze net als de rest verdwijnen. Dat dit banen kost is jammer maar het zal uiteindelijk sowieso banen kosten als het omroepsysteem word opgeheven. Een feit wat sowieso gaat gebeuren op de lange termijn. De toekomst van AVROTROS is commercieel (wat ze eigenlijk al zijn) en daar moet de focus op liggen. Misschien binnen Talpa met Veronica als derde merk er naast maar het kan ook met een andere partij. Binnen de NPO blijven als AVROTROS op de lange termijn is dom.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*