AVROTROS komt met tv-serie “Volendam, een dorp in de Eredivisie”

Volendam, een dorp met 20.000 inwoners en de plaatselijke voetbalclub als grote trots. Na 13 jaar is ‘Het andere Oranje’ terug op het hoogste niveau: de Eredivisie. Voorzitter Jan Smit en trainer Wim Jonk hebben ambitieuze plannen met FC Volendam. Maar volgens de altijd kritische Volendammers is niet elke verandering een verbetering. Krijgen ze het dorp achter zich? En kan de bekendste Volendammer het dorp overtuigen dat hij een voetbalclub kan leiden terwijl het publiek kritisch kijkt naar de verrichtingen van het eerste team? De camera’s volgen het dorp een jaar lang, met als resultaat de zesdelige serie Volendam, een dorp in de Eredivisie. 

Jan Smit, de man die Nederland vooral kent als zanger, is sinds de zomer van 2022 de nieuwe voorzitter van de Volendamse voetbalclub waar zijn hart al zijn hele leven sneller van klopt. Met trainer Wim Jonk aan het technische roer zijn er ambitieuze plannen gemaakt. Binnen vijf jaar Europees voetbal halen en een gloednieuw stadion zijn de doelen die de club wil behalen. Maar na de promotie blijkt voetballen in de Eredivisie toch moeilijker dan gedacht. FC Volendam staat in de winterstop laatste en Jonk moet het tij zien te keren. Ondertussen komt het bestuur onder leiding van Smit lijnrecht tegenover de Raad van Commissarissen te staan. Jarenlange relaties staan onder druk en het is maar de vraag of het bestuur het einde van het seizoen haalt.

In het dorp houden de supporters hun hart vast. Rond de door toeristen overspoelde Dijk is de voetbalclub het gesprek van de dag. Niet iedereen is het eens met de filosofie van het voetbal en de wijze waarop het bestuur de club leidt. En als de resultaten dan tegenvallen, neemt de kritiek in het dorp toe. Spelen er wel genoeg Volendammers in het elftal en gaan de veranderingen die Wim Jonk en Jan Smit willen doorvoeren niet te snel? Traditionele gebruiken van vrijwilligers worden tegen het licht gehouden en soms ingeruild voor een professionelere werkwijze, terwijl zij volgens de gevestigde orde juist het geraamte van de club vormen.

De club én het dorp zijn een jaar lang op de voet gevolgd. In zes afleveringen is te zien hoe de voetbalclub onder hoogspanning staat. Van Jan Smit tot de laatst overgebleven vissersfamilie en van de kapperszaak tot de Raad van Commissarissen, iedereen wil vooruit met de club. Alleen de manier waarop, daarover verschillen de meningen.

Volendam, een dorp in de Eredivisie wordt geproduceerd door producent Southfields Stories in opdracht van AVROTROS.

Volendam, een dorp in de Eredivisie vanaf 11 september om 21.25 uur bij AVROTROS op NPO 1 

12 Comments

    • Ja waarom niet he. Omdat de baasjes van AVROTROS kosten wat het kosten in het publieke bestel willen blijven. Er zijn in de loop der jaren wel diverse gesprekken geweest met SBS (overigens niet met Talpa maar echt SBS) voor een fusie. Deze zijn elke keer op niets uitgelopen door de TROS. Al je de merken van AVRO en TROS weer loskoppelt en je wilt als organisatie echt doen waar je voor staat ook in de toekomst dan hadden ze allang deze stap moeten maken. Samen met een andere grote partij. Dit kan met Talpa maar ook met een andere forte partij als bv VTM (van Thillo), DPG, Ziggo en/of streamingdiensten.

      Het is van uitgerekend AVROTROS dom om in het NPO bestel te blijven. Als een omroep het in zich heeft om commercieel helemaal uit de bouwen dan is het deze. Doen ze het niet dan houd het vroeg of laat op. De aparte omroep structuur zal nog even blijven maar gaat een keer ophouden. Er zitten een hoop haken en ogen aan maar het kan. Daarnaast heeft het ook met banen te maken. Niet iedereen zou mee kunnen/willen.

  1. Helemaal eens met diegene die vinden dat AVROTROS steeds meer op SBS6 gaat lijken. Dat komt dan door de TROS die altijd al een beetje die kant uitging. De AVRO was toch meer elitair maar dat is helemaal verdwenen. Maar ja, geld geld geld.

    • De TROS is dat van oudsher natuurlijk al gewoon. SBS6 kwam later. Wat een beetje het kwalijke is in deze is dat AVROTROS door druk van de NPO steeds meer amusement moest afstoten en daarin ook in schikt waardoor beide niet tot nauwelijks nog doen waarvoor de merken staan. Naast nog wel wat amusement bestaat de rest vooral uit goedkope knip en plak programma’s of programma’s die niets met amusement van doen hebben en net zo goed door een andere omroep gemaakt hadden kunnen worden. AVROTROS bedrijf verder een aantal commerciële bezigheden binnen de NPO als Sterren.NL en de muziekfeesten. Beweren er te zijn voor het publiek maar vieren gedurende het hele jaar allerlei feestjes op kosten van dat zelfde publiek waarbij de kijker eigenlijk buitengesloten word (Televizierring, songfestival, Wie is de mol finale) De omroep luistert niet naar de kijker en doet waar het zelf zin in heeft. Beweerd dat er geen behoefte is aan een groot nationaal songfestival (net als in België) terwijl de geluiden uit de samenleving en de andere media precies het tegenovergestelde laten zien. Nu weer viert AVROTROS dat ze 100 jaar bestaan. Ook weer een dure aangelegenheid met een grote promo actie door het hele land met een soort van nieuwe visie maar, voor wie doen ze dat nou eigenlijk? De TROS bestaat nog lang geen 100 jaar en dus betreft het alleen de AVRO. De promo actie staat voor een nieuw AVROTROS terwijl mensen in deze tijd helemaal niet meer bezig zijn met al die aparte omroepclubjes. We leven niet meer in de jaren van dat soort verzuiling en het zal de mensen echt een worst wezen welke omroep het uitzend. Dit 100 jarig bestaan vieren doet AVROTROS wederom dus voor zichzelf en niet voor de kijker.

      Maak gewoon goede programma en doe waar je voor staat als merk. Als 2 merken eigenlijk. Als dat binnen de NPO niet meer kan of als daar te weinig ruimte is voor de beginselen van je club stap er dan uit en ga op zoek naar andere mogelijkheden om je merken AVRO en TROS uit te bouwen en bij het publiek te brengen. Blijf niet krampachtig vasthouden aan het oude omdat het zo’n makkelijke geldkraan is. Dit laatste geld ook voor KRO-NCRV alleen heeft deze club te weinig om op te bouwen bij een stap uit het publiek bestel aan te kunnen. AVROTROS heeft dat wel en de radio en tv zenders van Talpa zouden perfect zijn om de merken verder uit te bouwen. Met daarnaast ook met bladen, online, streaming en evens in het land. Met Veronica erbij zelfs over de grens uit te bouwen.

  2. Dag Michel,
    Het ging bij het evt commercieel gaan bij de TROS altijd alleen maar over de TV. De radio zou in feite worden opgeheven.
    Wat zou jij vinden als je daar destijds had gewerkt?
    Je eigen werk om zeep helpen?

    • Het gaat niet om toen maar, om nu. Het is 2023 Juul, accepteer dat nou eens een keer. Als AVROTROS wil blijven bestaan in de toekomst dan moeten ze niet te lang meer wachten om zich aan te sluiten bij een grote commerciële partij. Dat het systeem van omroepen op de schop gaat in de komende jaren en omgebouwd word tot wat ze in België hebben gaat hoe dan ook gebeuren.

      • Dag Michel en wat schrijf jij nu?

        “Als AVROTROS wil blijven bestaan in de toekomst dan moeten ze niet te lang meer wachten om zich aan te sluiten bij een grote commerciële partij.”

        Ik schrijf dan nog maar een keer:
        Dat het de doodsteek voor de radio collega’s wordt.

        Ik weet niet met wat voor werk, als je dat al hebt, je bezighoudt maar dan kijk je daar wel anders tegenaan.

        • Jij kijkt er met een te ouderwetse bril naar Juul. Je hebt het over de mensen die werken bij AVROTROS. Ik heb het over het merk AVROTROS. Ik zeg hierboven al niet iedereen zou mee kunnen/willen met een stap uit het bestel. Het feit is dat de afzonderlijke omroepen systeem het niet meer lang gaat volhouden daar dat te veel geld kost. Politiek is dat niet heel lang meer houdbaar. I.p.v. dat AVROTROS nu een nieuwe visie voor zichzelf hebben bedacht hadden ze die tijd beter kunnen besteden aan het stap uit het bestel en zich aan te sluiten bij een grote partij als Mediahuis, DPG, VTM van Thillo, Talpa, Ziggo of KPN. En zo als merken te kunnen blijven doen waar ze echt voor staan i.p.v. krampachtig te visie veranderen door maar omroepje te kunnen blijven spelen terwijl de kijker anno 2023 en al al velen jaren helemaal niet bezig is met welke omroep wat uitzend op welke NPO zender. Niet op televisie en al helemaal niet op de radio. AVROTROS moet dus niet gaan voor een nieuwe visie maar gaan voor het uitbouwen van de merken AVRO en TROS. Op alle vlakken die ik hierboven al heb genoemd en misschien nog wel meerdere ook. Ja ook radio natuurlijk Juul. De toekomst voor AVROTROS ligt niet in de bestel maar juist daar buiten.

    • Ja Juul, en dat kwam door de grote leugen: er zijn geen frequenties voor commerciële radio.
      Daar had de TROS zich op moeten Richten.
      In het buitenland waren ze wel al toen zoals UK en Italië.

      • @Ruud Daar kan de TROS zich nog steeds op richten door zich aan te sluiten bij een grote partij. Het hoeft niet zo maar te gaan maar door zich aan te sluiten bij bv Mediahuis kan 100%NL bijvoorbeeld TROS 100%NL gaan heten. Ik zeg maar even wat nu hoor. Mediahuis zou de tv zenders van Talpa kunnen overnemen.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*