Audio verovert de markt! Podcast ontwikkelingen 2020 – 2021

In 2020 vonden er veel grote overnames plaats in de podcastwereld. Podcasten ontwikkelde zich in een razend tempo. We blikken terug en vooruit…

We zien grote bedrijven als Spotify en Amazon aan de lopende band overnames doen in de podcastwereld. Socials als Twitter zoeken naar nieuwe samenwerkingen op het gebied van audio. En de media kiest voor nieuwe apps en platformen om audio te streamen. Audio verovert duidelijk de markt.

In dit artikel lees je hoe grote bedrijven in Nederland en het buitenland massaal kozen voor audio in 2020 en wat we in 2021 kunnen verwachten.

Podcasting en de media

In oktober van dit jaar lanceerde NRC hun nieuwe app NRC Audio. In deze app zijn journalistieke podcasts van binnen- en buitenland te vinden, naast de eigen podcasts van NRC. Die podcasts zijn flink uitgebreid in 2020, van een dagelijkse en politieke podcast naar luisterverhalen, columns en podcasts over misdaad & technologie. 

NRC ziet dus dat audio de markt verovert en gaf dan ook vol gas in 2020. Naast het commerciële belang al reden hiervoor, speelt voor NRC ook het belang van kwalitatieve journalistiek nu de Big Tech een steeds grotere markt in handen hebben. Voor NRC is het duidelijk dat de podcast geen niche meer is.

Ook de NPO zette verder in op audio. Zij lanceerde  eveneens een app; de NPO-luister app. Om haar positie als voorloper van audio aanbieder te behouden ontwikkelde  NPO deze app. 

NPO wil een stapje verder gaan met audio door een nieuwe dimensie toe te voegen aan waarbij ook interactie mogelijk is. De speelvijver die zij creëerde met de NPO app moet het mogelijk maken om bijvoorbeeld te experimenteren met het meespelen van een quiz.

Spotify pakte uit in 2020

Ook Spotify zette vol in op podcasts. We vertelden al over de veelbesproken Joe Rogan deal, waarmee Spotify voor 100 miljoen de rechten kocht van deze podcast. Maar ook deals werden er gesloten met Michelle en Barack Obama en prins Harry en Meghan

Dit zijn maar een paar bekende podcasters waar Spotify een verbintenis mee aanging in 2020. Want ook verschillende podcast georiënteerde bedrijven werden door Spotify overgenomen. Denk aan Anchor, Gimlet Media, Parcast en Megaphone.

En Spotify deed deze investeringen niet voor niets. In 2020 deden zij al marktonderzoek naar het draagvlak voor een apart podcast abonnement. Of dit er gaat komen, is nog de vraag. Maar het is zeker niet uitgesloten. 

Zo kan Spotify ervoor kiezen om straks een abonnement aan te bieden waarbij podcasts vrij van advertenties beluisterd kunnen worden. Wat zeker wel een behoefte is die speelt bij luisteraars.  De tijd zal uitwijzen of in 2021 deze move of wellicht een andere wordt gemaakt door Spotify.

Twitter start 2021 met overname

Twitter nam zeer recent, in januari 2021, de social podcast app Breaker over. Twitter wil dan ook meer inzetten op audio. De makers van Breaker gaan voor Twitter aan de slag. Twitter koopt met deze overname de expertise  van Breaker op audiogebied om daarmee te werken aan Twitter Spaces. 

Dit is een op audio gebaseerde sociale dienst. In Spaces kunnen gebruikers direct met elkaar praten in plaats van chatten via tekstberichten. Twitter-engineer Michael Montano verwacht dat de medewerkers onder anderen via Spaces kunnen bijdragen om het klimaat voor publieke discussies te verbeteren.

De podcast trends voor 2021

En wat zijn dan de podcast trends voor 2021? Onze partner Mirjam Hegger schreef er een tof artikel over op Frankwatching. Daarin spreekt ze samen met autoriteiten als Igor Beuker, Tonny Loorbach en Stefan de Groot over de ontwikkelingen en kansen op podcastgebied.

Zo vertelt zij hoe in Nederland er nog genoeg kans is om op “nummer 1 te komen in de podcast ranking” en hoe het aannemelijk is dat er een verschuiving plaatsvindt naar het on demand luisteren van podcasts. Haar artikel waarin ze 10 interessante podcast trends deelt, is zeker een aanrader om even te lezen.

Goed voornemen: nog meer podcasten!

Heb je al je eigen podcast, dan is het een heel goed voornemen om nog meer te gaan podcasten. Audio verovert de markt en daar kan jij of jouw bedrijf dus heel goed van profiteren. 

En ben je nog niet gestart? Je kunt het gratis 30 dagen uitproberen. 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*