Akwasi: ‘Persoonlijk denk ik dat we het momentum mee hebben’

Akwasi Ansah / Omroep ZWART

Het publieke bestel start in 2022 met twee nieuwe omroepen. De afgelopen maanden wist Omroep ZWART al flink het nieuws te halen. Spreekbuis.nl sprak omroepbaas Akwasi Owusu Ansah in de laatste weken voor de start.

Per 1 januari kan Omroep ZWART officieel starten met uitzenden. Met welke zaken ben je in de laatste maand nog druk?
We zijn druk bezig met van alles. We zijn een klein team en tekenen nu in voor programma’s, ontwikkelen formats, we organiseren spannende pilots, we moeten het ZWART-team opbouwen met de juiste experts, we scouten naar talent, we zijn aan het kijken naar kantoorruimte, we hebben veel kennismakingsgesprekken en we schuiven aan bij overleggen op diverse niveaus met omroepen, zendermanagers en directeuren. We hebben iedereen die zich thuis voelt bij ZWART uitgenodigd om met ideeën, concepten en concrete formats te komen. Is er tijd, dan kijken we naar die concepten en formats en geven we respons. Het is veel, het is inspirerend, het is soms ingewikkeld, maar ik ben heel trots en blij dat we deze stap nemen en dat we zoveel waardering en positieve reacties krijgen voor Omroep ZWART.

Vereniging Moslim Media, Islamomroep, M24, PAC en Omroep X waren andere aspirant omroepen die zich richten op een kleurrijker publieke besel. Geen van deze organisaties is het gelukt om een plek in het bestel te krijgen., terwijl Omroep ZWART zeer snel 50 duizend leden wist te bereiken. Hoe hebben jullie het verschil kunnen maken?
Persoonlijk denk ik dat we het momentum mee hebben, ik denk dat onze propositie helder is. Inclusie is nu een groot maatschappelijk thema. Iedereen wil erkend en herkend worden in zijn, haar of diens waarde. Zwart staat letterlijk en wetenschappelijk voor een gebrek aan licht en met Omroep ZWART willen we daar verandering in brengen door onderbelichte verhalen en helden aan het licht te brengen. Onze missie luidt dan ook: We willen nieuwe helden de krachten geven om een thuis te bouwen voor iedereen.

Diverse omroepverenigingen hebben de laatste maanden stappen gezet rondom exclusiviteit en diversiteit, zo is er een diversiteitsmanager en komt Powned met het programma ‘Rutger Inclusief’ Heeft jullie komst tot beweging van andere omroepen geleid?
Ik denk dat het veel meer zit in de tijdgeest. Ik ben blij met ieder initiatief dat ertoe bijdraagt dat veel meer mensen in Nederland zich door de publieke omroep vertegenwoordigd voelen. Wat wel anders is, is dat onze doelgroep zich thuis voelt bij Omroep ZWART. Hier mag iedereen zijn wie hij/zij/hen is. Onze genen zijn ZWART en daarmee bedoel ik niet het spectrum, maar het feit dat als je alle primaire kleuren mengt, je zwart krijgt. En er wordt vaak gedacht dat zwart een kleur is, maar in de werkelijkheid gaat zwart kleur voorbij. Bovendien absorbeert zwart, simpele reden waarom je zwarte kledingstuk bij heel veel andere kleuren staat en een match is. We willen ook daadwerkelijk een match zijn voor iedereen in Nederland.

Veel omroepen hebben te maken met een vergrijsde ledenachterban. Hoe is dat bij Omroep ZWART?
We hebben het voorrecht gekregen om leden te hebben in alle leeftijdsgroepen, maar vooral jongvolwassenen, volwassenen en natuurlijk jongeren. Ik denk dat de ondervertegenwoordiging bij de publieke omroep van mensen met een andere, cultureel diverse achtergrond, een lichamelijke of geestelijke beperking of LGBTQIA+ in het verleden ons meehelpt te groeien. We zijn een positief en helder geluid en we merken dat mensen zich daar graag bij aansluiten.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*