Adviescommissie: ‘Laat FM-frequentievergunning gelden voor een periode van 10 jaar’

Er moet een veiling komen voor de nieuwe FM-frequentievergunningen. Daarnaast moeten de nieuwe vergunningen voor een periode van tien à twaalf jaar gaan gelden.

Dat staat in het nieuwe rapport van het Adviescollege verdeling frequentieruimte commerciële radio. De door staatssecretaris Mona Keijzer aangestelde commissie heeft zich de komende tijd gebogen over de toekomst van de FM-frequenties. De huidige vergunningen lopen per 1 september 2022 af.

Rapport advies verdeling frequentieruimte commerciele-radio

Rapport: ‘Naar een toekomstig bestiging beleid voor commerciële radio’

7 Comments

  1. Blijkbaar worden links onderdrukt….
    Nog een poging (streepjes vooraan en achteraan weglaten)
    ___https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2020/10/05/aanbieding-advies-verdeling-frequentieruimte-commerciele-radio___:

  2. Ik ben het wel met de adviescommissie eens, dat er een veiling moet komen. En de FM-frequenties voor minimaal tien jaar moeten worden uitgegeven. Zo kan een nieuwkomer zoals Kink, een poging wagen om tussen de grote jongens terecht te komen in de FM-ether. Kink zou prima op de plek van Slam! kunnen passen. Want ik denk dat Slam! met een mager marktaandeel, één van de zwakste schakels bij een eventuele veilig van FM-etherfrequenties is.

    Ik vind wel dat vanaf 2022 de tijd er rijp voor is om af te stappen van de zender-clausules. Zo kan dan bijvoorbeeld Radio Veronica vanaf september 2022, zelf bepalen hoeveel gesproken-woord er is op de zender.

  3. Ik zou daarbij adviseren om weer terug te gaan naar maximaal 2 landelijke licenties per partij (1 niet geclausuleerde en 1 wel geclausuleerde). Maar dat advies heeft de commissie niet gegeven, alleen nader onderzoeken.
    En dan tevens te verbieden dat landelijke partijen onder bijna dezelfde naam een regionale licentie mogen bedrijven.

  4. Op vrije frequenties doet iedereen hetzelfde, hitradio, of afgeleiden daarvan.
    Dat is dus erg saai voor de luisteraar.
    Bovendien wordt alles dan gericht op DE doelgroep 20-49. Terwijl er bvb veel ouderen zijn die nota bene zijn opgegroeid met radio en de muziek van die tijd die voor hun nog steeds belangrijk is.
    Kijk eens naar beleid NPO, Radio 5 niet op FM, 3FM waar geen hond naar luistert wel. De commercielen zijn nog veel erger, alleen maar meer van hetzelfde.

    Volgens het voorstel kan Sublime nu wel stoppen, kansloos bij veiling. (tenzij ze daar ook een hitzender van maken)

  5. Ruud heeft het antwoord al gegeven.
    Alle niet geclausuleerde zenders (en Radio Veronica) vissen in precies dezelfde vijver, de vijver met hitjes en een paar (steeds dezelfde) gouwe-ouwen. En dat terwijl de jongeren al bijna geen radio meer luisteren.
    Radio maken voor de 25-75 jarigen lijkt mij veel verstandiger. Dat kan door zenders die zich op verschillende leeftijdsgroepen OF op verschillende muzieksoorten richten.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*