
Radioveteraan Ad Roland heeft zich in een uitgebreid essay uitgesproken over het langdurige verval van NPO 3FM. Volgens Roland heeft het station sinds 2015 structureel gefaald in het bedienen van zijn kerndoelgroep: jongeren tot 35 jaar. “3FM draait al tien jaar rondjes op een rotonde zonder afrit”, stelt hij kritisch.
Roland, die als programmamaker en consultant decennialang betrokken was bij de opbouw van succesvolle radiostations in binnen- en buitenland, wijst op een combinatie van verkeerde programmatische keuzes, een onscherpe doelgroepbenadering en gebrek aan onderscheidend vermogen. In zijn analyse toont hij aan hoe het marktaandeel van 3FM in de doelgroep ‘studerend en schoolgaand’ kelderde van 19,4% in 2013 naar slechts 4,3% in 2021. Tegelijkertijd groeide het aandeel jongeren bij concurrenten als Qmusic en Radio 538.
Roland pleit voor een radicale koerswijziging. “Om NPO 3FM op de huidige rotonde een afrit te verschaffen is de beste weg naar enig succes een totale herstart, die zijn basis moet vinden in een volledig andere programma opzet.”
Een belangrijk pijnpunt, volgens Roland, is dat 3FM zich met promotionele activiteiten en livemuziek in de praktijk vaak meer richtte op oudere doelgroepen. “De bezoekers van popconcerten en popfestivals zijn namelijk voor 25% Babyboomers en ouder, dus 50+, een noemenswaardige 29% is van Generatie X die tussen 36 tot 49 jaar oud is, 20% valt onder Generatie Y en is 26 tot 35 jaar oud en voor 26 % is het Generatie Z die 16 tot 25 jaar oud is. De 10 t/m 15 jarigen zijn blijkbaar nog geen bezoekers. Daarmee loopt het station dankzij de 54% overspil, on-air het risico onbewust de focus op de primaire doelgroep -tot 35 jaar- te verliezen, hetgeen geleidelijk aan bij 3FM plaatsvond.’
Een totale herstart is dus volgens hem nodig, met een andere programmatische invulling, scherpe positionering en een echt onderscheidend muziekformat. Hij ziet kansen in meer interactie, formatdiscipline en heldere doelgroepgerichte keuzes.
Lees het hele verhaal van Ad Roland Mediapages.nl
Ach, er zijn genoeg andere stations. 3FM gewoon opheffen, daar is niks mis mee. Als de doelgroep het station al jaren links laat liggen is het wel een keertje klaar.
En de FM kavel kan mooi naar Radio 5, die via alleen dab+ al als een gek scoort.
De NPO gaat tot op heden door met 3FM. Ad Roland ademt radio. Muziek, vorm en cijfers. Daar is hij zijn leven lang mee bezig, het is zijn ding. Alles heeft hij al gezien. En en hoe mooi is het dat hij nog iets vindt van 3FM. Ik zou zeggen; betrek hem daarbij.
Groetjes Sijbrand.
De beste en enigste oplossing is dat 3fm naar een platform verhuisd op het net (YouTube of Tiktok ofzo) en hun huidige fm frequentie aan Radio 5 geeft…….Hoelang moeten we hier nog op wachten?
Bosman!!!! Stop met 3FM op FM en zorg dat je eindelijk iets doet waar je voor betaald wordt: geen NPO5 de FM frequentie. Maar dit zal wel weer een zinloze vraag zijn aan dhr Jurre Bosman die alleen maar naar zijn eigen hachje kijkt.
Het is allemaal al eens geprobeerd bij 3FM, het is allemaal niet rendabel te krijgen met wat Roland beschrijft, echt niet. Hij denkt net als al die oude mannen die denken kennis hebben van het huidige voetbal. Roland denkt dat hij verstand heeft van hoe het tegenwoordig in de radiowereld gaat en dat wat hij wil gewoon ook niet gaat aanslaan. Het enige is misschien alles online en digitaal gooien v.w.b. 3FM of alles later overvloeien in Blend dat is al digitaal te beluisteren. Ook een nieuwe naam gelijk, de naam 3FM is besmet en dat komt nooit meer goed. De FM frequenties aan Radio 5 doen, daar spreek je de doelgroep die nog FM luistert het beste mee aan.
Ad Roland heeft op radio gebied meer verstand van lijnen en invulling dan al die mafklappers die zich er nu tegenaan bemoeien. Zijn betoog is juist helemaal niet zo slecht, de voorgespiegelde cijfers kloppen, alleen moeten de mafklappers dat eerst nog gaan ontdekken.
Welnee, hij heeft er helemaal geen verstand van. Als je je inleest weet je gewoon dat de doelgroep die 3FM wil aanspreken geen radio meer luistert. Je kunt gewoon niet nog jonger gaan zitten, dat is bovendien al eens gedaan en is gewoon zelfmoord. Toen zijn ze op het idee gekomen om er een soort 538 light van te maken wat we nu nog steeds horen en dat is het ook niet. Je kunt dus beter de pleister het beste er maar gelijk vanaf trekken. Halfbakken weer dingen veranderen gaat ook niet worden.
aldus de kenner van de radio in nederland. laat me niet lachen
Dat pretendeer ik dan ook niet, maar zo moeilijk is het niet en sta ik er versteld van dat zo’n Roland dat ook niet begrijpt. Hij mag in het verleden dan wel succes hebben gehad met formats bedenken van met name Duitse radiostations, maar dat wil niet zeggen dat hij nog steeds bij de tijd is.
misschien had je je tekst dan zo moeten schrijven:
Naar mijn mening heeft hij er helemaal geen verstand van. Als je je erin verdiept, denk ik dat de doelgroep die 3FM wil bereiken nauwelijks nog naar de radio luistert. Ik vind dat je je niet nóg jonger kunt profileren; dat is al eens geprobeerd en dat leek me destijds een riskante zet. Daarna hebben ze naar mijn idee geprobeerd er een soort 538-light van te maken, maar volgens mij schiet dat model ook tekort. Persoonlijk zou ik er daarom voor kiezen om die pleister er in één keer af te trekken, want halfbakken veranderingen lijken mij niet effectief.
Laat ze niet lachen maar, je hebt wel gelijk.
Dit essay gaat over zaken die van belang zijn bij eenradiostation.
Een ander essay op deze site “de toekomst van i-online radio” ondersteund in zekere mate uw reactie.
De afgelopen jaren hebben al heel wat experts wat van 3FM gevonden. Als ze met zijn allen een keer bij de zenderleiding op de koffie gaan bereiken ze vast iets. In de Nederlandse radiomarkt kan niet iedereen 12% scoren, en het is allesbehalve een zender die alleen maar hits draait, dus dan kan 3FM ook de club zijn die 1,8 tot 2% scoort.
Het lijkt wel een samenvatting van alles wat we al over de zender gelezen hebben afgelopen jaren. Hij had er alleen wat meer tijd voor nodig het op papier te krijgen
Dit is uit een essay dat Ad al schreef in 2022. De afgelopen jaren hebben dat alleen maar bevestigd
3 FM doet ,wat bv de VARA en VPRO altijd hebben gedaan ……van ’n NIET toegankelijke lp het slechtste nummer kiezen en dan zeggen dat zij progressief zijn….absoluut niet aan hun doelgroep denken en minachting tonen voor de luisteraars..als 3 FM bedoelt is om POP-en hedendaagse muziek te draaien, dan moet zij dit doen…makkelijker kun je het niet krijgen !! Ik zag ergens ook naam van Jurre Bosman,,zolang deze engnek en nietskunner aan de touwtjes trekt, blijft hij ook aan ’n dood paard trekken !!! De publieken zijn goed in het aantrekken van vriendjes of aardige buren maar ’n kenner, opwelk gebied dan ook, nee,,,,,,daar moet de PNO niets van hebben !!!
Nou Herman,
“Jurre Bosman,,zolang deze engnek en nietskunner”
Ga je lekker me je taal gebruik?
ps.. Ad Roland is zo’n kenner en autoriteit !!!
3FM, het is mooi geweest, de stekker eruit.
De jongere doelgroep is a) te divers en b) minder geinteresseerd in old-skool radio. Hier kun je geen beleid op maken. Bovendien groeit de jonge groep op met de radiokeuze van de ouders (bv Radio2) waar ook hedendaagse muziek wordt gedraaid.
3FM wordt nooit wat
trek de stekker uit radio 2 3 4 en 5
laat de commerciëlen die markt bedienen en dan kan de npo nieuws brengen, en dan ook zonder reclame op npo radio 1
Ad heeft geluk gehad. Hij (en de omroepen) konden zich profileren met de verticale programmering. Das war einmal.
Hoewel de analyse van Ad Roland scherp is en de problemen van 3FM erkent, zijn er wel degelijk argumenten te geven die NPO 3FM nog steeds bestaansrecht geven en laten zien dat er ondanks de uitdagingen ook kansen liggen:
Publieke functie en talentontwikkeling: NPO 3FM heeft als publieke omroep de taak om een breed en divers aanbod te bieden en te investeren in talentontwikkeling. Veel bekende radiomakers en artiesten zijn bij 3FM begonnen. Deze functie gaat verder dan louter luistercijfers en commercieel succes. 3FM kan een broedplaats zijn voor innovatie in radiomaken en een platform bieden voor nieuwe Nederlandse muziek die elders minder aandacht krijgt.
Muzikale diversiteit en ontdekking: Ondanks de concurrentie van streamingdiensten en commerciële zenders, kan 3FM zich onderscheiden door een alternatiever en minder mainstream muziekaanbod te bieden. Waar commerciële zenders vaak kiezen voor bewezen hits, kan 3FM een rol spelen in het introduceren van nieuwe artiesten en genres. Dit spreekt wellicht een kleinere, maar wel loyale en betrokken, groep luisteraars aan die op zoek is naar muzikale ontdekking.
Maatschappelijke betrokkenheid en diepgang: 3FM kan zich onderscheiden door niet alleen muziek te draaien, maar ook door maatschappelijke thema’s aan te snijden die relevant zijn voor jongeren. Denk aan programma’s over mentale gezondheid, duurzaamheid, of sociale kwesties. Dit geeft het station een diepere laag en een grotere relevantie dan enkel vermaak. Projecten zoals 3FM Serious Request, hoewel in een andere vorm dan voorheen, laten nog steeds zien dat het station een grote groep mensen kan mobiliseren voor een goed doel.
Online en multiplatform strategie: Radio is allang niet meer alleen een lineair medium. 3FM heeft de mogelijkheid om een sterke online aanwezigheid op te bouwen via podcasts, sociale media en on-demand content. Jongeren consumeren media op verschillende manieren en 3FM kan inspelen op deze veranderende mediaconsumptie door niet alleen op de radio, maar ook via deze andere kanalen relevant te zijn. Een “totale herstart” hoeft niet per se te betekenen dat de zender van de FM verdwijnt, maar kan inhouden dat de focus verschuift naar een geïntegreerde multiplatform strategie.
Niche-programmering en focus op subculturen: In plaats van te concurreren met massamedia als Qmusic en 538, kan 3FM zich richten op specifieke subculturen en niches binnen de jongerendoelgroep. Door programma’s te maken die dieper ingaan op specifieke interesses (gaming, specifieke muziekgenres, internetcultuur), kan 3FM een sterke band opbouwen met een specifieke groep jongeren die zich niet gerepresenteerd voelt door de mainstream zenders.
Kortom, hoewel de problemen die Ad Roland schetst reëel zijn, is het te kort door de bocht om te stellen dat 3FM geen bestaansrecht meer heeft. Het vraagt wel om een duidelijke herpositionering en een focus op de unieke waarden die een publieke omroep kan bieden aan jonge mensen.
Goed verhaal, lekker kort maar niet mee eens en lees ik al jaren en is in bepaalde vormen al eens geprobeerd maar genadeloos mislukt. Zeker die maatschappelijke betrokkenheid. Dat was de move die Sharid Alles er in gebracht heeft maar toen werd 3FM veel te woke waar niemand op zat te wachten. Nu is het een soort 538 light met een vleugje alternatief wat ook niet aan slaat. Kortom: alles is al in vormen die jij beschrijft al eens gedaan, echt. Wil je door gaan dan zal 3FM onder een andere naam digitaal moeten worden, en volledig en niet ook nog op FM: keuzes maken dus. Richt je echt op de doelgroep die daar op te vinden is, FM is een bejaard distributie medium en niet meer relevant voor een jongeren station van de NPO.
chatgpt!
Och ja natuurlijk, ik vond het al zo vol staan met open deuren.
De analyse staat misschien vol van open deuren, maar voor 3FM nog steeds relevant. En ook ik vind dat het veel beter kan, want overdag hoor ik ook teveel tracks die je ook al hoort op de commerciële zenders. Gelukkig is er bijna elke dag 3voor12 waarin de voor mij betere en echt te ontdekken muziek is te horen. Verder vind ik de middagshow van Barend en Benner erg goed in elkaar zitten en hoor je daar ook meer muziek die je verder niet veel hoort op 3FM. En ze hebben de Verlanglijst, de meest democratische lijst van Nederland, maar vervolgens wordt er naar mijn smaak te weinig iets met de lijst gedaan in de verdere programmering. De muziekredactie van 3FM bepaalt sterk welke track wel of niet gedraaid mag worden. Heb de zender vaker gevraagd om Tommy Cash te draaien met Espresso Macchiato, maar deze wordt nauwelijks gedraaid. Je hoort ‘m alleen in de Verlanglijst en is een paar keer gedraaid bij Barend en Benner, waarvan akte!
3FM zou kunnen overwegen om meer te experimenteren met de rotatie van nummers uit de Verlanglijst in de reguliere programmering. Dit zou het democratische gehalte vergroten en luisteraars het gevoel geven dat hun stem echt telt.
Meer openheid over waarom bepaalde tracks wel of niet gedraaid worden, kan helpen bij het begrip van luisteraars. Dit betekent niet dat elke track uitgebreid moet worden toegelicht, maar een algemene toelichting op het beleid van de muziekredactie kan helpen.
De succesvolle aanpak van Barend en Benner en 3voor12 met betrekking tot muziekkeuze zou breder toegepast kunnen worden. Dit betekent niet dat 3FM volledig afscheid moet nemen van bekendere tracks, maar een gezonde mix is cruciaal om relevant te blijven voor een avontuurlijke luisteraar.
kritiek is geen afwijzing, maar eerder een liefdevolle poging om 3FM te helpen beter te worden. Wat denk je, zou 3FM gebaat zijn bij meer experimenteerruimte voor hun deejays om zelf meer muziekkeuzes te maken, los van de muziekredactie?
Eerst maar wens afscheid nemen van the Red Hot Chili Peppers.
Met behulp van Gemini, maar wel met als point of view hoe ik de zender als luisteraar ervaar.
“3FM kan zich onderscheiden door niet alleen muziek te draaien, maar ook door maatschappelijke thema’s aan te snijden die relevant zijn voor jongeren.” Dus eigenlijk een zender voor protestbeweging en gasten die echt over, maar dan ook echt overal over lopen te zeiken. Het liefst met een uitkering in de binnenzak, omdat ze anders geen tijd hebben om overal tegen in te gaan.
Zie op deze site” de toekomst van i-online radio”.
de afgelopen week hebben er 993024 mensen naar radio 5 geluisterd, naar 3fm luisterden 1321105 mensen.
3fm had dus 33% meer luisteraars dan radio 5
de npo wil heel graag commerciële zender spelen en zolang reclame op de npo wordt uitgezonden is 3fm meer de moeite waard dan radio 5 en gaan ze echt niet radio 5 op fm zetten
dus eerst reclame weg op de npo zenders
Het mooie aan de post van Erik R vind ik “broedplaats voor talent/ iets nieuws”. Er is daar ruimte en budget om te ontwikkelen. Of dat eerlijk is qua belastingbetaler of andere stations is een ander verhaal.
Maar als 3FM iets kan creëren, waar later andere/commerciële stations ook weer iets mee kunnen, dan zijn ze er. Dan wordt het zo. Daar heb je jonge mensen voor nodig. Wel met hulp van oudere rotten.
En dat ziet, denk ik, ook Ad Roland.
Hij kan het gidsen. Maar goed, dat denk ik. Gelukkig mag ik het hier posten. Het zou leuk zijn als Ad hier op het kanaal op in zou gaan. Want 3FM blijft een mooie radiodiscussie.
Beste Sijbrand,
Onder het bericht van de redactie staat “Lees het hele verhaal van Ad Roland Mediapages. nl”
Dat is een uplink naar o.a. een fragment van van mijn essay van 2022. Ik denk dat daar ook een antwoord op je eventuele vragen in staat.
De inhoud van dat hele verhaal is anno 2025 achterhaald.
Dat was het overigens in 2022 ook al ruimschoots, maar dit terzijde.
En dan ook nog komen met een slogan in gebrekkig Engels: lachwekkend.
Dat 3FM de ‘regie’ allang kwijt is, heeft alles te maken met het destijds upgraden van NPO Radio 2.
Tel hier het veranderde luistergedrag en het vertrek van een stuk of 8 on-air-personalities – waar alleen maar nietszeggende prutsers voor terugkwamen – bij op, dan weet een ieder met gezond verstand dat het never ever meer goedkomt met 3FM.
Vergane glorie!
Beste Robert,
Je hebt gelijk dat Spotify inmiddels een zeer belangrijke media rol speelt. Ik benoemde dat thema trouwens regelmatig vanaf de eeuwwisseling in mijn essays. Dat terwijl Spotify toen nog niet bestond. Daarnaast vraag ik regelmatig in mijn essay (zie link) aandacht voor de bestaande radiologica, omdat men die vaak over het hoofd ziet. Ik beschreef en onderbouwde hoe de transitie plaatsvond.
Nog even stukje logica uit radioland….
Als men bijvoorbeeld random en unaided (dus ongeholpen zoals dat heet) 2000 radioluisteraars vraagt “Wat is voor u de belangrijkste reden om naar de radio te luisteren”, zijn de meest opvallende uitkomsten: Muziek 63%,nieuws 23% en discjockey 3 %.Als men de respondenten daarna vraagt: “Wat is voor u de op één na belangrijkste reden om naar de radio te luisteren” zijn de belangrijkste antwoorden: Muziek 19%, nieuws 36%, discjockey 8% en 20% had geen 2e reden om naar de radio te gaan luisteren. Als men de luisteraar vraagt of er een derde reden is om naar de radio te luisteren, is het antwoord: muziek 3%,nieuws 6% , discjockey 3%, weer en verkeer 7%, voor18% heel veel verschillende persoonlijke uitspraken en 64% wist geen 3e reden te noemen. In dit overzicht staat dus exact dat wat men -bij muziekradio- inschakelmoment of uitschakelmoment van een radioprogramma mag noemen. In de terugblik van mijn essay (zie link naar mijn verhalen) neem ik simpel een aantal punten onder de loep die men bij een radiostation als radio logica moet zien. En dat is nog steeds van aller tijden.
Nog even een reactie op “we want THIS more”. Een werkzame slogan moet zo kort mogelijk en opvallend zijn. STEENKOOL ENGELS is voor mij hier geen probleem. Het gaat er om, dat de belangrijkste en toonaangevende programma elementen van het station extra aandacht krijgen.
Met vriendelijke groet,
Ad Roland.
Ik zou uit je reactie kunnen opmaken dat je mogelijk denkt dat ik nu actief ben voor 3FM , dat is niet het geval.
In mijn essay van 2022 annalisereede ik een aantal zaken die mij tussen 2013 en 2022 bij het station opvielen.
Dag Aart,
je ziet ze vliegen man.
Het lijkt me trouwens beter dat je gaat bridgen, of desnoods kantklossen, want van radio na 2000 heb je niet bijster veel sjoege 😉
Hartelijke groet,
Robert.
😇
Mag ik je een tip geven? Ga dan op deze site naar een uitvoerig essay van mij uit 2022.
Het essay heeft de titel: “De toekomst van i-online radio”
Beste Ad ,
Dankjewel voor de reactie. Ik heb het idd nu helemaal gelezen. Met plezier ook de geschiedenis en natuurlijk de analyse die heel leerzaam is.
Dank voor je mooie reactie Sijbrand!
Het waren de ouders, van die jongeren, die weggingen bij 3FM. In die gezinnen heerste nog echt een popcultuur. De kinderen luisterden naar 3FM omdat papa en mama dat ook deden. Ze mochten misschien wel mee naar popconcerten en dan ook nog serious request tijdens de kerst. Die ouders voelde zich jong bij 3FM. De zender had het voorelkaar dat de ouders van hun toekomstige doelgroep massaal naar 3FM luisterden. De DJ’s waren super. Jeetje man, wat een enorm potentieel aan jeugd is er toen verkwanseld. Die kinderen zijn inmiddels ook al 25. Misschien daarop gaan richten bij de nieuwe afslag van Ad? En zorgen dat hun kinderen het ook weer net zo leuk gaan vinden.
Als NPO 3FM een totale herstart wil maken is het inderdaad goed om te kijken naar wat het meest bij de doelgroep jongeren past. Ik denk dat in dat geval NPO 3FM meer connectie moet zoeken met scholen in het voortgezet onderwijs en vervolgonderwijs. Acties organiseren in schoolkantines en bij schoolkampen. Daarnaast aansluiting zoeken bij sportverenigingen waar jongeren actief zijn.
NPO 3FM mag aandacht besteden aan festivals en concerten. Ze moeten daarbij wel meer gaan kijken of de bezoekers passen bij de doelgroep jeugd. Ik denk dat NPO 3FM geen aandacht moet besteden aan festivals of concerten, waar jaren 70 en 80 muziek uitgezonden wordt. En waar voornamelijk 50-plussers staan te dansen, met een flesje bier in de hand en een sigaar in de mond. Nee, dat moeten festivals en concerten zijn waar voornamelijk tieners en twintigers op af komen.