AVROTROS-baas Taco Zimmerman waarschuwt voor een sluipende verschuiving waarbij publieke waarden onder druk komen te staan

De publieke omroep dreigt langzaam maar zeker terrein te verliezen aan commerciële logica. Daarvoor waarschuwt Taco Zimmerman, algemeen directeur van AVROTROS , in een interview met het Algemeen Dagblad.

Zimmerman uit in het AD zijn groeiende zorgen over de toenemende politieke druk, structurele onzekerheid over financiering en de manier waarop Den Haag naar de publieke omroep kijkt. Volgens hem ontstaat er een gevaarlijke verschuiving waarbij publieke waarden — zoals onafhankelijkheid, pluriformiteit en maatschappelijke verbinding — langzaam ondergeschikt raken aan commerciële denkpatronen. “Als publieke omroepen zich gaan gedragen als commerciële partijen, verliezen we iets essentieels,” stelt hij.

In het interview blikt Zimmerman ook terug op zijn eerste jaren als bestuurder, onder meer rond het Eurovisie Songfestival en de voortdurende discussies over het publieke bestel. Die opeenstapeling van dossiers heeft zijn geduld richting de politiek op de proef gesteld. Duidelijkheid en vertrouwen vanuit Den Haag zijn volgens hem noodzakelijk om het publieke bestel toekomstbestendig te houden.

Het volledige interview met Taco Zimmerman is te lezen in het Algemeen Dagblad.

2 Comments

  1. Taco Zimmerman van AVROTROS klaagt dat Nederland te weinig geld geeft aan de publieke omroep en dat het te commercieel wordt. Maar dat klopt niet met de feiten.
    ​De NPO krijgt in 2025 maar liefst 983 miljoen euro subsidie, veel meer dan bijvoorbeeld Denemarken met 472 miljoen euro voor hun DR.

    Zijn roep om duidelijkheid uit Den Haag is vanuit zijn positie is begrijpelijk, maar met zulke achtelijke subsidies zal de NPO vooral eerst eens efficiënter werken gaan en echte onafhankelijkheid behouden door te stoppen met reclames.

  2. “Als publieke omroepen zich gaan gedragen als commerciële partijen, verliezen we iets essentieels,”

    Dat uitgerekend een directeur van AVROTROS deze uitspraak doet.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*