Sterke daling tv-reclameomzet zet klassiek advertentie-model onder druk

De advertentiemarkt voor televisie staat zwaar onder druk, blijkt uit een analyse van Peter Wiegman op Mediaonderzoek.nl. In de eerste helft van 2025 daalde de reclameomzet van Ster met 18,5% en ook RTL noteerde eerder al een min van 8%. Alles bij elkaar komt de tv-markt, inclusief Talpa, naar schatting uit op een daling van circa 11%: van €426 miljoen in 2024 naar €380 miljoen dit jaar.

De belangrijkste oorzaak is de dalende lineaire kijktijd, die met 11% afnam tot 88 minuten per dag. Tegelijkertijd winnen streamingdiensten steeds meer terrein. Platforms als Videoland, Disney+, HBO Max en sinds kort Amazon Prime verkopen al reclamezendtijd, terwijl Netflix naar verwachting ook zal volgen.

Volgens Wiegman lijkt het klassieke tv-model zijn beste tijd gehad te hebben, nu adverteerders hun budgetten verschuiven naar streamingdiensten die beschikken over sterkere digitale data-infrastructuren.

Lees verder op Mediaonderzoek.nl

1 Comment

  1. Met vergeet de influencers. Op Tiktok worden influencers betaald om voor bedrijven reclame te maken. Ik zie dit niet terug in de analyse van Peter Wiegman.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*