NPO Ombudsman: Programmamakers #BOOS hebben ‘rechtvaardigde journalistieke research’ gepleegd

In twee afleveringen nam het BNNVARA-programma BOOS klachten onder de loep over een praktijk voor plastische chirurgie. De eigenaresse van de praktijk nam een advocaat in de arm voor een klacht bij de ombudsman. De NPO-ombudsman, Margo Smit, onderzocht deze zaak en concludeert dat er door de programmamakers ‘rechtvaardigde journalistieke research’ is gepleegd.

Het was een behoorlijke lijst klachten die de advocaat namens zijn cliënte stuurde over enkeleafleveringen van het programma BOOS. Het programmateam was onaangekondigd en met draaiende camera binnengelopen bij de plastischechirurgiekliniek en zo werd eigen nieuws gecreëerd. Het programma was alleen maar uit op confrontatie en niet op wederhoor. Verder klopte de inhoud niet en werd zonder toestemming gebruik gemaakt van beeld en geluid. “BOOS heeft gehandeld in strijd met de journalistieke zorgvuldigheid,” schreef de advocaat. De eigenaresse van de praktijk zou “op disproportionele wijze [zijn] blootgesteld aan karaktermoord”.

Binnen de journalistieke normen is er voor de meeste van de klachten volgens NPO Ombudsman Margo Smit geen onderbouwing. ‘BOOS baseerde zich op journalistieke research en feitelijke informatie uit klachtendossiers, aantijgingen werden zo onderbouwd. De journalistieke aanpak was te rechtvaardigen, met bij een enkel aspect een kanttekening. Zo had formeel het gebruik van het telefoongesprek afgedekt moeten worden door vooraf te melden dat er (mogelijk) gebruik van zou worden gemaakt, maar er was een houdbaar argument te geven om dat niet te doen.’, aldus Smit.

De NPO Ombudsman benadrukt in haar uitspraak dat zij geen rechter is. ‘Normaal spreken juristen met juristen, journalisten met mensen in het nieuws en de ombudsman met klagers en betrokken omroepen en programmamakers. Ik kijk in mijn onderzoeken naar journalistiek-ethische maatstaven en probeer een brug te slaan tussen publiek en journalistiek. Ik heb het als onprettig en onnodig ervaren dat deze klacht vanaf het indienen de insteek van een proefproces leek te hebben. Onderzoek en oordeel van de ombudsman zijn onderdeel van het hooghouden van de journalistieke kwaliteit bij de publieke omroepen, geen testprocedure voor een eventueel hierna te volgen juridisch traject.’, aldus Smit.

Lees hier de gehele uitspraak van de NPO Ombudsman

2 Comments

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*