Onderzoek: ‘58% van de Nederlanders luistert online radio of podcasts’

De audioconsumptie verandert radicaal. Bijna twee op de drie Nederlanders luistert minimaal één keer per maand naar online radio stations en podcasts. Dat blijkt uit onderzoek van Skoep Nieuws in opdracht van Spreekbuis.nl.

Mobiele apparaten spelen niet alleen een centrale rol in communicatie, maar blijken ook het meest gebruikt te worden om online radio en podcasts te luisteren. Maar liefst 71,4% van de respondenten luistert hun favoriete online zenders of podcasts via hun smartphone of tablet gevolgd door de pc (57,2%), connected tv (41,4%) en smart- en connected speakers (38,1%). 18,2% maakt gebruik van andere aparaten, waaronder internet autoradio.

Muziek is met 81,7% veruit de belangrijkste reden voor Nederlanders om online te luisteren, gevolgd door informatie (56,2%) en de presentator/dj (24,4%). Veel podcasts bestaan uit spraak, terwijl bij online radio vaak muziek de belangrijkste rol speelt. In dit onderzoek is echter geen onderscheid gemaakt tussen deze twee audiovormen.

Online radio en podcasting is momenteel flink in opkomst. Toch blijkt uit het onderzoek dat er nog steeds een groot deel van de Nederlanders nog niet naar deze nieuwe audiotechnieken luisteren. Opvallend is dat veel respondenten, die aangeven niet maandelijks naar online radio of podcasting te luisteren, daar geen verklaring voor hebben. 35,7% geeft aan geen reden te hebben waarom zij niet naar online radio of podcast luistert. Andere redenen om niet of nauwelijks naar online radio of podcasts te luisteren waren: ‘Geen toegevoegde waarde’ (29,6%), onhandig in gebruik (28,6%). ‘Te duur (data of devices)’ werd slechts door 3,8% van de respondenten als reden aangegeven om geen online radio of podcasts te luisteren.

Richard Otto (Spreekbuis.nl): ‘Dagelijks worden er nieuwe online radio stations en podcasts gelanceerd. De consument weet deze ook steeds beter te vinden door nieuwe technieken en devices, maar ook door social media. Toch staan beide audiovormen nog in de kinderschoenen. Veel Nederlanders kennen de wereld van online radio en podcasting nog niet. Samen met de verenigde Online Radiostations (v-OR) organiseert Spreekbuis.nl daarom volgende week de Online Radio Awards, waarmee we de makers, de online stations en de podcasts onder de aandacht willen brengen bij het grote publiek.’

In totaal deden er in augustus 734 consumenten aan het online radio en podcast onderzoek mee. Het onderzoek is door Spreekbuis.nl en Skoep Nieuws opgezet in het kader van de Online Radio Awards. Op dinsdag 4 september om 17:00 uur (tijdens Dutch Media Week) worden de winnaars van deze nieuwe awards bekend gemaakt in het Instituut voor Beeld en Geluid (Hilversum).

Over Spreekbuis.nl
Spreekbuis is een online platform met mediavaknieuws gericht op de publieke, commerciële en facilitaire mediasector. Spreekbuis.nl startte in 2014 als nieuw initiatief, na het eerder gestaakte vakblad Spreek’Buis dat in 2013 na 70 jaar haar activiteiten beëindigde. Het platform wordt ondersteund door mediapartijen zoals AVROTROS, Omroep Max, KRO-NCRV, NTR, Beeld en Geluid en Viacom. Spreekbuis.nl is onderdeel van uitgeverij Tens Media BV.
www.spreekbuis.nl/ www.tensmedia.nl

Over Skoep Nieuws
Skoep Nieuws is een Nederlands nieuwsplatform op Android, iOS en web. Het platform bevat nieuws uit alle kranten en tijdschriften, inclusief nieuws uit de regio. De gebruiker kan zelf de pagina’s of bronnen eenvoudig aanpassen. Daarnaast kunnen gebruikers in de Skoep Nieuws apps meedoen aan onderzoeken, polls en games. Naast de online versie, www.skoep.nl, staat de Skoep app op meer dan 850.000 smartphones en tablets. De verdeling tussen mannen vs vrouwen is (45% vs 55%). Leeftijdsindeling van de gebruiker is 12-17 jaar (12%), 18-24 jaar (23%), 25-34 jaar (22%), 35-44 jaar (16%), 45-54 jaar (13%), 55+ (15%).
www.skoep.nl

Over Online Radio Awards
De stichting verenigde-Online Radiostations (v-OR) en mediaplatform Spreekbuis.nl organiseren op 4 september 2018 de uitreiking van de Online Radio Awards. Met dit initiatief worden er voor het eerst in de Nederlands radiogeschiedenis prijzen uitgereikt voor ‘internet only’ radiomakers en podcasters. De jury van de Online Radio Awards 2018 bestaat uit Pierre Papa (Radiocoach), Richard Otto (Tens Media/ uitgever van Spreekbuis.nl), Peter Contant (Max Magazine/ voorzitter v-OR), Isabelle Brinkman (Stationvoice RTL/ voormalig dj/vj 3FM en TMF), Erik de Zwart (Voorzitter Stichting Top 40 en mediaondernemer) en Adam Curry (Mediaondernemer).
www.onlineradioawards.nl

1 Trackback / Pingback

  1. Podcasts: wat moet je ermee? - Eisma Content Marketing

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*