Youtube brengt vloggers in het nauw

Youtube scherpt regels tegen brand-sponsored videos aan. Merklogos en producten in video overlay zijn verboden, tenzij het merk een advertentie-overeenkomst is met Google.

Populaire vloggers moeten het slechts van beperkte mate hebben van de video-advertentie inkomsten vanuit Youtube. Op internet blijkt uit diverse bronnen dat een miljoen views tussen de $1.000 en $8.000 kan opbrengen. Voor één van de populairste Youtube-vloggers Enzo Knol met gemiddeld 400.000 views per vlog is dit een aangename inkomstenbron, maar slechts een handjevol vloggers weet dit aantal views te bereiken. Voor velen van hen zijn productplacements en het tonen van merken de belangrijkste inkomstenbron. Daar steekt het snel groeiende Youtube nu grotendeels een stokje voor. Het online video-platform kent een groei van zo’n 50% per jaar en wil graag ook dat haar advertentie-inkomsten hard blijven doorgroeien. In hun ‘advertising policy’ (YouTube’s help and support pages) heeft het bedrijf onlangs een aantal zaken aangescherpt en geeft het aan dat het gebruik van sponsor logos en product branding verboden, tenzij het via Google is ingekocht.

Door de continue aanpassingen bij Youtube, maar ook Facebook en Twitter blijkt maar weer dat contentmakers zich niet in een wurggreep moeten laten door deze bedrijven. Het behoud van een eigen platform en bezoekersstroom blijft belangrijk. Geen wonder NPO-baas Henk Hagoort terughoudend is met het op doorplaatsen van NPO-content. Op het Media Park Jaarcongres vorig jaar gaf Hagoort aan dat door velen wordt vergeten dat Youtube een commerciële partij is met andere belangen dan het publieke bestel. 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*