XS2Content wil ook buiten mediawereld actief zijn

XS2Content, een innovatieve startup uit de omroepstad Hilversum, stelt mediabedrijven in staat om hun geschreven inhoud snel en betaalbaar om te zetten in een breed scala aan mediaformaten, waaronder podcasts en video’s. .De missie van het bedrijf is helder: contentmakers helpen om meer mensen te bereiken door hun content op de meest boeiende, betaalbare en snelste manier te vermenigvuldigen​. Co-founder Richard Otto over de visie, de uitdagingen en de toekomstdromen van XS2Content.

Kun je ons vertellen wat XS2Content precies doet?
Richard Otto: Wij bij XS2Content zetten bestaande content van mediabedrijven, overheden en andere organisaties om in andere vormen van content. Denk hierbij aan het omzetten van tekst naar een podcast of radioprogramma, of automatisch videocontent vertalen – inclusief lipsynchronisatie – voor verschillende socialemediaplatforms. We gebruiken hiervoor AI en automatiseren onze processen zoveel mogelijk​. Een mooi voorbeeld is het omzetten van losse artikelen naar hele audionieuwsbulletins met de stem van bekende presentatoren, nieuwslezers of voice-overs.

Wat is het voordeel voor bedrijven om nieuwe vormen van content aan te bieden?
Bedrijven kunnen hun bereik vergroten door in te spelen op de verschillende consumptiebehoeften van mensen gedurende de dag. Zo bereik je in de auto wellicht mensen met een podcast en in het kantoor mensen die liever een artikel lezen. We helpen ook om doelgroepen te bereiken die voorheen moeilijk toegankelijk waren, bijvoorbeeld door geschreven teksten om te zetten naar audio voor mensen met een lage geletterdheid​.

Wat beschouw je als jullie grootste mijlpaal tot nu toe?
We zijn er trots op dat we grote klanten hebben binnengehaald zoals ANP, Talpa, DPG Media en Paramount Pictures​. Alle grote mediabedrijven In Nederland kennen ons en met een aanzienelijk deel hebben we al projecten opgezet. Dat allemaal in een bedrijf dat in coronatijd is gestart en geen jaar verlies heeft gedraaid.

Welke uitdagingen kom je tegen in je werk?
Het kan lastig zijn om brede acceptatie binnen een bedrijf te krijgen. Sommige bedrijven zien niet direct het voordeel van onze technieken in, of vinden het werken met AI eng, terwijl het juist kan dienen als een toolbox voor tijd- en kostenbesparing​​.

Waar ligt jullie focus voor de komende periode?
We zijn afgelopen maanden vooral bezig met het optimaliseren van ons platform, zodat klanten er nog makkelijkwe mee aan de slag kunnen gaan en het systeem eenvoudig in hun dagelijkse routines kunnen passen​. Komend maanden ligt focus op organisaties buiten de media, zoals overheden. Daar werken we als voor, maar dat willen we verder uitbreiden. Tevens zal er meer focus komen te liggen op het buitenland.

Tot slot, hoe ziet de ultieme droom voor XS2Content eruit?
Uiteindelijk hopen we dat veel van onze klanten zeggen: ‘Geef ons het complete menu’. Dat een mediabedrijf een artikel heeft dat ze in podcastvorm op Apple Podcast en Spotify willen, en ook omgezet in een videonieuwsitem met bijvoorbeeld een avatar als presentator, geoptimaliseerd voor YouTube en andere platforms – allemaal automatisch en in verschillende talen​.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*