WK is belangrijk thema voor kansspelbedrijven

BetCity was vorige maand het eerste Nederlandse kansspelbedrijf die een tv-commercial lanceerde rondom het WK. Naast de tv-spot heeft het online casino ook een online campagne gelanceerd waarbij spelers een BetCity World Cup-shirt kunnen claimen. Naast dit bedrijf is goed te zien dat veel kansspelbedrijven inhaken op dit internationale voetbaltoernooi.

De eerste gokadvertentie in het WK-logo van 2022 is een feit. BetCity hoopt met tv-commercials en online campagnes de oranjeboom in te luiden. Voor dit online evenement heeft BetCity zijn spelers voorzien van hun eigen oranje trui. In nieuwe tv-commercials zijn al superfans te zien in deze “big player orange shirts”. De advertentie is geproduceerd door een reclamebureau uit Nederland. Ook zien we een nieuwe superfan verschijnen in tv-commercials. In plaats van Leslie zoals in de vorige BetCity-advertentie, in plaats van Randy en Japie, is het Timmy aan het feesten aan de bar na het doelpunt van de Nederlander. Het is onduidelijk of Leslie de transfer daadwerkelijk heeft gemaakt, aangezien hij een paar dagen geleden nog zichtbaar was in sommige posts op de sociale media-accounts van BetCity. Ook gaan veel mensen voor de Casino Bonus.  

Al deze activiteiten door kansspelbedrijven rondom het WK voetbal legt oranjekoorts vast en hoe het is om met vrienden naar het WK te kijken.

BetCity is volgens de bookmaker zelf “de mooiste stad om dit WK te spelen”. Spelers kunnen vanaf vandaag hun Great Player Orange-shirt claimen in de actie. Om zo’n trui te krijgen, moeten spelers minimaal 20 euro inzetten op het WK. Geselecteerde weddenschappen moeten een quotering hebben van minimaal 1.30. Na het plaatsen van een weddenschap zullen sommige bonussen beschikbaar zijn in het bonusoverzicht van de account. Hier zijn verschillende shirtmaten om uit te kiezen. Spelers kunnen dan een van de winsten claimen en een shirt van de juiste maat wordt thuisbezorgd. Deze promotie is geldig voor “Geannuleerd” en net als alle andere bonussen is deze promotie alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Een andere bekend gokbedrijf Casino 777 haakt op het WK in met een eigen spel met de titel World Cup Roulette Platinum.

Discussie over WK-advertentie
Het lijkt logisch dat bookmakers adverteren met oa radio- en televisiereclames rond grote evenementen zoals het WK voetbal. Het WK in Qatar heeft sinds de aankondiging van het evenement echter veel kritiek gekregen.

De Tweede Kamer besprak ook of de grootaandeelhouder, de Nederlandse regering, de staatsdeelnemende TOTO en Holland Casino moet toestaan ​​om reclame te maken voor het evenement in Qatar. Dit was voor een van de Tweede Kamer-fracties aanleiding om een ​​motie in te dienen om WK-advertenties waarin het land betrokken is te blokkeren. De motie wordt aangenomen en Holland Casino maakt bekend geen reclame te maken tijdens het WK. TOTO zei dat het zou afwachten wat de regering beslist.

Kort daarna was TOTO, te gast in een radio-uitzending over sportmarketing. Hij zei dat TOTO actief zal zijn tijdens het WK.  Ook supermarktketen Jumbo merkt op dat het evenement en de situatie in Qatar gevoelig liggen. De supermarkt lanceerde deze week een WK-advertentie waarin bouwvakkers in oranje hesjes op polonaise-deuntjes lopen. Ook op  social media leidt dit tot veel kritiek door de vele arbeiders die zijn omgekomen tijdens de bouw van de stadions in Qatar. Toch zien we in de kijkcijfers dat de WK, ondanks de kritiek, nu echt begint te leven in Nederland. Vooral na de winst tegen de Verenigde Staten.

Het WK in Qatar is het eerste grote voetbalevenement dat tegelijkertijd op alle platforms beschikbaar is. Twee weken na het WK voetbal – en nog twee weken te gaan – blijkt uit de cijfers dat veel mensen naar het WK voetbal kijken op meerdere platformen: op tv, maar ook massaal op internet. Halverwege het WK keek 78,7% van de Nederlanders van 6 jaar en ouder naar het voetbalkampioenschap op tv. Dit komt neer op meer dan 12,7 miljoen mensen. Dit is hoger dan het EK voetbal van vorig jaar.

Met 1,4 miljoen kijkers scoorde World Cup News ook hoger dan elk ander tv-programma in die periode. Vergeleken met de voorgaande grote voetbaltoernooien zit het grootste verschil in de live data. In de eerste 15 dagen van de competitie bereikte het aantal livestreams op het Nederlandse platform de 33,6 miljoen. Halverwege het WK is dat bijna twee keer zoveel als het hele EK van 2021. Dat is niet zo gek: vooral de wedstrijden van het Nederlands Elftal scoren online hoog.