“Wij gaan voor het beste geluid, zodat regie en camera crew zich op de inhoud kunnen focussen”

[blog Daaf van Voorden Daaf – Hoofd Geluid Technicus] Zal je net zien, reserveer ik tijd voor een belafspraak en precies op dat moment stapt een collega binnen met zo’n blik van: Daaf help! We staan in Ahoy met 2 regiewagens: een main en een back-up. Nu testen we die back-up OBV, zodat we straks tijdens het Eurovisie Songfestival ook volledig redundant zijn. Dus… volledige productie, regie en techniek voor autocue en schakeltafel moeten tijdelijk ‘om’ naar die andere OBV, dus dat is dan wel even een dingetje. Ik moet dan stand by zijn, want anders staat de productie en twintig mensen ‘stil’…

Sound Supervisor

Het gaat in totaal over 24 camera’s, 4 audio-regie’s met 256 kanalen en dus ook 256 intercomlijnen, waarbij het wel zo prettig is als de juiste lijn bij de juiste persoon binnenkomt. Met twee halve finales en de grote finale van het Eurovisie Songfestival produceren we drie supershows in zes dagen. Het is eervol om hieraan mee te werken, maar meteen ook een geweldige uitdaging om deze uitzendingen geluidstechnisch zo mooi mogelijk te maken.

HGT staat voor Hoofd Geluid Technicus. Op mijn badge in Ahoy staat zelfs AIC, Audio-engineer In Charge. Mijn Sound Supervisor is Thijs Peeters van de projectorganisatie, het team van de drie host broadcasters: NPO, NOS en AVROTROS. Dit is een technische functie. Als ik op een verjaardag ben, waar mensen geen idee hebben wat mijn werk inhoudelijk of productioneel behelst, noem ik een aantal Bekende Nederlanders en een paar belangrijke voetbalwedstrijden om wat begrip te kweken. Aha, hoor ik dan. Geluidstechnicus. Dus jij bent van de camera! Nee, ik ben van die grote toren op dat festivalterrein. Of van die die mengtafel middenin de concertzaal, het clubje die het geluid in de zaal mixt. Dan beginnen er meestal wel wat lampjes te branden.

Audiodidact

Wat voor het inzicht in mijn werk helpt is om vrienden eens in de regiewagen te laten meekijken. Zij vinden dat indrukwekkende dashboard lijken op de cockpit van een vliegtuig. Ik heb mijn opleiding genoten in elektronica en heb mijzelf als ‘audiodidact’ in de tv-praktijk kunnen ontwikkelen tot Hoofd Geluid Technicus. Dit betekent echter niet dat ik de leiding heb over die 40 geluidstechnici van NEP, want je bent bij ons óf HGT of ‘Geluidsassistent. Dat is evenredig verdeeld, dus zo’n twintig om twintig. Ik ben actief in meercamera: studio-werk, in stadions of bij evenementen. Ik ben begonnen op de vloer: kabels uitrollen, microfoons voor de presentatie in orde maken, intercom-posities bouwen. Mijn eerste programma’s waren Opsporing Verzocht en Idols.

Hello Tel Aviv

In Ahoy geeft de Sound Supervisor aan welke voorzieningen hij wenst. Met collega’s van NEP en United voeren wij dat wensenlijstje uit, tot de mix van de drie live-uitzendingen aan toe. In technische functies lopen in de regel nog vooral mannelijke collega’s, maar in Rotterdam loopt ook één geluidsvrouw rond: Maaike Decock van United Videohouse.

Op dit moment zitten wij in de fase van de show-repetities. Dit betekent dat we met de vier presentatoren – Chantal Janzen, Nikkie de Jager, Jan Smit en Edsilia Rombley – de teksten doornemen. Wij oefenden net schakelingen voor de voting, dus het wedstrijddeel. “Hello Tel Aviv, may we have the votes from Israël.” Het gaat om flink wat satellietverbindingen. Daar zit nogal wat vertraging op. Voor Chantal en Jan, die vooral die Contest-gesprekjes doen, is het fijn om vast een beetje aan dat proces te wennen, want het antwoord komt vaak pas op het moment dat zij eigenlijk zouden willen vragen: ‘Horen jullie ons wel?’

Goed op schema

Showblokken, interval-acts, alle liedjes en de voting: de twee halve finales – op 18 en 20 mei – en de finale op 22 mei kennen natuurlijk een strakke opbouw. Als het allemaal op rolletjes loopt, kan ik in mijn helikopter functie relaxed boven zo’n productie zweven, maar in alle eerlijkheid: ik heb nog geen dag rustig achterover kunnen leunen. Toch liggen we voor zo’n megaproductie goed op schema. Sterker nog, juist omdat we zo fanatiek ‘voor’ willen blijven lopen op die planning, horen we tevreden geluiden van onze opdrachtgever. Zij hebben de tijd om zich inhoudelijk te focussen en hoeven daarbij niet ‘te wachten’ op techniek.

Vertraging

Ik kan niet zeggen dat ik een echte ESF-fan ben, maar ik heb er wel vaak naar gekeken. Meestal met vrienden en een klein drankje… Het is erg leuk om aan deze monsterproductie mee te werken. Bij het mixen van een bandje kan ik echt ‘in de muziek’ zitten, zodat ik solo’s en effecten voel aankomen. Nu we met artiesten repeteren gaan we het totaalplaatje auviovisueel finetunen…

Ons team moet ook inspelen op de audio-effecten van Augmented Reality. Zo komen Graphics beelden van videoclips Rock The Roof in Ahoy binnen, die op daken van bijzondere gebouwen in Rotterdam zijn opgenomen, waarbij beeld en geluid vertraagd moet worden. Voor de manier waarop dat moet worden ‘beluisterd’ heb ik een gedetailleerd plan gemaakt. Dat is voor audio – letterlijk en figuurlijk – beeldbepalend.

Twee audio-werelden

Voor de clip met AfroJack en het orkest op de Erasmusbrug, waarbij die video-opnamen samensmelten met de dansact in Ahoy, moet het geluid flink worden vertraagd. In feite ga je dan in twee audio-werelden leven; een vertraagde setting en een real time wereld. Dat heeft grote consequenties voor de cameracrew en floormanager, want zij praten in die nul-wereld, terwijl ze de zangeres vertraagd horen binnenkomen op hun oortje. Dat is dus een complex rekensommetje, wie nou wat luistert, zonder dat je op de vloer helemaal gek wordt. Het is dus aan ons om dit proces te stroomlijnen.

8 Comments

  1. Geluid was in tegenstelling tot de camera/regievoering wat subliem was, een drama. De commentatoren waren aan het begin van de show nauwelijks te verstaan en vielen helemaal weg in de muziek.

    • Dat heeft met de keuzes te maken die de nos/avrotros maken.
      De commentatoren worden rechtstreeks naar Hilversum gestuurd zonder tussenkomst van een technicus of wat dan ook.
      Helaas!

  2. 40 jaar geleden klopte alles perfect ook het geluid!
    Digitaal heeft het geluid totaal terug gebracht tot de grootste bagger die er bestaat.
    “geluidstechnicus”??? er valt niks te “technischen ” in het digitaal gebeuren, alles is al vastgesteld.
    Wat een verrijking die digitale rotzooi!

    • Is wel heel erg kort door de bocht hoor deze opmerking…..
      Alle collega’s van de facilitaire bedrijven doen hun uiterste best om alles ook in het digitale domein zo goed mogelijk thuis over te brengen!!

  3. “Domien Verschuuren adviseert: ‘Haal Edsilia Rombley van Songfestival af’
    Domien Verschuuren denkt dat het Eurovisie Songfestival er goed aan doet om Edsilia Rombley terug te trekken als presentatrice van het liedjesfestijn. “Dit moet je niet willen”, aldus de Qmusic-ster”

    Die Domientje toch! De 13 in een dozijn dj van de Nederlandse radio. Haal deze man a.u.b. snel van de radio en tv want dat moet je echt niet willen.

    Zet als Q gewoon lekker Bram Krikke en Tom van de Weert op die plek en stuur Domientje lekker voor goed naar huis. Had bij 3FM al 0 talenten Bram en Tom in de middag bij Q en nog meer luisteraars gegarandeerd!

  4. Geluid is bij de TV collega’s altijd al een probleem geweest. Interesseert ze nauwelijks.
    “we zijn met beeld bezig”……………………………….

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*