‘We hebben een ander verdienmodel dan traditionele radiostations’

YPCA/ De Radiofabriek is partner van de Online Radio Awards. We vroegen oprichters Jaco Bal en Lars Schotanus naar de stand van zaken in coronatijden.

Begin dit jaar heeft YPCA/ De Radiofabriek een nieuw kantoor op het mediapark. Welke voordelen brengt jullie kantoor met zich mee?
Lars Schotanus: “Het kantoor was voor ons in de eerste plaats bedoeld om met al onze Radiofabriek activiteiten verder door te groeien. We knapten gewoon uit ons jasje op de vorige locatie. Daarnaast heeft het nieuwe kantoor, zo bij de ingang van het Media Park en pal naast Beeld & Geluid, natuurlijk veel meer uitstraling. We zijn gewoon veel zichtbaarder geworden en zo’n beetje de etalage van het Media Park. Da’s voor ons leuk, maar ook handig voor onze klanten. Al met al een goede stap voor ons bedrijf, ook al was de timing, zo net voor de lockdown, niet zo gelukkig. Enn…eigenlijk komen we op sommige dagen, zeker met alle COVID regels nu, alweer ruimte tekort”.

Na Allsportsradio Traffic Radio en New Business Radio lanceren jullie binnenkort een online radiostation op het gebied van lifestyle. Is dit een onderwerp wat slecht door andere stations wordt ingevuld?
Jaco Bal: “We zijn met Traffic Radio als één van de eersten in 2008 met online radio gestart. Onze filosofie hierbij was dat we daarmee niet het grootste radiostation zouden gaan worden, maar juist sterk in de niche ‘mobiliteit’. In de praktijk maakten wij op Traffic Radio content die wij al heel niche vonden, maar onze luisteraars al niet vonden passen in het umfeld. Zo maakten wij bijvoorbeeld een autosportprogramma en een programma over zakelijke mobiliteit. Onze luisteraars gaven aan dat ze een autosportprogramma zelfs al vreemd vonden in het umfeld van Traffic Radio. Het moest dus nog meer niche! Het autosportprogramma is zo terecht gekomen in het sport umfeld van ALLsportsradio en het programma over zakelijke mobiliteit op onze zakenzender New Business Radio. Nu lopen wij weer tegen onderwerpen, programma’s en items aan die gewoon niet logisch zijn binnen de huidige umfelden. Vandaar weer een nieuwe niche. Een nieuw lifestyle format waar wij ook weer nieuwe thema’s kunnen laten horen”.

Wat kunnen we van het nieuwe station verwachten?
Lars Schotanus: “We gaan onze luisteraars dagelijks inspiratie bieden om het leven beter en completer te maken en spelen uiteraard in op het feit dat mensen nu veel thuis zijn en werken. We komen met tal van live programma’s, updates, reportages en verschillende themaprogramma’s. Uiteraard met lekkere muziek. Thema’s die op de nieuwe lifestylezender een centrale rol krijgen zijn o.a. gezondheid, koken, wonen, persoonlijke ontwikkeling, uitgaan, hobby, showbizz en reizen. Op 15 oktober maken we de naam en de programmering bekend”.

In de corona lockdownperiode is de audioconsumptie flink omhoog gegaan. Wat merkten jullie hiervan?
Jaco Bal: “We hebben in die tijd heel veel audioproducties mogen maken om mensen, juist in deze tijd, op afstand met elkaar te verbinden. Medewerkers van bedrijven zaten opeens thuis. Wij hebben ze bediend met speciale podcasts om ze op afstand bij te praten wat er allemaal binnen de organisatie speelde. Een hart onder de riem van de baas, maar ook persoonlijke verhalen van medewerkers”.   

De coronatijd bracht ook onrust bij adverteerders. Hoe speelt YPCA hierop in?
Lars Schotanus: “We hebben in de eerste plaats een heel ander verdienmodel dan de traditionele radiostations. We zijn niet afhankelijk van commercials. Wij produceren content en doen dat op een heel efficiënte manier. We zijn klein en flexibel en kunnen heel snel schakelen. Onze verkoop proposities hadden we binnen een dag aangepast en we zijn met nieuwe technieken op afstand gaan produceren. Daarnaast hebben wij natuurlijk het grote voordeel dat wij met onze stations geen dure FM frequentie in ons nek hebben, maar gewoon een internetlijntje van een paar tientjes”. 

De online radio- en podcastconsumptie wordt steeds laagdrempeliger door technologische ontwikkelingen, waaronder onbeperkte mobiele data en connected autoradio’s. Hoe ziet het audiolandschap er over tien jaar volgens jullie uit?
Jaco Bal: “Zoals we wel vaker hebben aangegeven is de richting die wij zien niet veel anders dan onze denkrichtingen die wij eind 2008 al hadden. De basis hiervan blijft dat wij ervan uitgaan dat FM straks over en uit is en dat internet de leading rol van radioluisteren overneemt. Audio wordt steeds belangrijker en wordt inmiddels door veel grote partijen omarmt. Er zal dus ook nog veel meer aanbod komen die we steeds laagdrempeliger overal en altijd kunnen luisteren. Het aanbod van het aantal online radiostations en podcasts groet bijna dagelijks, waardoor het landschap nog veel verder zal gaan versnipperen. Hoe nicher, hoe beter blijft dan ook ons uitgangspunt.”

2 Comments

  1. “Daarnaast hebben wij natuurlijk het grote voordeel dat wij met onze stations geen dure FM frequentie in ons nek hebben, maar gewoon een internetlijntje van een paar tientjes”

    Er wordt even ‘vergeten’ dat je nog eens Sena/Buma rechten jaarlijks dient af te tikken, en dan gaat het niet om “een paar tientjes”. Wordt even heel makkelijk gebracht, maar dat is het niet.

    Verdienmodel voor content dat in principe lineaire radio is, compleet uit de tijd want lineaire radio heeft zijn beste tijd gehad. Over een paar jaar horen we niets meer van ze, sterft een stille dood. Mits ze stappen gaan maken, en lineaire radio laten varen. Lood om oud ijzer dit hele initiatief.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*