Vraag jezelf eens af hoe jij er over drie jaar uitziet door een Snapchat filter!

We kennen ze allemaal, de Snapchat lenzen of zoals ze in de volksmond worden genoemd: Snapchat Creative Filters. Je kunt er jezelf grappige geanimeerde accessoires mee aanmeten. Als producers hebben wij het over Augmented Reality of Mixed Reality op basis van real time face tracking. Maar dat is natuurlijk voor de gebruikers niet echt relevant.

​Om eerlijk te zijn ziet het er allemaal best goed uit. Ik heb zelf de afgelopen zes jaar diverse apps in handen gehad en met verschillende technologieën gewerkt waarmee dit al kon. Maar de kwaliteit van wat Snapchat, MSQRD en Facebook momenteel bieden overstijgt vrijwel alle voorlopers.

Wat er feitelijk gebeurd is dat de app een 3D masker over je gezicht heen projecteert en tegelijkertijd verschillende gezichtsbewegingen registreert en real time omzet naar het 3D masker. (volg je mij nog?) Hier onder zie je een screenshot van een paar programmeurs waarbij de software eerst een technisch draadmasker over hun gezicht heeft geprojecteerd. Rechts van hen zie je onderdelen van een 3D masker die de app op het draadmasker plakt.

Dus als dit nu het uitgangspunt is waarmee het grote publiek nu al mee ‘speelt’. Stel jezelf dan eens de volgende vraag: ‘Hoe zien de Snapchat filters, of in bredere context Mixed Reality filters, er over 3 jaar uit?’

Ben je al nieuwsgierig?
Hier onder een voorproefje van geavanceerde real time gezichtstracking technologie aan het werk in combinatie met real time 3D projection mapping*. Het is zeer realistisch dat wij over 3 jaar, wellicht al eerder, dit met Snapchat, Facebook en Instagram kunnen doen.

Heb je de video bekeken? Het is super realistisch wat daar gebeurd dus stel je eens voor dat je feitelijk van elk gezicht een masker zou kunnen maken en over jouw eigen gezicht zou kunnen projecteren. Ik zal de implicaties buiten social media om even buiten beschouwing laten omdat het onderwerp dan te breed wordt. Dus laten we een paar voorbeelden pakken gekoppeld aan Social Media.

Op social media presenteren de meeste mensen een ideaal beeld van zichzelf. Dit zou betekenen dat je een ideale avatar van jezelf zou kunnen maken en in real life video’s of video calls zou kunnen weergeven. Dat zal wel wat pijnlijke Tinder momenten opleveren. Maar het kan ook betekenen ook dat celebreties een virtual portret van zichzelf zouden kunnen licenseren aan commerciële merken om bijvoorbeeld lip-sync battles te kunnen hosten op social media.

Wanneer je eenmaal goed bent ingescand dan zou je deze digitale versie van jezelf ook in de aankomende Virtual Reality wereld van Facebook kunnen gebruiken. Dat ziet er dan weer een stuk realistischer uit dan het huidige prototype.

Inline image 2

Zo zie je dat de technologie achter Mixed Reality en Virtual Reality overlap kent en dat de ontwikkelingen razend snel gaan. Als marketing organisatie is het van levensbelang om actief te onderzoeken hoe jouw bedrijf, dienst of product zich moet manifesteren met deze marketing technologie op social- en andere digitale media.

Remco Vroom is managing partner bij TABWORLD digital Agency en actief als spreker/columnist over digital marketing en innovatie.

Credits: Real-Time Face Tracking & 3D Projection Mapping (by Nobumichi Asai)

* Projection mapping: Dat is een beamer die het artwork op het gezicht projecteert.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*