VOD: wat gebeurde er in 2024?

Ook in 2024 onderzocht Bindinc. VOD Insights weer doorlopend het kijkgedrag op de SVOD-platformen in Nederland. VOD is populair bij jonge kijkers en vrouwen. Abonnementen met reclames (SAVOD) zitten in de lift.

Drama, actie, crime, comedy en reality vormden afgelopen jaar de top 5 van populairste genres op de SVOD-platformen. Kijken via streamingdiensten was ook in 2024 meer in trek bij de jongere dan bij de oudere kijker. De grootste kijkersgroep is die van 16-34 jaar, gevolgd door de groep 35-44. De groep kijkers boven de 55 was goed voor slechts 20% van het hele kijkaandeel, maar groeit wel hard.

Man-vrouwverdeling

SVOD is populair bij de vrouwelijke kijker: in alle maanden van het jaar werd er meer door vrouwen gekeken dan door mannen. Vrouwen zijn sterk oververtegenwoordigd in de grote kijkersgroep 16-35 jaar, waar maar liefst 60% van de kijkers vrouw is.

Bij de kleinere groep kijkers van 55 jaar en ouder zien we juist een tegenovergesteld beeld: hier zijn de mannen oververtegenwoordigd met 59%. In de tussenliggende groep 35-44 is de man-vrouwverdeling evenredig.

Kijken met reclames

HBO Max, SkyShowtime en Disney+ lanceerden in 2024 een SAVOD-abonnementsvorm waarbij de kijker reclames krijgt voorgeschoteld. In het laatste kwartaal was SAVOD al goed voor 6 tot 7 procent van het totale kijkaandeel.

Zowel Netflix als Prime Video heeft plannen om hun internationaal reeds beschikbare SAVOD-abonnementen in 2025 ook naar Nederland te brengen, wat de rol van SAVOD nog eens een flinke boost kan geven. Een interessante ontwikkeling voor adverteerders en mediabureaus, die er met SAVOD een steeds relevanter kanaal bijkrijgen.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*