Viaplay zet de boel op scherp

Cordcutting. De uit Amerika afkomstige term weergeeft de drang van de kijker om het traditionele lineaire tv-abonnement op te zeggen en alleen nog online naar content te kijken. In Nederland is de grote drang naar cordcutting nog niet aanwezig. Maar stil is de markt zeker niet.

De Nederlander kijkt eerst de kat uit de boom en kiest voor een milde vorm van cordcutting. Daarbij blijft de toegang tot lineaire tv bestaan. Maar het kopen van dure aanvullende abonnementen heeft de langste tijd gehad. Dat zien we terug in de kwartaalcijfers van VodafoneZiggo. Het bedrijfsonderdeel Ziggo blijkt dat tienduizenden klanten het aanvullende tv-abonnement TV Start (TV Standaard) of Ziggo Movies & Series hebben teruggezet naar het instapabonnement Kabel TV. Ze kunnen hierdoor alleen nog lineair naar de veertig belangrijkste tv-zenders kijken.

De reden voor deze verschuiving laat zich makkelijk raden. Het kwalitatieve aanbod in aanvullende pakketten van tv-aanbieders wordt minder. Dit heeft te maken met de komst van meer streamingdiensten. Eigenaren van deze diensten zoals Disney, WarnerMedia en Viacom houden steeds meer content achter de hand om exclusief via eigen streamingdiensten aan te bieden. Dit content was lineair veelal bij zenders te bekijken die door tv-aanbieders in aanvullende abonnementen worden aangeboden.

Streamingdiensten houden hierdoor aanbieders van lineaire tv in een soort van wurggreep. Omdat de content van zenders binnen aanvullende abonnementen kwalitatief minder wordt, komt de verkoop van dit soort abonnementen bij aanbieders als Ziggo en KPN onder druk te staan. Gevolg is mindere verkoop van abonnementen. Het geld dat hiermee wordt bespaard, geven kijkers al snel uit aan (extra)abonnement voor een streamingdienst. Uiteindelijk gaat dit ervoor zorgen dat de huidige milde vorm van cordcutting zich gaat ontpoppen naar de meest uitgebreide vorm. Cordcutting zoals in Amerika het geval is, vindt hierdoor met enige vertraging dan uiteindelijk toch weg naar Europa, en dus ook Nederland.

Nordic Entertainment Group (NENT) lijkt van deze situatie in Nederland gebruik te maken om de eigen streamingdienst Viaplay steviger in de Nederlandse markt te laten wortelen. Formule 1 speelt hierbij een sleutelrol. Nederland heeft deze autosport mede door de goede prestaties van Max Verstappen in de armen gesloten. Elke race wordt gemiddeld door bijna 2,5 miljoen bekeken. Nu de uitzendrechten van Formule 1 van Ziggo Sport/Ziggo Sport Totaal naar Viaplay verhuizen, moet aanbieders van lineaire tv-diensten snel handelen om niet nog minder (aanvullende)abonnementen te verkopen.

Immers, Viaplay is een online dienst waarvoor een extra abonnement nodig is. Een extra abonnement betekent in facto dat het gemiddelde maandbedrag dat voor tv-entertainment wordt betaald omhoog gaat. In een tijd met onzekerheid over bijvoorbeeld stijgende energiekosten is de kans aanwezig dat het extra geld dat betaald dient te worden om Formule 1 te kijken, wordt gekort op het maandelijkse abonnement van de tv- en internetaanbieder.

Ziggo, KPN en mogelijk ook andere aanbieders als Delta Fiber zijn dus in gesprek met NENT om Viaplay in aanvullende lineaire tv-abonnementen op te nemen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan toegang tot deze streamingdienst als het Ziggo Sport Totaal- of een ander aanvullend abonnement wordt gekocht. Het mes snijdt in deze aan twee kanten. Voor Viaplay betekent een dergelijke constructie dat het direct met een miljoen abonnees kan beginnen. Dan wel tegen een goedkopere maandprijs maar nog altijd goed genoeg om het aanloopverlies deels te dekken. TV-aanbieders houden Formule 1 en meer andere sporten binnen de eigen pakketstructuur waardoor terugval van abonnees grotendeels achterwege blijft.

Achteraf gezien heeft NENT de juiste beslissing genomen om ongekend veel geld voor de Nederlandse uitzendrechten van Formule 1 neer te leggen. Het lijkt de sleutel te zijn om laagdrempelig toegang te krijgen tot de Nederlandse markt zonder extreem veel geld voor marketing uit te geven.

15 Comments

  1. Ik heb ook de kabel er uit gegooid, puur om dat er vele zenders op zitten waar ik niet naar kijk en geen interesse in heb, het enige wat ik nu heb is een adsl abonnement met 2 tv abonnementen op stream apps en verder niet en heb er geen spijt van mis oa de zenders van de npo en rtl niet eens
    en ben veel minder kwijt adsl kost 45 euro per maand en beide apps samen 40 euro per jaar.

    En radio is gratis heb vele duizenden streams en ook nog eens dab+

    zoals ik al zei heb er geen spijt van, en wil wel eens zien hoelang het nog gaat duren voor dat cordcutting ook de standaard in NL wordt, door oa het eenzijdig gezwets van de npo zender en hoelang zij het nog vol houden, en hoelang het nog duurd voor dat mensen massaal de rug naar hun toe keren

    • Heel goed idee .denk dat ik het ook ga doen .idd rtl voegt totaal niks toe is net of ik zit te kijken naar Tv rijnmond.bedankt voor de tip johan

  2. Ik heb niks met F1. Steeds meer auto’s electrisch. Hebben de automakers dan die kennis van f1 brandstofmotoren dan nog nodig? F1 is aflopende zaak

  3. Ik vind het niet leuk omdat het op Ziggo was, en dat ik gewoon een fatsoenlijke dienst wil, die hoofdzakelijk Grand Prix heeft NBA play-offs en samenvattingen van gewonnen wedstrijden heeft net als met voetbal. En een steenworp van minder populaire sporten, zodat mensen kunnen zien wat er speelt en een sport kunnen laten groeien. 35 euro voor ALLE sport, is dat te moeilijk? Moet er zo’n dom lokaal laagje over?

  4. Ziggo? Kpn? Nent? Viaplay?

    Voor ‚ā¨65 per jaar IPtv en 25.000 zenders tot je beschikking.

    Ja ook TV on demand en heel veel van dat alles in 4K

  5. Nou, veel plezier met de F1, vooral met races als die van gisteren, trek je een hoop kijkers mee.
    Man, man, saaie bedoening.

    • Nou Henk, je kan ook naar Chantal’s pyjama show kijken. Misschien vind je dat wel wat…..Wens je in elk geval veel plezier…

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*