Viaplay stelt publicatie resultaten uit door mogelijke verkoop van internationale activiteiten

De Nordic streaming service provider, Viaplay Group, heeft aangekondigd dat de publicatie van de financiële resultaten van Q3 2023, die morgen gepubliceerd zouden worden, is uitgesteld tot uiterlijk 29 november. Deze vertraging komt voort uit lopende gesprekken met belangrijke aandeelhouders, schuldeisers en obligatiehouders over de herkapitalisatie van de groep en een mogelijke verkoop van de non-core internationale activiteiten.

In een strategische verschuiving, aangekondigd in juli, gaf Viaplay aan zich te willen richten op de primaire markten in de Nordic-regio en Nederland, en zich terug te trekken uit andere internationale markten zoals de Baltische staten, VK, VS, Canada en Polen. Deze stap ging gepaard met aanzienlijke personeelsreducties en een groot kostenbesparingsprogramma, waarbij de personeelsbezetting sinds juli met meer dan 30% is verminderd, naast het stopzetten van verschillende originals en het heronderhandelen van distributieovereenkomsten.

De financiële resultaten van Q2 toonden een verkoopstijging van 16%, wat neerkomt op SEK4,6 miljard ($450 miljoen), hoewel er een daling van 16% in de advertentie-inkomsten was. Opvallend is dat het bedrijfsresultaat aanzienlijk daalde, met SEK6,5 miljard ($630 miljoen), wat leidde tot een netto-inkomen van negatief SEK5,8 miljard ($560 miljoen).

Om haar positie te versterken, heeft Viaplay investeringen aangetrokken van opmerkelijke entiteiten. Het Franse mediabedrijf Canal+ verwierf een belang van 12%, het Tsjechische PPF Group kocht een belang van 6,3% en de Noorse mediagroep Schibsted verkreeg een belang van 10,1% in de worstelende streamingdienst. De kapitaalinjecties en de mogelijke heroriëntatie van Viaplay’s operationele focus onderstrepen de uitdagende dynamiek in het concurrerende streaminglandschap, terwijl belanghebbenden uitkijken naar de financiële bekendmaking volgende maand.

14 Comments

  1. Kijk, ik zal het nog een keer uitleggen. Viaplay heeft heel dure rechten in het bezit van de Formule 1 voor ik weet niet hoeveel landen, maar in ieder geval ook voor Nederland. Hier een miljoen winstgevende abonnees omdat ´onze´ Max het snelste in een autootje kan rijden, dat wil zeggen tussen de 3 en 8 duizendste van een seconde sneller dan de nummer 2 tot en met 12. Maar juist dat succes is een debacle in het buitenland omdat ze daar zeggen, Who the h#ck is Max Verstappen die altijd wint, bye, bye Viaplay.

  2. Op zich brengt Viaplay de Formule 1 prima in beeld. Acceptabele voorbeschouwing met analisten die er doorgaans veel van weten. Tot zover niks mis. Het Viaplay probleem lijkt hem echter te zitten in een dure overeenkomst met Liberty Media aangaande de rechten. Viaplay mag de wedstrijden uitzenden maar moet daarbij accepteren dat F1TV in dezelfde vijver vist. Voor de consument heeft F1TV als voordeel dat je uitsluitend betaald voor F1 en dus niet voor darts, voetbal, films etc. Bij Viaplay betaal je 15,99 per maand, F1TV kost slechts 5,41 per maand. Nu zou Viaplay er goed aan doen om de F1 wedstrijden ook als pay-per-view dienst te verkopen. Daarmee is mogelijk het prijsverschil naar een abonnement op F1TV te matchen. Niet helemaal natuurlijk maar psychologisch zal het voor veel mensen een wezenlijk verschil zijn tussen een vast abonnement of betalen per race. En daar wringt nou juist de schoen. Viaplay heeft in de overeenkomst die ze zijn aangegaan met Liberty Media deze mogelijkheid niet bedongen. Viaplay wil wel en diverse kabelaars staan in de rij om deze dagpas constructie aan te bieden maar Liberty Media heeft dit recent nog afgewezen. Voor Liberty Media is de deal zoals deze nu is en dat blijft voorlopig zo.

    Bij Viaplay is er paniek in te tent, zowel internationaal als nationaal. Wat gaan we afstoten en waarmee komen we de komende dagen naar buiten. Er lijken halsoverkop diverse licenties in de etalage te staan. Wie pakt hem op, Netflix, Ziggo of Amazon. We zullen het snel weten.

      • Dat klopt, er zijn nog wel meer streamingdiensten voor wie de Nederlandse markt interessant is. Het probleem is echter dat het dan nu alleen nog maar gaat over een deal van 1 jaar. Dan is het niet alleen een kwestie van rechten kopen, je hebt ook alles daaromheen nodig om het te verpakken tot een aantrekkelijk aanbod voor de kijker. Dan blijft er eigenlijk maar 1 partij over die zo zou kunnen instappen en al deze faciliteiten voor Nederland direct beschikbaar heeft.

    • Het lijkt mij dat helemaal niemand dit gaat oppakken. Zeker niet als de licentie volledig dekkend moet zijn. Ziggo maar ook een Amazon is niet gek, die gaan geen tientallen miljoenen neerleggen voor een enkel seizoen F1 uitzenden. Laat die tent maar lekker failliet gaan, 90 miljoen neerleggen voor 3 seizoenen F1 in een land als nederland zijn gewoon idiote bedragen.

      • Dat klopt, 90 miljoen is verschrikkelijk veel geld voor alleen Nederland. Het hoeft nu natuurlijk niet zo te zijn dat het nog resterende jaar voor 30 miljoen is over te nemen. Het kan zijn dat Viaplay hierop wil afschrijven en het voor minder zal wegdoen. Andere constructies dan een direct verkoop van de rechten zijn natuurlijk ook denkbaar.

        Vanuit Liberty Media hoef je in elk geval niks te verwachten. Die hebben, met het oog op de huidige marktpositie van Viaplay, besloten de rechten voor na 2024 voorlopig niet aan te bieden. Liberty verwacht, met de huidige situatie, niet de hoofdprijs te kunnen krijgen als deze onderhandelingen nu starten en zullen dit pakket pas aanbieden als de rust in de markt terug is.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*