Vanaf 1 januari 2023 geen tv- en radio-reclame meer: Komt de kansspelmarkt onder druk te staan?

Laptop And Mallet On Table

De wereld van kansspelen staat veelvuldig in het nieuws. Onlangs werd bekend dat naast reclame ook  de sponsoring door gokbedrijven onder druk komt te staan, aangezien per 1 januari de reclamemogelijkheden via oa radio en televisie aan banden wordt gelegd. Door het verder opengooien van de gokmarkt in Nederland lijkt de markt momenteel nog flink te groeien. Onlangs schatte onderzoeksbureau H2 Gambling Capital in dat de markt voor de nieuwe wetgeving goed was voor 580 miljoen euro. Ondertussen is de markt gegroeid naar 814 euro omzet.

De omzet van de Nederlandse online casinosector wordt doorgaans uitgedrukt in Gross Gaming Revenue (GGR). Dit is het totaal aantal inzetten in euro’s, die over een bepaalde periode in ons land zijn geplaatst min het totaal aan prijzengeld dat tijdens diezelfde periode gewonnen is.

Sinds de Nederlandse vergunningen vrijgegeven zijn en daardoor het totale gokgedrag meetbaar is geworden, blijkt dus dat de een stuk hoger ligt. De Nederlandse consument gokt dus 40% meer dan in eerste instantie werd ingeschat of de promotie van de sector op tv, radio en online sinds de ingang van de vergunningen de omzet doen stijgen. Naast betalen via de bank kunnen consumenten ook betalen met Neosurf casino België.  

Niet alle bedragen binnen de goksector worden gemeten. De berekende omzetcijfers zijn enkel van de legale organisaties met een vergunning. Van alle Nederlanders die aan online kansspelen meedoen, speelt maar liefst 83,6% bij casino’s met een Nederlandse vergunning,  Momenteel zijn er 11 casino’s met een Nederlandse vergunning. Nu de politiek de promotie via tv, radio en online van kansspelaanbieders aan banden gaat leggen is het interessant om te zien welke impact dit gaat hebben op de Nederlandse markt en de totaalomzet binnen deze sector.