TPO Podcast wil naar 10.000 betalende luisteraars

Twee keer per week schudt de controversiële TPO Podcast het Nederlandse medialandschap door elkaar. Presentatoren Roderick Veelo en Bert Brussen wonnen eerder de Online Radio Award voor “Beste Podcast” en Veelo haalde zelfs de prijs van “Beste Presentator” binnen. Met inmiddels 334 afleveringen achter hun naam willen ze hun platform ook door laten groeien naar 10.000 betalende luisteraars.

Voordat Roderick Veelo met de TPO Podcast begon, werkte hij onder andere voor de VARA, NOS, BNR, SBS6, TROS en RTL Z. Als journalist, columnist en televisiemaker heeft Veelo een geheel eigen stijl ontwikkelt. Het starten van de TPO Podcast gaf hem de ruimte om onafhankelijk en onpartijdig commentaar te geven op het nieuws en de nieuwsmedia. Die onpartijdigheid wordt – volgens Roderick – echter niet altijd gewaardeerd. Veelo: ‘Het debat over Covid of Oekraïne is zo gepolariseerd; soms worden luisteraars teleurgesteld, omdat wij wat anders zeggen dan zij graag willen horen. Toch is een groeiende groep luisteraars juist blij met ons onpartijdige en daardoor onvoorspelbare commentaar’ 

‘We maken de TPO Podcast op eigen kracht, zonder subsidie, adverteerders of een omroep achter ons. We zijn aangewezen op onze abonnees en donateurs. Zolang die ons zien zitten, kunnen we door. En met veel plezier!’ Aldus Roderick Veelo, medeoprichter TPO Podcast

In zijn strijd voor ‘een alternatief media-geluid’, wordt Roderick bijgestaan door voormalig Twitterfenomeen Bert Brussen. De controversiële stijl van Brussen, gevormd door zijn werk voor GeenStijl, zorgt voor een interessante dynamiek waarin scherpe meningen en rake kritieken over en weer gaan.

Bert Bussen geeft aan: ‘Personen als Joe Rogan, Adam Curry en Michael Savage geven al langer onafhankelijk een ander geluid. In Nederland werd het ook tijd om onze stem te laten horen. Wij hadden het idee dat we uitermate geschikt waren om dit andere geluid te laten horen, en we hebben gemerkt dat er grote behoefte is aan meer “kleur” en “diversiteit” in het medialandschap. Vanaf de start krijgen we veel positieve reacties; een groot deel van de mensen is klaar met de correcte, gesubsidieerde media.’

De WOKE WEEK

Het onpartijdige en onvoorspelbare geluid van de podcast komt tot uiting in de WOKE WEEK. In deze wekelijkse rubriek worden veranderende sociale en politieke normen bekritiseerd. Met het huidige streven naar inclusiviteit en diversiteit wordt vaker dan eens de echte nieuwswaarde ondergesneeuwd.

Bert Brussen: ‘Als er in het verschrikkelijke nieuws rondom Oekraïne geschreven wordt dat de oorlog niet LGBTQ+ friendly is omdat er transgenders worden teruggestuurd op de grens, dan ben je de journalistiek echt kwijt. Politiek correcte overheden en aandacht zoekende media lijken de zin van de onzin niet meer te kunnen onderscheiden’.

van 2000 naar 10.000 abonnees

Na vijf jaar aan spraakmakende content blijkt de podcast een succes. De Nederlandse luisteraar heeft behoefte aan een onafhankelijke stem die zich niet bekommerd om conventie. De podcast van Brussen en Veelo groeit gestaag en er wordt gestreefd naar de mijlpaal van 10.000 betalende luisteraars via de crowdfundsite Petje.Af.

‘Het voelt goed om te weten dat er behoefte is naar ons geluid. In onze onafhankelijkheid staan we sterk en wij hopen nog lang de scherpzinnige kant van de media te vertegenwoordigen. Hoe meer mensen luisteren, hoe meer men gaat nadenken. Kritisch stilstaan bij de actualiteit en hoe die in onze maatschappij wordt belicht; daar maken wij ons hard voor.’  Aldus Roderick Veelo

1 Comment

  1. Amen, zeer fijne podcast. Ben betalend lid voor de vrijdag-editie. Ben het niet altijd met de heren eens, maar dat mag het luisterplezier niet drukken. Ze benaderen het nieuws en de actualiteit vanuit een meer realistische invalshoek. En inderdaad, de items uit de Woke-Week, wat zal ik zeggen, soms denk je dat het niet waar kan zijn en kan je wel janken dat het ook in NL die kant opgaat.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*