Ton Verlind: ‘Kijkers zijn de nikserigheid beu’

Hilversum is de weg niet alleen kwijt als het om de onderlinge omgangsvormen gaat, maar ook creatief zitten zowel de commerciële televisie als de publieke omroep op dood spoor. Dat vertaalt zich in de opkomst van revival-televisie, het opleuken van ouwe meuk. Het is een teken van creatieve armoede mede veroorzaakt door het feit dat het overwegend mannen van boven de vijftig zijn die aan de knoppen zitten. Althans tot die analyse komt Tina Nijkamp, mediadeskundige en columnist van de Telegraaf (16 februari 2024) , in 2008 uitgeroepen tot mediavrouw van het jaar voor haar verdienste als programmabaas van SBS. Ze noemt nog twee andere redenen voor deze hang naar het verleden: zenderbazen zijn gewoontedieren, ze doen bij voorkeur wat ze altijd al deden en waarmee ze succes hadden. Door de oorlog is er bij de kijkers hang naar het verleden.

Kijkers zijn de nikserigheid beu

Het is een interessante analyse waar belangrijke elementen aan ontbreken. Televisiekijkers zijn naar mijn vaste overtuiging vooral de nikserigheid van televisie beu, de jacht naar hoge kijkcijfers, het hoge afzeikgehalte, de eindeloze herhaling van almaar hetzelfde, de kleine clan van ons-kent-ons die de opiniëring op alle mogelijke terreinen domineert zonder spoor van deskundigheid, de beelden van een feestende innercircle die zichzelf complimenteert vanwege de eigen successen (Glazen Huis, Top 2000, al de prijzen die de programmamakers in grote overmaat aan elkaar uitdelen etc) ,  het toepassen van trucs om kunstmatig zo hoog mogelijke kijkcijfers te genereren. We zijn de tevredenheid van televisie met zichzelf zat.

Overmaat aan slachtofferisme

Bij de publieke omroep komt er nog een andere oorzaak bij. De overdreven trouw aan de -tot voor kort- door links, groenlinks en sociaal liberalen gedomineerde diversiteitsagenda, de in overdreven proporties van empathie gedrenkte exploitatie van slachtofferisme, de behoefte om te deugen, anderen de les te lezen, de ontrouw van beeldbepalende personen aan hun omroepen waardoor je die iconen voortdurend in verschillende rollen op verschillende plekken tegenkomt, daarmee verbonden de vraag wie je nog kunt vertrouwen,  de verstrengeling van belangen waardoor het moeilijk te beoordelen is waar iemand nu echt voor staat, het gebrek aan moed te onderkennen dat in de samenleving de ontevredenheid toeneemt en de maatschappelijke verhoudingen kantelen in een richting waar Hilversum niet zo goed mee om weet te gaan, het gemak waarmee afstand wordt gedaan van de dingen die goed waren maar die zonder noemenswaardige discussie geofferd worden aan wat een kleine groep ziet als ‘de vooruitgang’.

Ondergang in slow motion

Eerder schreef ik naar aanleiding van de vele incidenten bij de publieke omroep dat we getuige zijn van  de val van dit omroepbestel in slow motion, veroorzaakt door het ontbreken van moreel (=voorbeeldgedrag) leiderschap en het gebrek aan lef te onderkennen wat er in de samenleving werkelijk aan de hand is. De panelen schuiven. Om met mediakenner Tina Nijkamp te spreken: dat de publieke omroep Anita Witzier op pad stuurt met een bloemetje om de buurt te vergroenen is misschien wel sympathiek, maar daarop niet het sterkst denkbare antwoord.

TON VERLIND

46 Comments

    • Ik vond de jaren met Van Kooten en de Bie, Theo & Thea, Jacques Plafond, Mevrouw ten Kate, Familie knots erg leuk en creatief. Volgens mij zaten in die tijd overwegend mannen van boven de vijftig aan de knoppen. Misschien kan Tina Nijkamp, mediadeskundige zich die tijden niet meer herinneren.

      Tevens zie ik heel veel creatieve content op andere kanalen dan op TV, maar op YouTube en Instagram, zowel man als vrouw, wit of zwart.

  1. Het hele medium televisie ligt op apegapen, al jaren (ik kijk al ruim 30 jaar niet meer) en dat komt niet alleen door het aanbod, maar vooral door de kijkers die de opwarmmaaltijden na vaak 50 of meer jaar vierkanten ogen wel voor gezien houden. Ook programma’s met lief en leed rond dating, huwelijken, klussers en andere gewone mensen zorgen voor verveeldheid in de huiskamer. Leegte is ’t meer. Zet ‘m uit en ’s avonds wat anders doen, lees eens een boek.

    Veranderingen en vernieuwingen zullen weinig soelaas bieden, maar juist met de diversiteit is nog veel te winnen, ondanks ook hierover de ergernissen van Verlind cs. De wereld verandert en het is van belang dat vrouwen op tv niet meer worden gezien als meisjes die niets kunnen en mensen van kleur bij voorbaat worden beticht van een voorkeursbehandeling. Dan begrijp je er niet veel van.

    En dan al die reaguurders hier die met smart wachten tot de schatkamer van Beeld & Geluid online komt. Waar je zin in hebt, een weekend ouwe afleveringen van Ter land, ter zee en in de lucht terugkijken? Help! En ’t programma komt terug las ik. Nee televisie is als een opgetuigde zeepkist die van de baan in t water glijdt, maar ook als ze de bel bereiken is de euforie maar een handje borrelnootjes lang.

    • Had laatst een boek gelezen. Assertiviteit voor beginners.
      Ben het niet eens met je stukje tekst. Bepaal zelf wel wat ik wel of niet kijk.
      Goed boek.

        • Ik geloof jou niet dat je al 30 jaar geen televisie gekeken hebt. Je zal vast nauwelijks kijken, maar waarom overdrijven? De rest van je ‘bijdrage’ boeit me daarom niet.

          • Ik overdrijf niet, heb niet eens een tv – wel NLZIET – en kijk alleen maar heel, heel soms een stukje om mee te kunnen praten. Ik kijk nooit om echt te kijken, of ’t nu het Journaal is, The masked singer, Lubach of Op1. Het boeit me totaal niet. Info, meningen en humor haal ik uit andere bronnen en voor drama ga ik naar de bioscoop. Mensen zijn helemaal verzadigd en vinden niets meer leuk, valt niets meer tegenop te verzinnen. Doe mij maar radio, daar kan je van alles tegelijk naast doen.

      • Ik ben geen geheelonthouder, ik voel me verplicht om af en toe wat (gedeeltelijk) te zien. Zag onlangs Lubach weer eens, supersaai. Zelfs hij.

        • Lubach mag ook niets meer van de deugpolitie en moet alles binnen de lijntjes doen. Is de afgelopen jaren afgegleden van vlijmscherp en Van Kooten en de Bie-niveau, die ik heel hoog had zitten vroeger, naar het afvoerputje van de satire. Maar eigenlijk is het niet enkel Lubach elke cabaretier is niets meer, binnen de lijntjes zuur en zwartgallig.

        • Lubach kan zeker grappig zijn en heeft echt talent om een goede late night show neer te zetten. Heeft goede mensen om zich heen verzameld om zo’n show te maken. Het probleem en het vervelende van Lubach (en dat hebben wel meer mensen in het Nederlandse tv wereldje en met name bij de NPO) is dat vingertje waarmee hij wil bepalen voor andere mensen (de kijker) wat goed of slecht is of wat iedereen moet vinden of denken.

          • Welnee, allemaal van die linkse wokies en D66 figuren in de redactie van Lubach, dan weet je dus wat je krijgt.

  2. Lubach is van vpro en dus links ja.
    Dus ja. Je weet wat je krijg.

    Zo is ON een fvd aanhangsel waar je volop wappie-complotjes door je strotje krijgt geduwd.
    Gelukkig kan je wegzappen.

  3. Overigens weer een zeer selectief beeld van wat er op de NL tv te zien is.
    Ik ben eens dat het aan creativiteit soms ontbreekt maar er is genoeg kwaliteit.
    De 2DOCS bijvoorbeeld. Hele mooie documentaires over van alles en nog wat.

    Op gebied van kindertv is er veel keus. Films en spel.
    Sport.

    Het kan wel Ton

    • In een column worden dingen uitvergroot. Dat is het kenmerk van een blog. Mooie dingen meld ik ook. Maar wat me het meeste opvalt is dat uit niets blijkt dat de NPO af en toe ook eens in de spiegel kijkt. Totaal doof voor welke onhoudelijke discussie dan ook.

      • Ik snap wat je bedoelt met je column Ton. En het lokt discussie uit.

        Voorbeelden
        Buiten beeld.
        Sophie en Jeroen
        OP1
        Nieuwsuur
        En Journaal
        Gingen allemaal over “het Rapport.” (Waarvan ik het weet of gezien heb)

        En ik ben het ook wel eens met je Ton.
        Zo stoorde ik mij deze week aan de berichtgeving over Omtzigt en formatie.
        Thomas van Groningen die het beter lijkt te weten dan de policus aan tafel.
        Of er worden politici uit een bejaardentehuis gehaald om te vertellen hoe her vroegah ging.
        Wat ik begreep toen Dries Van Agt overleed maar Nijpels zat er al regelmatig.

  4. Complimenten Ton hoe je dit verwoordt. Heb je ook nog een advies wat er kan/moet gebeuren om de ‘zieke’ media wereld beter te laten worden? Moet die grijze bovenlaag er uit en de jongeren meer ruimte geven? Er blijven voor mij vele vragen over, ben benieuwd naar een opvolgend artikel hierover.

    • Laten we beginnen aan de directies en de raad van bestuur te vragen of ze zich in iets herkennen van de kritiek. vervolgens is het aan Frederieke Leeflang te komen met een krachtige visie op de toekomst en die tot inzet te maken van publieksdiscussie. En wie mijn columns leest kan daarin regelmatig suggesties voor verbetering vinden: investeren in journalistiek talent, journalisten in vaste dienst, geen dubbelfuncties, sterke redacties, meer gevarieerde nieuwsanalyses, dus niet alleen aanhaken bij wat de mainstream goedkeurt, meer actualiteitenprogramma’s met ieder een specialisatie, omroepen vragen om een krachtig beleidsplan met heldere doelstellingen voor de komende vijf jaar; wie ze niet waarmaakt verdwijnt uit het bestel. Aandeel amusement aanzienlijk beperken, journalistieke en informatieve impact vergroten, de televisienetten vooral gebruiken voor evenementen, informatie en gezamenlijke beleving. Omroepen weer verantwoordelijk maken over de eigen inhoud. Publieke Omroep lean en mean maken, veel minder ambtenarij, beeldbepalende functies in tijd limiteren, geen benoemingen voor het leven, mensen met kennis van zaken in de top etc. Het komt in mijn columns regelmatig terug.

  5. 100% eens met dhr. Verlind. De eens zo educatieve televisie is tot een oppervlakkig instituut verworden, louter een verlengstuk van de adverteerders. Die weeffout moet als eerste worden hersteld, maar met de komst van een ultrarechtse regering is dat niet te verwachten.
    De grotendeels overbodige NPO-organisatie slokt jaarlijks alleen al 125 miljoen op, wat zouden voor dat immense bedrag prachtige en zinvolle programma’s gemaakt kunnen worden!

    • Dat niet alleen, maar ook de gasten die ze in de programma’s uitnodigen.
      Ze moeten eens het adressen boek weg gooien en eens andere mensen uitnodigen dan de groen-links en links-liberale kliek.
      Want deze twee groepen voeren wel de boventoon in de Npo programma’s het lijkt wel of dat deze beide groepen de NPO bezet houden en het gebruiken voor hun propaganda, dit riekt naar mijn smaak tot USSR praktijken, maar dan op een andere mannier, en wel zo de omroep is onafhankelijk en openbaar MAAR wij zetten onze mensen op belangrijke positie’s en wij beslissen wat er gebeurt en uitgezonden wordt.

        • Kijk eens aan, daar hebben wij Madelief weer! Een postbezorgster die de NPO waar personen werken met een salaris wat zij voor de rest van haar leven op haar buik kan schijven loopt te verdedigen.

          En dan kennelijk vergeet dat de NPO een broeinest van ongewenst gedrag is waar Sodom en Gomorra nog bij verbleekt. Met Mathijs van Nieuwkerk als groot voorbeeld. Meneer Verlind heeft het grootste gelijk van de wereld. En het is een gotspe dat jij de NPO loopt verdedigen!

          • Hier op dit forum heerst het extreem rechts sprookje dat npo links is. Dat is niet waar. Kan een dooddoener zijn maar is wel zo. Neemt niet weg dat er bij de npo veel te verbeteren valt. Mijn voorstel zou zijn programmamakers in het bestuur ipv (oud) ppliticussen.
            En…lees maar terug, voor het rapport was ik al anti Matthijs van Niewkerk, hier vond men het prima dat de man naar rtl ging want ach, ongewenst gedrag daar moest men maar tegen kunnen.

            Het rechts gezever spreekt zichzelf vaak tegen.

            Verder heb ik er als postbezorger in die zin wat met de npo dat ik er graag naar kijk.
            Ben nu bijvoorbeeld heerlijk aan het genieten van Schaatsen.

            Ton kan denk ik wel lezen, ik gaf hem gedeeltelijk gelijk in eerdere bericht.

        • Genoeg educatie op tv, maar daar is weinig interesse voor. Het volk wil brood en spelen en ook voor rechtste geluiden is geen belangstelling, niemand zit te wachten op een college van Baudet over het gezinsleven. Mijn voorstel, hef NPO 3 op en maak daarmee de andere twee zenders reclamevrij. Minder amusement meer info.

        • madelief,

          Neen ik geef je een tip volg een van mijn bronnen op X/Twitter Bauke Geersing oud nos directeur die commentaar geeft op de huidige situatie bij de publieke omroep en wat er mis gaat.

  6. Voor de 1 nikserigheid voor de ander een pot goud waar je je zakken mee vult. Ik val meer over de dubbele standaard van de zogenaamd onafhankelijke journalistieke programma’s. Dankzij X weet ik dat Navakny ook niet zuiver op de graat was. Maar het westen kon hem goed gebruiken om Rusland in kwaad daglicht te zetten. Waar was de onafhankelijke journalistiek toen de Amerikaanse journalist Gonzalo Lira in een Oekraïnse gevangenis was gestorven. Je kon de krekels horen

    • Dat valt wel mee, maar iemand als Tvkijker betrekt z’n nieuws op X van dubieuze bronnen vol halve en hele onwaarheden en wat hij nu zelf schrijft zijn ook enkel insinuaties, stemmingmakerij, maar hij zegt eigenlijk niks. Moet je doorheen prikken.

      • Haaha. Wie bepaalt wat dubieuze bronnen zijn? Moeten we alleen naar reguliere media luisteren. Het narratief ligt niet meer bij de reguliere media. Er gaat een mooie video rond van een wsj journalist die bij het wel was. Waarin gezegd werd dat de reguliere media het narratieve niet meer kunnen bepalen zoals ze voor sociale media gewoon waren

  7. Schitterend verwoord. Extra oorzaak: er is gewoon veel te veel televisie. Goedkoop gemaakte, luie televisie van luie/matig geinformeerde redacties waarin, god mag weten waarom, altijd de dominee langs moet komen om ons te vertellen wat er allemaal wel moet en niet mag. Het heeft niks met leeftijd te maken en alles met kwaliteit en creativiteit. Het is cookie cutter TV die voor iedereen veilig is, vooral voor de talloze baasjes. En daarmee strontvervelend. Terug naar 2 publieke netten, 2 commercieel, en misschien nog 2 netten voor nicheprogrammering (zoals UK, België).

  8. Te veel aanbod doodt creativiteit bij de NPO. terug naar 2 zenders. Maak van NPO 3 maar een speciaal nieuws en sportzender. Ook sport op radio niet meer op NPO Radio 1 maar op een speciaal sportkanaal.
    We hebben ook teveel omroepen BNN fuseren met PowNed, VARA met VPRO, NCRV/KRO/EO, MAX/WNL.

  9. Er is mooie TV genoeg. Een deel komt gewoon bij NPO, RTL en SBS op de buis. Dan is er ook nog het aanbod van de Britse, Duitse, Franse, Vlaamse, Spaanse en Italiaanse publieke zenders dat met of zonder ondertiteling goed te volgen is.

    In Nederland maken we wel teveel van hetzelfde: hoeveel programma’s met BN’ers in een panel kan je maken? Het is gegarandeerd in een keer goed, maar vooral ook heel eentonig.

    Halen we dan een succesvol format uit het buitenland, verpesten we het 8 van de 10 keer. Vergelijk Strictly come dancing met hoe liefdeloos wij hier Dancing with the Stars maakten. The wheel is bij de BBC dolkomisch, maar in Nederland met al die reclame niet vol te houden en dan flopt het. Hier complimenten voor de Nederlandse versie van That’s my jam, daar klopte wel echt alles aan.

    Lichtpuntjes zijn er meer. Camping De Wildernis van SBS was erg leuk en zat mooi in elkaar. Bij VRT1 is de herstart van De Droomfabriek goed geslaagd en de docureeksen Andermans Zaken en Zorgen voor Mama vallen positief op. ZDF heeft een mooi format met Besseresser over voedsel. Hoewel afgebrand door velen had RTL met All against 1 eindelijk weer eens een verrassende show. Denk bij de NPO aan talenten als Raven en Quinty.

    Beetje buiten de lijntjes denken en dan is er een hoop leuks. Dat zou ook per definitie een taak van de NPO moeten zijn.

  10. mijn vrouw en mijzelf ergeren zich nergens meer aan.Gebruiken onze OLED TV via youtube.nl voor vooral de vele muziek-keuze’s die we kunnen streamen,met vooral die muziek die steeds blijvend onze oren blijven strelen.En dat is heel divers.Daarnaast spelen we het oude spel,wat wereld-beroemd is in Nederland: MENS ERGER JE NIET.Mijn muziek-keuze’s wat ze oude meuk noemen,maar wel heel veel muziek-kenners via oa de internet-radio zelf kunnen bepalen,uit globaal 20.000 omroepen een keuze te maken.Vooral de muziek uit de jaren 1950/60/70 etc blijf je horen.En als country-muziek wilt horen/en andere muziek-soorten.Die om commerciele redenen niet meer te horen is via de NPO/Commerciele omroepen. Vooral de Duitse Schlager-muziek heeft ook in Nederland heel veel aanhang.Resumerend: via de nieuwste digitale ontvangst-technieken,kun je zelf bepalen welke muziek-soorten die bij je passen,maar ook leeftijd gebonden.Ik bezit totaal géén affiniteit met die moderne ketelmuziek,wij draaien de mooiste muziek via die papagaaien Radio-zenders via de Dj’s,dat bepaal ik zelf wel.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*