Telecompaper: Aantal Nederlandse tv-abonnees gaat komend jaar sneller dalen

Het aantal tv-abonnees in Nederland is in 2021 met 0,5 procent gedaald tot minder dan 6,9 miljoen. De daling liep sneller op in het laatste kwartaal van het jaar, waardoor aan het eind van het jaar nog maar 85 procent van de huishoudens een tv-abonnement had, blijkt uit onderzoek van Telecompaper. Marktleider Ziggo verloor de meeste abonnees, terwijl nummer twee KPN en enkele kleinere aanbieders marktaandeel wonnen.

Totaal kromp de markt in het vierde kwartaal van 2021 met 19.000 tv-abonnees, ruim twee keer zoveel als de daling in het aantal abonnees in dezelfde periode een jaar eerder, zo blijkt uit het meest recente Dutch Consumer Television-rapport van Telecompaper. De aanhoudende daling van het aantal tv-abonnees betekent dat de omzet uit betaaltelevisie voor consumenten in 2021 ook lager is uitgekomen, met een daling van 1,5 procent tot EUR 1,78 miljard over heel 2021.

Aantal tv-abonnees Ziggo dalen, groei bij andere partijen

Kabelexploitant Ziggo is nog steeds de grootste tv-aanbieder, maar het marktaandeel daalde in 2021 met 1,2 procentpunt tot 48,1 procent van alle tv-abonnees aan het eind van 2021. Ziggo rondde in de eerste helft van het jaar de uitfasering van zijn analoge tv-dienst af, waardoor het niet langer kon profiteren van klanten die migreerden naar zijn digitale diensten. In totaal verloor Ziggo in 2021 bijna 100.000 particuliere tv-abonnees.

Nummer twee KPN deed het beter en zag een lichte groei in het aantal tv-abonnees dankzij de overname van klanten van Oxxio, nadat deze laatste de markt had verlaten. KPN eindigde 2021 met een marktaandeel van 33,1 procent, tegenover 32,8 procent eind 2020. Op afstand volgden Delta Fiber (incl. Delta en Caiway) met een aandeel van 5,5 procent, M7 (incl Canal Digitaal en Online.nl) eveneens met 5,5 procent en T-Mobile (incl Tele2) met 4,8 procent. Al deze partijen zijn in 2021 wat gegroeid qua aantal tv-abonnees.

“Traditionele tv krijgt meer concurrentie van ott-streamingdiensten en andere online media, waardoor vooral jongeren de noodzaak van een tv-abonnement heroverwegen”, zegt Kamiel Albrecht, Telecompaper-analist voor de vaste markt en auteur van het tv-rapport. “Het huidige hoge inflatiepercentage zal het voor providers steeds moeilijker maken om de impact op de omzet door het kleinere aantal tv-abonnees te compenseren met prijsverhogingen.”

Snellere daling voorspeld voor 2022

Voor 2022 voorspelt Telecompaper dat het tempo van de daling van het aantal tv-abonnees zal verdubbelen tot ongeveer 1 procent, omdat de uitfasering van het analoge tv-signaal geen impact meer heeft. De langetermijnprognose is dat de penetratie van betaaltelevisie in huishoudens zal dalen tot ongeveer 77 procent van de huishoudens in 2026.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*