‘Talpa moet NET5 omruilen voor LINDA TV’

[BLOG] Linda de Mol heeft vandaag aangekondigd RTL te verlaten en bij haar broer te gaan werken. Grote kans dat de publiekslieveling haar eigen zender krijgt.

Een flinke klapt voor RTL, want het tv-icoon neemt ook al haar programma’s, waaronder ‘Linda’s Zomerweek’ en ‘Oh wat een Jaar’ mee. Een deel van de haar programma’s zullen naar SBS 6 gaan. Naar verwachting zal zij echter ook een flinke vinger in de pap krijgen in ‘vrouwenzender  NET5.

Onlangs gaf John de Mol al aan nog niet geheel tevreden te zijn met NET5. Dat is geen opmerkelijke uitspraak, want de tv-zender speelt geen enkele rol in de kijkcijfer top 100. Ondanks het beperkte aantal kijkers is de doelgroep -hoger opgeleide vrouw met focus 20-34 jaar- zeer interessant voor adverteerders.

Toch zal niemand ontkennen dat het merk NET5 nog niet zelfs in de schaduw kan staan van ‘love brand’ LINDA. In 15 jaar tijd is LINDA uitgegroeid tot één van de populairste mediamerken van Nederland. Naast het succesvolle magazine zijn er de afgelopen jaren diverse bedrijfsactiviteiten bijgekomen, waaronder events en een online tv-platform.

LINDA.TV is overigens twee jaar geleden al een samenwerking aangegaan met NET5, waarbij verschillende online formats van LINDA.TV op NET5 werden uitgezonden. LINDA-uitgeverij Mood for Magazines valt al enige tijd onder Sanoma. De merknaam LINDA is echter nog steeds van Linda de Mol Producties B.V. Een samenwerkingsconstructie, waar Sanoma met Talpa het merk LINDA exploiteert is daarom uit te sluiten. Talpa Radio werkt bijvoorbeeld sinds deze maand ook samen met Veronica Magazine, waarbij de Top 40-pagina inclusief Erik de Zwart-column werd verruild voor Talpa’s 538 Top 50 inclusief column van Gerard Ekdom.   

Crossplatform mediamerken hebben in het verleden al laten zien zeer succesvol te kunnen zijn. Zoals Veronica (magazine, events, tv en radio) in het verleden en tegenwoordig uiteraard Max met o.a. tv, radio, events en Max Magazine. LINDA als tv-zender kan een extra stimulans zijn om de tv-tak op korte termijn tot een succes te maken.

Richard Otto is uitgever van Spreekbuis.nl en extern consultant op gebied van marketing, communicatie en PR voor diverse (media)bedrijven.

2 Trackbacks / Pingbacks

  1. Talpa neemt LINDA-partnership over van Sanoma - Spreekbuis.nl
  2. ‘Hallo hallo, hier is Linda van de radio!’ - Spreekbuis.nl

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*