Taco Jelgersma: “NPO voert PR-offensief met berichten over verdwijnende programma’s”

Mediaspecialist en DutchMedia Podcast-maker Taco Jelgersma vindt het belang van een sterke publieke omroep groter dan ooit, maar stoort zich aan de bijna dagelijkse stroom berichten over programma’s die verdwijnen. Op LinkedIn schrijft hij dat deze communicatie steeds meer voelt als “een PR-offensief om het publiek te mobiliseren tegen de politiek” in plaats van het resultaat van een doordachte contentstrategie.

Volgens Jelgersma hadden de omroepen eerst samen moeten bepalen wat anno 2025 de raison d’être van de publieke omroep is, welke kerntaken daarbij horen en welk budget daarvoor nodig is. Hij wijst op de spagaat waarin de NPO zit: meer reclame-inkomsten genereren maar tegelijk meer inhoudelijke programma’s maken, terwijl entertainment juist het makkelijkst geld aantrekt.

Ondanks zijn kritiek benadrukt Jelgersma dat de publieke omroep essentieel blijft voor de pluriformiteit van het medialandschap. Daarom pleit hij voor “een volwassen manier van communiceren” in plaats van “in flarden communiceren en huilen aan (je eigen) talkshowtafels.”

10 Comments

  1. Gewoon huiliehuilie van o.a. Paul Römer en al die jankers om er voor te zorgen dat hun vrindjes van D66 de bezuinigingen zullen terug draaien als er een kabinet is. Helaassss, leuk geprobeerd maar geen kans

  2. De directeurtjes binnen de NPO voren meer een campagne in de trend van onze zakken lopen leeg… daar draait het om al die dikke salarissen van de top!

  3. Volgens Jelgersma hadden de omroepen eerst samen moeten bepalen wat anno 2025 de raison d’être van de publieke omroep is, welke kerntaken daarbij horen en welk budget daarvoor nodig is.

    Klinkt of je de top van de politie adviseerd om eerst eens te bedenken waar politie voor moet dienen.

    Misschien is het een beter idee om het publiek te vertellen wat een publieke omroep verplicht is te doen volgens de mediawet. Wie wat doet. Zodat het publiek ook snapt waarom er voor bepaalde programmering wordt gekozen.

    Laatst hoorde ik het vergelijk met een breiwerk. De achterkant is een rommeltje. Moeilijk te begrijpen.

  4. Ik vind wat onnozel gedacht. TV van de publieke omroep is allang zo belangrijk voor mensen dat zij zich druk maken over het verdwijnen van programma’s. Er was ooit ophef over het schrappen van Lingo, maar dat is 20 jaar geleden. Programma’s komen en gaan, mensen kijken naar Netflix en zitten op het internet.

    • Precies, ik lees hier nooit wat over. Eerst al die directeurtjes en managers weg, bezuinig je zo 10 miljoen. En dan 150 miljoen aan linkse programma’s wegbezuinigen.

      • Met die paar ‘linkse programma’s’ die er nog zijn bij de publieke haal je die 150 miljoen niet. Misschien op rechtse programma’s proberen te bezuinigen, dan lukt je het wel hoor.

  5. Je bedoelt de linkse programmas van de Vara? Of bnnvara.
    Dat is, net als omroep Max, een ledenomroep. Het worden er door vergrijzing steeds minder, maar een vereniging kun je niet even wegschuiven. Dat is het ingewikkelde aan de PO. Aan de leden van bnnvara is niets gevraagd over het opdoeken van bijvoorbeeld Kassa. Ik weet niet wat een lidmaatschap kost maar met al dat ledengeld mag je toch wat verwachten. Ze worden door minder subsidie misschien meer afhankelijk van leden. Slagter is al vollop aan het “bedelen”.

    Dat programma,s komen en gaan is prima. Toch had Kassa een aantal vaste kijkers. Ze hadden een andere draai als Radar.

    Zoals ik het bij Pauw en de Wit zag bepaald uiteindelijk Jurre Bosman waar we naar kijken…
    Mensen snappen dat systeem dan toch niet meer?

    • Dat geld gaat naar de directeur, en als die de keuze krijgt tussen salarisverlaging of kassa….

      Een wetswijziging maakt het systeem van leden meteen overbodig waarbij de vereniging per direct kan worden opgedoekt

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*