Ster: ‘Reclamevrije NPO juist grotere concurrent voor commerciëlen’

In Den Haag en Hilversum wordt druk gediscussieerd of het publieke bestel reclamevrij zou moeten worden. Commerciële zenders en uitgevers zijn al langere tijd voorstander van een NPO zonder reclameblokken. Ster-directeur Frank Volmer meldt aan AD.nl dat een reclameloze NPO niet altijd voordelen brengt voor andere tv zenders.

Frank Volmer (Directeur Ster): “Let op: een publieke omroep zonder reclame wordt voor de commerciële zenders juist een veel grotere concurrent. NPO-kijkers zullen minder snel zappen. Een RTL of Talpa gaat volgens mij meer verliezen aan kijktijd dan ze winnen aan vrijkomend advertentiegeld.”

Een publiek bestel zonder reclame slaat in een gat van 150 miljoen euro in de mediabegroting. Dit kan worden opgevangen door een extra bijdrage van 2 eurocent per dag per Nederlander. Het is niet bekend in hoeverre bij een reclamevrij NPO deze 150 miljoen vrijgekomen advertentiegelden bij RTL en Talpa terecht komen of wegvloeien naar andere (internationale) platformen, zoals Youtube en Facebook. Met minder concurrentie op de Nederlandse televisie is er wel een kans dat de adverteerders te maken krijgen met tariefverhogingen op commercials. Door wettelijke beperkingen kan RTL niet meer reclame uitzenden dan nu het geval is. 12 minuten per uur is namelijk het wettelijke maximum. “Meer is ook niet wenselijk, omdat we daar volgens mij de kijker mee wegjagen”, meldt Ton van Rozenstraten (commercieel directeur RTL Nederland) aan AD.nl

Lees verder op AD.nl (Blendle €)

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*