Social mediagebruik Nederland 2025: Kritische houding tegenover social media groeit

Het gebruik van social media in Nederland blijft hoog, maar gebruikers worden steeds selectiever. Dit blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2025 van Newcom Research & Consultancy. Het rapport, gebaseerd op de antwoorden van 6.437 respondenten, toont een licht groeiend aantal gebruikers, maar een afname in het aantal platforms dat dagelijks wordt gebruikt.

In totaal besteden Nederlanders gemiddeld 2 uur per dag aan social media. Vooral YouTube, Instagram en LinkedIn laten een groei zien in het aantal gebruikers, terwijl X (voorheen Twitter) en BeReal grote verliezen lijden. X verloor maar liefst 450.000 gebruikers, een daling van 14%, terwijl BeReal 600.000 gebruikers kwijtraakte.

Daarnaast wordt social media vaker als negatief ervaren voor het mentaal welzijn. Ruim 2,4 miljoen Nederlanders geven aan zich minder gelukkig te voelen door social media-gebruik. Ouders maken zich daarbij toenemend zorgen over de impact op hun kinderen. Meer dan de helft van de Nederlanders steunt een verbod op social media voor kinderen onder de 16 jaar, geïnspireerd door een vergelijkbaar beleid in Australië.

Positieve trends ondanks zorgen

Ondanks de kritische geluiden groeit het dagelijks gebruik van platforms als WhatsApp, Instagram en TikTok aanzienlijk. TikTok noteerde bijvoorbeeld een groei van 29% in dagelijks gebruik.

Het onderzoek bevestigt dat social media niet meer weg te denken is uit het leven van Nederlanders, maar benadrukt tegelijkertijd dat bewust gebruik belangrijker wordt.

Bron: Newcom Research & Consultancy

16 Comments

  1. Ipv het verbieden bij kinderen onder de 16 zouden we kinderen er ook mee kunnen leren omgaan. Uitleggen hoe het werkt en ook als ouder mee kijken wat kinderen doen. Voor zover mogelijk. Zo is mijn waarschuwing voor mijn kinderen dat foto.s nooit van internet af gaan en voor iedereen te zien. Ook door bijvoorbeeld pedofielen. Laatst was er oplichting via snapchat dacht ik. Jongeren die bedreigt werden en geld moesten betalen. Daar praat ik over met de kinderen.
    Het is nu eenmaal in onze maatschappij.

  2. Waaat. Tiktok de app van de zogenaamde vijand China gegroeid. Blijkbaar ziet de jeugd China niet als vijand. Ze kiezen wat bij hen past ongeacht wie het maakt.

    • Als je kinderen de keuze laat, dan eten ze iedere avond voor friet of pannenkoeken.

      En X is een vuilnisvat geworden van haat en in de eerste weken van 2025 zijn weer veel mensen vertrokken. En het eind is nog niet in zicht.

      • Het diner wordt meestal door ouders bepaald. Blijkbaar kunnen ze hun kinderen niet in bedwang houden betreffende TikTok/smartphone net zoals vele kwesties die de kinderen “uitspoken” in de reëele wereld.

        Doei.
        Ik blijf op X
        Ik kijk uit naar het gevecht tussen Trump/Musk vs de EU mocht X verboden worden in EU. Jij ook?

          • Blijf jij met je kop in het zand. Ik zal dd groeten doen aan meneer Mak. Kun jij dd groeten doen aan de ongekozen staatshoofd

          • Zeiden de filosofen vroeger al niet het leven is een grote toneelspel. Geniet er dus van. Sociale media, X heeft mijn visie verbreedt. Het valt mij op dat de msm nu ook richting China kijkt. Dit naar aanleiding van hun open source ai programma deepseek. Super goedkoop gemaakt met zelfde kwaliteit van chatgpt.
            Het is toch mooi dat de wereld buiten het westen ook vooruit gaat. Hoezo misantropie

  3. Dat is de grap, ze hebben een grote achterban gecreëerd die zich nog niet zo interesseert voor politiek. Als ik zie wat voor onzin influencers succesvol weten te verkopen op social media denk ik dat er snel een eind aan moet komen, maar zoals met alles moet men er eerst 10 jaar over vergaderen en achteraf concluderen dat ze eerder hadden moeten ingrijpen.

  4. Het schijnt uit onderzoek dat hersenen van kinderen die opgroeien met social media blijvend veranderen. Het werkt op de dopamine aanmaak. En zeker TikTok die de korte termijn beloning enorm stimuleert. Misschien moet het wel net zo behandeld worden als alcohol en drugs gebruik. Het is niet voor niets dat ouders die voor de grote tech bedrijven werken hun kinderen naar scholen sturen die ze er zoveel mogelijk van weghouden.

    • Ik denk dat de mensheid wat dit betreft ruwweg in 4 categorieën valt.
      1. De foute machthebbers, de foute politici en de koste-wat-kost-geldverdieners.
      2. De niets-aan-de-hand-massa, die gewoon zijn speeltje wil houden en verder niet wil nadenken.
      3. De bezorgde mensen, die er nog wel aan meedoen, maar het eigenlijk niet meer willen.
      4. De mensen die het grote gevaar zien, en bewust zijn gestopt met deze onzin of er nooit aan zijn begonnen.

      Ik vermoed dat categorie 2 de grootste is, dus alles blijft zoals het is.

      • Dat is wel de makkelijkste groep.
        Leven is toch heerlijk simpel als je denkt dat klimaatverandering onzin is? Oorlog in Oekraïne; “Boeiuh”
        Als je op Tiktok een filmpje ziet met mensen die je bijvoorbeeld vertellen hoe je onderbroeken moet op vouwen dan denk ik ook. Mensen hebben dat aan hun hoofd. Geen ruimte voor ellende in de wereld.
        Ja..

  5. Het opvouwen van onderbroeken klinkt wat simplistisch. Een voordeel van bv YouTube is dat je allerlei filmpjes kunt vinden over praktische zaken als reparatie, tuinieren en koken. Je kunt daar schamper over doen maar het is toch erg prettig. Op LinkedIn vind je vakinhoudelijke discussies. Kies wat je nodig hebt en blijf weg van de onzin (bv finfluencers) en de drek.

    • Je heb helemaal gelijk. Ik overdrijf soms wel. Ws is het door mijn algoritme. De leukste vind ik grappige kattenfilmpjes.
      Voor ieder wat wils.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*