Sjors Fröhlich: ‘1 procent marktaandeel is het plafond voor BNR’

Radioman Sjors Fröhlich werd vorig jaar oktober op de Online Radio Awards verkozen tot Online Radio Ambassadeur 2019. Dezelfde avond maakte hij bekend dat hij na een carrière van bijna 40 jaar op de landelijke radio een switch ging maken om burgemeester te worden. 

Fröhlich wist in zijn BNR-tijd het luistertijdaandeel van de zender niet te verhogen. In een interview met Bas Hakker voor Intermediair meldt hij dat dit geen teleurstelling voor hem was. 

Fröhlich: ‘Onze doelgroep is niche en dat betekent dat er grenzen zijn aan die groei. Sterker nog, als we nog meer zouden groeien, dan zouden adverteerders minder betalen, omdat ze nu precies hun doelgroep bereiken. Je kan natuurlijk altijd Albert Verlinde een programma geven en dan ga je echt over die 1 procent heen, maar dat moet je niet willen. Dus die 1 procent is het plafond en het leuke is dat je via podcasts weer nieuwe doelgroepen aanboort.’

Sjors Fröhlich gelooft niet dat BNR een rechtse opponent van nieuwszender NPO Radio 1 zou moeten worden. ‘Mijn visie op journalistiek is dat hij onafhankelijk moet zijn, niet links of rechts. Journalisten zijn over het algemeen wel iets linkser dan de gemiddelde ondernemer, maar bij BNR heb ik altijd gezegd: wij zijn een journalistiek bedrijf. Ik denk dat we iedereen goed hebben bediend, ik wilde er niet per se een rechtse, maar ook geen linkse zender van maken.’ 

Toch heeft hij in het verleden met Jan Roos en Robert Jensen gesproken over een radioprogramma, maar vond beiden niet journalistiek genoeg. 

‘Ik wil trouwens wel een lans breken voor Jensen en Roos, want het is geweldig dat we in een land leven waar je dat soort geluiden kan horen.’, aldus Fröhlich.

Lees het hele interview op Intermediair.nl

6 Comments

  1. Ik luister wel naar BNR maar het is een soort “herhaal zender” geworden. En altijd maar die programma’s over auto’s. En ook heel vaak die items over auto’s in de ochtendprogramma’s waar Bas van Werven de presentatie doet.
    Ik voel mij als luisteraar niet echt seieus genomen. Wel is er zo rond het nieuws wat meer veranderd met spotjes. Dat is sinds Sjors weg is….
    Ook zijn er veel nieuwslezers die wel hun naam noemen maar vaak “onverstaanbaar”………………

    Dit was het wel zo’n beetje……………….”het is wel weer genoeg”

  2. BNR is meer een soort podcast zender voor geld en auto liefhebbers.
    De vraag is of het efficient en terecht is om daar een goed landelijk FM net voor te gebruiken. het marktaanddel van minder dan 1% geeft een indicatie.

    Ik hoor op het nieuwskavel liever een zender die op een breed publiek, te vergelijken met radio 1, gericht is.

    Meer in het algemeen, er zou een ondergrens voor commerciele kavels moeten komen.
    Wordt de grens van 1% niet gehaald binnen een paar jaar, dan opnieuw verdelen.
    Dan zou ook Sublime ter discussie staan, maar ook de clausulering – jazz en/of klassiek.
    (Overigens vind ik Sublime zelf wel leuk klinken, maar daar gaat het dus niet om)

    • Op Radio-1 te veel gelul over sport en om de haverklap wordt er weer een plaatje gedraaid. Het merendeel van de zenders die je tegenkomt op FM draait al muziek, afgewisseld met prietpraat van dj’s. Wat dat betreft is BNR een welkome afwisseling, hoewel het inderdaad wel heel veel over geld gaat.

  3. Eigenlijk horen gesproken woord zenders op AM.
    Zoals in de USA en UK (BBC 5 live en SportsTalk)
    Wij hebben hiervoor minstens 3 landelijke AM frequenties beschikbaar. 675, 747 en 1008.
    Nu zit op AM kleine zendertjes, inefficient want het bereik op MG is juist heel groot.
    En die kleine zendertjes zenden allemaal muziek uit. Kortom, de omgekeerde wereld.

    Bottomline; het frequentie gebruik in NL is INEFFICIENT.
    (Vanwege allerlei belangen en agenda’s natuurlijk)

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*