Shula Rijxman: ‘Wij denken niet vanuit macht, maar vanuit kracht’

NPO-top reageert via een uitgebreid Telegraaf-interview op de felle kritiek van omroepen.

Vooral de plannen om 600 internetsites te reduceren naar 75 werd slecht ontvangen door de omroeporganisaties. Omroepdirecteuren zoals Lennart van der Meulen en Jan Slagter noemde de NPO strategie Noord-Koreaans, waarbij de NPO-top alle macht naar zich toe wil trekken. Rijxman en Hagoort geven aan dat zij echter de publieke omroep klaar willen maken voor de 21e eeuw. 
 
Volgens Hagoort verandert het tv-kijken in snel tempo en wil de kijker het liefst alle content onder één knop, zoals diensten als Netflix. Om dit gebruiksgemak voor de kijkers te realisteren moeten alle publieke zenders op één platform: npo.nl. Shula Rijxman voegt toe: ‘Het publiek is niet gebaat met zevenhonderd sites waar je programma’s kan terugkijken.’ Ze is het ook niet eens met de stelling van Jan Slagter dat NPO de oudere kijkers minacht. Volgens haar moet de publieke omroep verjongen om aansluiting te houden met nieuwe generaties. Bij veel omroepen zijn er ook veel zorgen dat veel populaire programma’s gaan sneuvelen, doordat amusement niet meer is toegestaan. Volgens Henk Hagoort zullen amusementsprogramma’s op de publieke zenders ook in de toekomst worden uitgezonden, mits het amusement ook een doel heeft. ‘Geen amusement om het amusement”, aldus Hagoort. 
 
Rijxman en Hagoort geven aan dat ondanks de bezuinigingen er voor komende 5 jaar nog flink wat budget overblijft. Grote omroepen krijgen 70 miljoen euro per jaar en externe televisieproducenten moeten gaan pitchen voor zendtijd. Daarnaast zullen zij altijd moeten samenwerken met een omroep, waardoor er meer budget naar deze omroepen zal gaan. Ze willen met hun plannen juist de publieke omroep klaar maken voor de 21e eeuw. Rijxman: ‘Wij denken niet vanuit macht, maar vanuit kracht.’

Het hele Telegraaf interview is hier te lezen:

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*