Ruud de Langen (Mindshare) over de val van de STER muur

Een maand voordat de Berlijnse muur omver ging in November 1989, werd er ook een muurtje opgeblazen in Nederland. Na jarenlange onderdrukking van adverteerders door de STER waren Ruud Hendriks en Lex Harding de mannen die de sluizen open zette met de commerciële televisiezender RTL Veronique, de voorloper van RTL 4. Als een ware Kim Jong-un heerste toenmalig STER directeur Chris Smeekes nog over adverterend Nederland. Je mocht blij zijn dat je eenmaal per jaar een paar spots mocht aanvragen. En wanneer ze werden uitgezonden, dat was een verrassing.

In die eerste periode van RTL Veronique zat ik bij Sky Radio aan de Graaf Wichmanlaan in Bussum. In een soort bezemkast werd door vijf mensen een landelijk radiostation gerund. De rest van het pand was voor Rob de Boer Producties. De Boer maakte de eerste programma’s voor RTL Veronique. In de kantine van de studio zat ik als groentje vers van de HEAO een broodje kaas te eten met de gezichten van het eerste uur zoals Caroline Tensen en Daphne Dekkers. Lex Harding (ja, was ook nog aandeelhouder Sky Radio) was er ook regelmatig. Hij had voor mij het adverteerdersbestand van het Veronicablad meegenomen. Zo’n ouderwetse computeruitdraai waar ik een gymzaal mee kon behangen. “Hier, ga maar bellen”. In een papieren agenda stelde ik de reclameblokken samen. Later deed ik dat met een Atari computer.

Nog geen twee jaar later werkte ik bij een mediabureau. En beoefende ik dankzij Harding en Hendriks het gloednieuwe beroep van TV Planner. TV Planners waren de nerds van toen. Elke dag haalden we via systemen als IVEV de kijkcijfers binnen die aan de campagnes gekoppeld werden. Op basis van die kijkcijfers zaten we elke dag te optimaliseren. Opeens werd sluikreclame een legale sport. De Grolsch Master Movie op RTL 4 was in die beginjaren een van de eerste uitvloeiselen daarvan.

En nu zijn we 25 jaar verder. Kijkcijfers zijn niet alleen meer analoog, maar ook digitaal. En die digitale kijkers, waarvan we meer weten, worden ‘programmatic’ ingekocht. Non spot noemen we nu native advertising. RTL 4 is nu onderdeel van een RTL Nederland waar ook Videoland en Buienradar consumenten amuseren en informeren. De val van de STER muur heeft een ongelooflijke stroom van creativiteit losgemaakt. RTL is altijd een voorvechter geweest. En daardoor merken we dagelijks dat Nederland een voortrekkersrol heeft in Europa als het gaat over media en de mogelijkheden die dat biedt. Je zou bijna gaan roepen “Ich bin ein Luxemburger”.

Bron: RTL Nederland

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*