‘RTL Nederland mogelijk naar DPG Media of Ziggo’

Er gaan geruchten dat RTL Nederland (inclusief Videoland) en RTL België mogelijk wordt afgestoten door moederconcern RTL Group. De nieuwssite TotaalTV noemt al enkele mogelijke overnamekandidaten.

Vlaamse mediabedrijven SBS – in handen van Telenet en dus van het Britse mediabedrijf Liberty Global – en DPG Media – eigenaar van onder meer VTM in België – worden genoemd. Ook uitgever Rossel – onder meer eigenaar van de Waalse krant Le Soir – wordt als mogelijke koper gezien.

DPG Media lijkt de meest serieuze overnamekandidaat. DPG Media en RTL Nederland sloten in 2018 al een samenwerkingsovereenkomst voor drie jaar. De strategische alliantie bestond uit het delen en ontwikkelen van content, het opzetten van creatieve branded content partnerships met merken en koppelingen op de digitale advertentiemarkt.

7 Comments

  1. Bij verkoop ben ik benieuwd wat er met het merk RTL gebeurd. RTL kent geen geschiedenis van het verhuren van de naam, zoals we dat bij SBS en Veronica hebben gezien. Intussen zie ik dat het bericht van verslaggever (geen journalist) Jarco Kriek komt. Die heeft in het verleden wel meer steken laten vallen als het gaat om medianieuws.

  2. @Andre Bij Talpa wordt alleen de naam Veronica gehuurd in licentie. SBS en NET is gewoon simpelweg zou gelaten door latere eigenaren en nu Talpa. SBS6 en NET5 hebben helemaal op geen enkele manier meer te maken met het moederbedrijf SBS. Het eerste wat de Mol natuurlijk had moeten doen is die namen veranderen. Bouw die zendergroep opnieuw op met de naam Veronica. Het merk verdient het om weer helemaal op de kaart te worden gezet.

    • Hi Michel,
      Je leeft in het verleden. Al sinds Veronica uit het bestel stapte (1995) is de zender en het merk in verval. Kortom: Al 26 jaar schittert het merk al niet meer. Wellicht dat jij ook gelooft dat Exota, Snorcola, TMF en V&D weer sterke merken kunnen worden, maar dan leef je vooral in het verleden.

      Veel Veronica-mensen zeggen zelfs dat het echte Veronica al begin jaren ‘70 ten einde was.

      • Klopt, Fred.
        Veronica heeft twee bloeiperiodes gehad.
        De eerste was als zeezender alleen op de radio (middengolf), dagelijks in de lucht. Deze eindigde op 31 augustus 1974.
        De tweede periode was als publieke omroep, groeiend vanaf 28 december 1974 (opening Hilversum 4 door de VOO), totdat Joop Daalmeijer de baas werd. Zal ongeveer eind jaren 80 zijn geweest. De echte Veronica mensen gingen toen naar wat nu RTL 4 en Radio 538 zijn.
        Toen Veronica eindelijk in 1995 commercieel ging, was de commerciële koek al verdeeld (RTL, SBS, 538, Sky, 10, etc.) en kon Veronica alleen nog kruimels pikken.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*