RTL en Talpa gaan fuseren

RTL Nederland en Talpa Network gaan een joint venture starten. Dat maken de twee mediaconcerns dinsdag bekend. De toezichthouder moet de deal nog wel goedkeuren, aldus RTL Nieuws.

RTL Nederland krijgt 70 procent van de aandelen, Talpa 30 procent.

John de Mol vindt niet dat RTL zijn bedrijf Talpa Network overneemt met de voorgenomen fusie. “De verhouding is 70-30 dus je zou dat er een beetje uit af kunnen leiden maar we hebben daar goede afspraken over gemaakt. Ik heb niet het gevoel dat ik ben overgenomen”, reageert hij tegenover RTL Nieuws.

Alle zenders van RTL en Talpa (onder meer SBS6) blijven voorlopig naast elkaar bestaan. Pas begin 2022 wordt bekend of er een andere zenderindeling gaat komen.

Thomas Rabe, CEO van RTL Group: “De samenvoeging van RTL Nederland en Talpa Network is, na de voorgestelde fusie van Groupe TF1 en Groupe M6 in Frankrijk, de tweede grote stap om onze Europese omroepactiviteiten op te schalen. De nieuwe cross-mediagroep zal over de schaal, de middelen en de creativiteit beschikken om in Nederland te concurreren met wereldwijde technologieplatforms met betrekking tot investeringen in aantrekkelijke ‘premium’- content, het aanbieden van de meest geavanceerde adresseerbare reclame en het uitbreiden van Videoland, de toonaangevende streamingdienst voor Nederlandse kijkers.”

Elmar Heggen, COO en plaatsvervangend CEO van RTL Group: “Deze fusie laat zien dat het samengaan van nationale commerciële omroepen in een snel veranderende omgeving een sterke basis vormt voor toekomstige groei en het belang van onze aandeelhouders dient. John de Mol heeft een uitstekende staat van dienst als ondernemer en op creatief vlak. Ons langdurige partnerschap en onze samenwerking op het gebied van contentontwikkeling wordt een belangrijke succesfactor voor onze lineaire tv-zenders en streamingaanbod.”

John de Mol, eigenaar van Talpa Network: “Ik ben Talpa Network begonnen om een sterk Nederlands mediabedrijf op te bouwen dat kan concurreren met de groeiende wereldwijde platforms, om lokale content in stand te houden. Dat is precies wat deze stap ons laat doen. En ik ben blij dat de deal een sterk Nederlands bedrijf creëert dat niet alleen hoogwaardige Nederlandse content garandeert, maar zich ook kan meten met de Amerikaanse en Chinese technologiespelers. Bovendien kan ik mij hierdoor weer volledig concentreren op wat ik het leukst vind: nieuwe innovatieve content creëren en ontwikkelen.”

Pim Schmitz, CEO van Talpa Network, vult aan: “Wij zijn erin geslaagd om ondanks de uitdagende omstandigheden een sterk en creatief lokaal mediabedrijf op te bouwen. Er is geen beter moment om de krachten te bundelen met RTL.”

Sven Sauvé, CEO van RTL Nederland: “We hebben in de afgelopen 31 jaar een succesvol bedrijf met een solide financiële basis opgebouwd. De huidige veranderingen in de mediasector tonen het belang aan van sterke nationale mediaspelers die de kunst van lokale verhalen vertellen begrijpen en aanzienlijk willen investeren in digitale innovatie, maatschappelijke en culturele relevantie en onafhankelijke journalistiek. Deze opwindende nieuwe fase geeft ons de mogelijkheid om onze investeringen in content, technologie en data op te voeren en daarmee een concurrerend en onderscheidend alternatief te creëren voor de mondiale technologiespelers. Dat biedt niet alleen toegevoegde waarde voor onze kijkers, maar ook voor adverteerders en de creatieve sector als geheel. Wij kijken ernaar uit om samen te werken met John de Mol en Talpa en om met deze nieuwe groep koers te zetten naar een mooie toekomst.”


J.P. Morgan treedt op als exclusief financieel adviseur voor RTL Group en PJT Partners als exclusief financieel adviseur van Talpa Network. NautaDutilh treedt op als juridisch adviseur van RTL Group en Freshfields Bruckhaus Deringers LLP als juridisch adviseur van Talpa Network. EY treedt op als transactieadviseur voor RTL Group en Deloitte treedt op als transactieadviseur voor Talpa Network.

4 Comments

  1. Hopelijk gaan ze op termijn dan terug naar maximaal 4 kanalen. Dat geeft andere partijen ook weer kans om met een zender op de markt te komen (of minder pulp en herhalingen op tv)

  2. @Jeffrey Andere partijen kunnen altijd zelf met een zender komen daarvoor hoeft er niet een weg. De providers bepalen de posities van de zenders op de afstandsbediening, niet de zendergroepen zelf. Niemand is gebaat bij teruggaan naar 4 kanalen. Dan word er gewoon minder reclame verkocht en is er dus minder geld. Op termijn zal het bedrijf gedwongen naar minder kanalen te gaan. De pulp en die herhalingen zullen ook bij deze fusie of veel zenders blijven.

  3. Voor een klein landje zijn er teveel kanalen. Het zal nodig zijn omdat men de adverteerder nog enigszins een bepaalde richting van een doelgroep kan bieden. Maar via Social Media en YouTube kun je veel betere sturing geven hieraan. Plus zij kunnen de adverteerder nauwkeurige cijfers overleggen na een campagne. Televisie zal steeds minder interessant worden voor een adverteerder. Teveel kanalen = teveel herhaling, teveel meuk, en levert steeds minder kijkers op. Met de fusie zou ik in elk geval 3/4 kanalen schrappen. En de kanalen die overblijven nog veel verder op doelgroep in gaan richten. En het aanbod flink verbeteren. Aanbod dat je naderhand ook op videoland kunt plaatsen.

  4. @Ice Ben het met je eens dat er teveel kanalen zijn voor zo’n klein landje. Echter op die manier kijken de zendergroepen er niet naar. De invulling van de kanalen (die volgens jou weg kunnen) kost geen drol en men verkoopt er nog altijd reclame voor. Het gaat er om dat RTL en Talpa (of samen) geld verdienen aan zo’n zender en zolang dat het geval is kan zo’n zender bestaan. Het kan ze echt niet schelen dat deze zenders gevuld zijn met een goedkope flut programmering. Geld verdienen daar gaat het om! En de kijker? Ach er kijkt altijd wel iemand.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*