RPO Jaarverslag 2019: Waardering en bereik regionale omroep onverminderd hoog

De waardering en het bereik van de regionale omroep is onverminderd hoog. Het bevestigt de grote behoefte aan nieuws en informatie uit de eigen straat, woonplaats en regio. Ook in 2019 bereikt de regionale omroep gemiddeld 80% van het publiek. Het publiek waardeert de eigen regionale omroep met een dikke zeven.

Weer groei online kanalen
Gerard Schuiteman, bestuurder van de RPO ziet de groei van de online kanalen doorzetten: “Het bereik van onze online kanalen is verder gestegen naar 56%. En dat gaat niet ten koste van televisie en radio. Het bereik van deze kanalen is stabiel. We zien een steeds groter deel van ons publiek alle drie de kanalen gebruiken. Inmiddels gebruikt 30% van het publiek alle drie onze aanbodkanalen, televisie, radio én online, met regelmaat. Ook dat aandeel is gegroeid. Hierdoor zijn we er niet alleen in alle dorpen, steden en streken, maar zijn we er ook op alle momenten: ’s Ochtends bij het ontbijt het laatste nieuws in de app checken, onderweg in de auto staat de radio aan, na de lunch op kantoor even door de social media heen en ’s avonds thuis op televisie de achtergronden bij het nieuws of een documentaire kijken. We zijn er met liefde voor de regio altijd en overal voor ons publiek. Dat geldt niet alleen terugkijkend op 2019, maar dit geldt nu tijdens de coronacrisis misschien wel meer dan ooit.”

Liefde voor de regio
De RPO brengt ieder jaar een jaarverslag uit. Het jaarverslag van 2019 gaat over het eerste jaar van de concessie die loopt tot en met 2025. In 2019 waren de dertien regionale omroepen aanwezig bij 258 evenementen om verslag te doen. Daarnaast waren er 218 documentaires te zien en te horen. In het jaarverslag worden ze allemaal genoemd. Bij de start van de concessieperiode zijn er weer volop ontwikkelingen en nieuwe initiatieven. RTV Drenthe, RTV Noord, RTV Oost en Omrop Fryslân zijn met hun gezamenlijke onderzoeksredactie gestart en hebben al een aantal tegels gelicht. Onze programma’s zijn inmiddels ook te zien bij NLZIET. Dit sluit aan op onze digitale ambities. Daar past ook de start van een Gemeenschappelijk Regionaal Online Expertise- en Innovatiecentrum (GROE&I) bij. Regionale omroepen breiden hun samenwerking uit met lokale omroepen om lokale en regionale journalistiek te versterken en de samenwerking met de NOS heeft ook in 2019 weer veel opgeleverd. Het zijn allemaal mooie voorbeelden dat samenwerking in het publieke bestel de journalistiek op alle niveaus versterkt.

Alle regionale omroepen blikken ook zelf terug op 2019. Zij publiceren het jaarverslag op hun eigen website.

Geef als eerste een reactie