Rick Hoving over de nieuwe reclamemogelijkheden van Ster Local

Ster introduceert een nieuwe selfservice tool voor lokale video campagnes from scratch: Ster Local. Met Ster Localkunnen bedrijven met een kleiner budget zonder campagnemateriaal zelf een videocommercial (pre-roll) maken en inzetten op de online kanalen van de publieke omroep en het on demand-platform NPO Start al vanaf €430. Spreekbuis.nl sprak Rick Hoving (Projectleider Strategie & Innovatie bij Ster)

Hoe lang zijn jullie met het ontwikkelen van deze nieuwe advertentietool bezig geweest?
De ontwikkeling van de tool heeft ongeveer een driekwart jaar geduurd in totaal, inclusief de testen met casepartners. We zijn in mei vorig jaar begonnen maar hebben het nog even afgehouden in verband met de GDPR.

Privacy is een ‘hot issue’ tegenwoordig. Hoe wordt deze voor de individuele kijker gewaarborgd?
Momenteel is het zo dat alleen mensen die consent geven dat hun persoonsgegevens gebruikt worden voor targetting, videos van Ster Local aangeboden krijgen.

Hoe groot is de commerciële potentie van lokaal adverteren?
De volledige potentie van de lokale advertising markt is lastig te bepalen, met Out Of Home, bioscopen, dagbladen enzovoorts. Uit de Nielsen-cijfers blijkt dat de brutobestedingen in de regionale dagbladenmarkt zo’n 300 miljoen bedroeg in 2017. We verwachten daar naar verhouding dus slechts een klein deel van binnen te halen.

Facebook staat bekend om haar mogelijkheid om lokaal te adverteren. Bieden jullie met het nieuwe Ster Local een volwaardig alternatief?
Jazeker, we bieden een alternatief in de vorm van non-skippable video rondom brandsafe hoogwaardige kwalitatieve content.

Wat zijn de targetingmogelijkheden? Kun je bijvoorbeeld ook adverteren in een dorpje als Lage Vuursche?
Het diepste niveau om op te adverteren is gemeenteniveau. Dit heeft twee redenen: één heeft dit te maken met de zekerheid dat een ip-adres ook daadwerkelijk uit de plek komt waar je denkt dat het komt en niet langs een datacentrum gaat in het naburig gelegen dorp. En twee dat voor een dorp zoals Lage Vuursche de voorraad simpelweg te klein is.

Hoe waarborgen jullie de kwaliteit van content en inhoud?
We hebben de commercials, geproduceerd door Ster Local, laten testen door onze eigen AdMeasure-commercialtest (een panel van honderd mensen beoordeelt de reclame) en daar zagen we positieve resultaten als het gaat om imago-doelstellingen. Het scoorde op sommige punten bovengemiddeld tegen de verwachtingen in. Dit was zeer belangrijk voor ons tijdens het ontwikkelen van de video-templates. Daarnaast verwachten we dat het positieve effect van een ondernemer bij jou uit het dorp zien ook bijdraagt aan een positieve waardering van de Ster Local-reclames. De video zal daarnaast ook altijd bekeken worden door een collega en bij ernstige nalatigheid of overtreden van de fatsoensnormen zal contact worden opgenomen om te kijken of we gezamenlijk tot verbetering kunnen komen.

Ster biedt adverteerders ook een online tool om zelf commercials te maken. Kunnen adverteerders met deze do-it-yourself-tool ook reclames produceren die kans maken op de Gouden Loeki?
De waarheid is natuurlijk dat een geautomatiseerde commercial nooit de grandeur zal hebben van een productie waar een heel team hard aan gewerkt heeft, maar we zijn vaker tegen verrassingen aangelopen bij de Gouden Loeki. Zoals gezegd verrasten de resultaten van een met Ster Local-geproduceerde commercial ons tijdens de commercialtest.

Deze Ster Local-tool is gericht op video. Zijn jullie al bezig met een soortgelijke online tool voor radio?
Als de tool goed loopt, is dit zeker het overwegen waard. Op de roadmap staat nog de mogelijkheid om een robotstem de tekst te laten uitspreken. Als ik een robotstem hoor, denk ikzelf nog altijd aan Microsoft Sam, maar tegenwoordig worden ze steeds lastiger om van echt te onderscheiden.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*