Reclame Code Commissie richt pijlers op Vloggers

Na aanscherping van de Youtube regels op gebied van reclame wil de Reclame Code Commissie nu ook meer inzicht waar vloggers reclame voor maken.

De Reclame Code Commissie heeft negatief geoordeeld over promotie van een beddenzaak in Youtube-vlogs van Mascha Feoktistova. De Reclame Code Commissie is van mening dat zij de Reclamecode Social Media (RSM) heeft overtreden. De beauty-vlogster met meer dan 180.000 Youtube-volgers maakt volgens de ‘reclame-rechtbank’ op een slinkse wijze reclame voor Swiss Sense, terwijl dit nergens wordt vermeld.

Swiss Sense zelf verweert zich overigens met de reactie dat het beddenbedrijf zelf geen invloed hebben gehad op de inhoud van de vlog-uitzending. De Reclame Code Commissie gaat trouwens niet helemaal mee in de ingezonden klacht, aangezien dezelfde vlog ook op de site van Swiss Sense is te bekijken. Hier stond wel de vermelding: ‘Gesponsord door Swiss Sense’. De klacht was overigens gericht op de adverteerder Swiss Sense en vlogger Mascha Feoktistova is verder niet bij deze procedure betrokken. Toch kan ook deze uitspraak grote gevolgen hebben op het verdienmodel van vloggers.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*